actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2009, 10:56
satchahelsen satchahelsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: grobbendonk
Posts: 31
Rusthuizen weren kinderen jonger dan 16 wegens Mexicaanse griep

In twee Vlaamse rusthuizen zijn kinderen onder de zestien jaar niet meer welkom. Ze zouden de ouderen wel eens kunnen besmetten met de Mexicaanse griep. De FOD Gezondheid is niet van plan om de maatregel ook elders op te leggen.


Rustoord Edelweis in Begijnendijk en een home in Tremelo weren als eersten de jonge kinderen. Voor heel wat bejaarden is het een bittere pil om te slikken. Zij vrezen al dat ze hun kleinkinderen niet zullen zien tijdens de feesten.

"Het risico dat ze de bejaarden besmetten, is te groot", verklaart de zorgcoördinator van het home in Begijnendijk. "Je mag niet vergeten dat de senioren bij ons gemiddeld 85 jaar oud zijn en bijna allemaal tot de risicogroep behoren. En die groep jongeren moet bovendien soms nog op de elementaire hygiëne gewezen worden.'

Jan Eyckmans van de FOD Volksgezondheid reageert: "Bij de gewone wintergriep zijn er ook rusthuizen die de kinderen buiten houden. Bij kinderen zijn virussen veel actiever, ook als ze nog niet ziek of al genezen zijn. En omdat de wintergriep elk jaar zo'n 1.500 vooral hoogbejaarde slachtoffers maakt, is dat een nuttige maatregel. Voor de Mexicaanse griep vallen ouderen echter niet automatisch in de risicogroep, dus de overheid zal deze maatregel nooit opleggen. Vooral vaccinatie is nu het grote wapen."

Gazet van Antwerpen
Het feit dat kinderen onder de 16 jaar niet meer binnen mogen omdat ze deze oudere mensen kunnen besmetten met mexicaanse griep is een goede voorzorgsmaatregel.
Mensen die in een rusthuis verblijven zijn vooral zwakkere mensen, hun afweersysteem is minder bestand tegen deze ziekten dus hebben zij meer kans om hier aan te sterven. Waneer deze mensen zoveel mogelijk worden afgezonderd van de buitenwereld verkleint de kans dat ze besmet raken met dit virus.
Het is mogelijk dat ze hun kleinkinderen niet zien tijdens de feestdagen maar ik denk dat Kerstmis iets later vieren wel de moeite is als je daarvoor de zekerheid hebt om niet besmet te raken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2009, 11:15
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Ik vind dit een goede oplossing. Het is jammer voor de grootouders dat zij hun kleinkinderen niet kunnen zien. Er kan natuurlijk nog altijd gebelt worden als zij hun kleinkinderen willen horen. Maar het is in elk geval een goede oplossing om de mexicaanse griep te bestrijden. Oudere mensen worden al sneller ziek daarom kan men beter maatregels treffen. Ik hoop voor de grootouders dat zij samen met de hele familie de feestdagen kunnen doorbrengen. Maar als het beter voor de gezondheid is, kunnen zij dit beter op een andere keer doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2009, 18:00
Nathalie Dewaersegger Nathalie Dewaersegger is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: kontich
Posts: 29
Ik vind het eerder een belachelijke maatregel. Want wie zegt dat mensen boven de 16 jaar geen mexicaanse griep kunnen hebben. Mijn oma zit zelf in een rusthuis en mijn mama gaat daar elke week langs. Zij heeft zelf juist de Mexicaanse griep gehad. Dus wie zegt dat dat de kinderen die hun ouders komen bezoek in het rusthuis, zelf geen Mexicaanse griep kunnen hebben en de mensen daar niet kunnen besmetten...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2009, 18:42
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Een virus moet niet onmiddellijk zijn symptomen uiten, maar kan nog enige tijd schuil gaan in je lichaam.
Pas uit een rusthuis weg blijven als je echt ziek ziek bent, is dus niet de ideale oplossing. Kinderen uit een rusthuis verbieden, is voor de grootouders ook geen oplossing.
Elke grootouder is in de zevende hemel als zijn/haar kleinkind in de deuropening staat!
De ideale oplossing bestaat niet, denk ik. Een ziekte kan inderdaad ook door volwassenen worden binnen gebracht. Wie van het personeel voelt zich elke dag kiplekker? En wie blijft er thuis van zodra hij/zij zich nog maar een beetje minder goed voelt? Op zo'n moment kan't kwaad al geschied zijn... Een ziekte hoeft niet door te breken, maar kan toch door de drager worden overgebracht!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th November 2009, 18:54
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Dit vind ik echt een belachelijke en erge maatregel.

Iedereen kan besmet raken met de mexicaanse griep en iedereen kan het dus ook doorgeven. Als men percé de ouderen wil beschermen tegen de griep, dan zou men al de bezoekers moeten buitenhouden.
Maar hoe onmenselijk is men dan bezig? De bejaarden zijn telkens zo blij als ze bezoek krijgen, dit mag men hen niet afnemen. Nu wordt het de bejaarden verboden om hun kleinkinderen (onder de 16 j.) te zien tijdens de feestdagen.

De twee rusthuizen bedoelen het ongetwijfeld goed, maar zij willen blijkbaar alleen dat hun 'verblijvers' gezond zijn. Daardoor vergeten ze wel eens dat bejaarden ook mensen zijn met gevoelens. Deze mensen hebben niet liever dat hun familie op bezoek komt, vooral met de feestdagen. Dit mag men hen niet afnemen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th November 2009, 19:06
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Ik snap dat men oudere mensen wil beschermen maar je 'straft' hen hier ook wel mee. Oma's,opa's kijken altijd zo hard uit naar een bezoekje van hun kleinkinderen. Door deze maatregel kunnen zij dus niet op bezoek komen. Ook is het niet zeker dat het de verspreiding tegen gaat. Want je kan natuurlijk ook drager zijn als kind, het doorgeven aan je ouder en deze ouder mag wel op bezoek bij hun grootouder, ouder, . Natuurlijk weten we dat deze kans klein is maar ze bestaat.
Ik vind het voornamelijk erg voor al de mensen die nu hun kleinkinderen niet kunnen zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.