actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2010, 00:18
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Kolonel hekelt vervlaamsing bij het leger

Kolonel hekelt vervlaamsing bij het leger

16/10 Volgens kolonel Luc Gennart, de commandant van de luchtmachtbasis van Florennes, hebben de Franstaligen niets meer te zeggen bij het leger. Hij hekelde de vervlaamsing zaterdagavond op de RTBF-televisie.
Gennart beweert dat de Vlamingen alle beslissingen nemen. "De Franstaligen worden buitenspel gezet en naar scholen of naar het buitenland gestuurd", klaagt hij.

De Chef Defensie, generaal Charles-Henri Delcour, zou de enige Franstalige zijn die nog wat in de pap heeft te brokken in de militaire hiërarchie, die naar verluidt volledig wordt gedomineerd door Nederlandstalige officieren.

Gennart zegt ook te vrezen voor de sluiting van zijn luchtmachtbasis en een overdracht van de vliegtuigen naar Vlaanderen.

Het is uiterst uitzonderlijk dat een soldaat met hoge rang zich uitlaat over politieke en communautaire kwesties. Gennart vertrouwde Belga ook nog toe dat hij een vervroegd pensioen aanvroeg omdat men hem naar verluidt niet meer wil.

GVA (16/10)


Ik twijfelde in welk subforum ik het zou zetten, aangezien het wel met communautaire situaties te maken heeft maar anderzijds is het geen politiek. In ieder geval vind ik de uitspraken getuigen van weinig kennis van de geschiedenis, en als hij zijn geschiedenis wel kent dan doet hij hypocriet. Sinds de oprichting van de Belgische staat is de legertop bijna 100% franstalig geweest, en pas de laatste tijd begint dit te veranderen. Nu het eens even omgekeerd is moet die plots in de media moord en brand schreeuwen. Daarbij, de regels schrijven voor dat hooggeplaatste officieren tweetalig moeten zijn, wat me niet meer dan logisch lijkt. Als hij het hier niet mee eens is moet die maar een job zoeken waar dit niet het geval is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2010, 15:51
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
De Crem: "Luchtmachtbasis in Florennes gaat niet dicht"

Een sluiting van de luchtmachtbasis in Florennes is niet aan de orde. Dat heeft minister van Defensie Pieter De Crem in de Kamer bevestigd. In de bevoegde commissie bestookten de Kamerleden hem met vragen over de toekomst van de basis, nadat de commandant - kolonel Luc Gennart - zich er dit weekend ongerust over toonde.

Kolonel Gennart luidde zaterdag de alarmbel over de "vervlaamsing" van de Belgische legertop. In één adem zei hij ook te vrezen voor de sluiting van de basis in Florennes en de verhuis van de F-16 straaljagers naar Vlaanderen.

Maar volgens De Crem is dat dus niet aan de orde. Meer zelfs: hij kondigde in de Kamer een investeringsprogramma van ruim 4 miljoen euro aan voor de basis, die onderdak biedt aan een dertigtal straaljagers en zo'n 1.300 personeelsleden. (belga/dea)

Bron: www.hln.be

Mijn mening:
De luchtmachtbasis van Florennes zal dan toch niet dichtgaan zoals je ziet in dit artikel. Zoals Jurgen zegt moeten de Franstaligen niet meteen moord en brand schreeuwen als er plots minder franstaligen aan de macht zijn bij het leger. Hierbij vind ik het wel een positief teken van De Crem om te tonen dat wij als Vlamingen wel degelijk bereid zijn om toegevingen te doen. Als zulke zaken meer zouden gebeuren als de deze zouden we misschien wel een regering kunnen vormen in plaats van te bekvechten. Wij willen ook investeren in Waalse werkgelegenheid zoals deze luchtmachtbasis in Florennes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.