|
|||
|
|||
Buitenshuis eten maakt ons dik
Buitenshuis eten maakt ons dik
Overal ter wereld, ook in ontwikkelingslanden, eten mensen steeds vaker buitenshuis. Daar hangen echter heel wat gezondheidsrisico's aan vast, concluderen onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen. Wie buitenshuis eet en drinkt, heeft immers een goede kans dat hij meer calorieën en vet naar binnen krijgt, en minder vitamine C, ijzer en calcium. Met "buitenshuis eten" wordt lang niet enkel een restaurantbezoek bedoeld. Broodjeszaken, frietkramen, school- of bedrijfsrestaurants of ergens langs de weg: door het stijgende aantal tweeverdieners is er steeds minder tijd om te koken. De verstedelijking maakt andere opties bovendien makkelijker toegankelijk. Daar is gezondheid echter geen prioriteit. Wetenschappers van het ITG namen zowat 7.000 studies onder de loep, waarvan er slechts 29 bruikbaar waren. Daaruit bleek dat vooral jongeren vaak buitenshuis eten - in sommige landen tot de helft van hun maaltijden. Het lijkt er bovendien op dat zij die eetgewoonten zullen behouden naarmate ze ouder worden. In de meeste studies bleek buitenshuis genuttigd voedsel vetter en zouter dan thuis. Het bevatte minder vitamine A, vitamine C, vezels en calcium. In Europa wordt het ook nog eens geassocieerd met meer snoepen. Slecht voor de lijn dus, en bovendien gaven ondervraagden aan dat het zich aan een dieet houden bemoeilijkt wordt door buitenshuis te eten. De onderzoekers van het ITG formuleren hun bevindingen in het vakblad Obesity Reviews. Ze beoordelen er ook mogelijke oplossingen zoals vettaksen en aangepaste menu's in bedrijfs- en studentenrestaurants. Bron: DS, wo 23/11/'11 Mening: deze conclusie kwam niet geheel onverwacht. Steeds meer jongeren benuttigen ongezonde producten, wat hun gezondheid dus niet ten goede komt. Dit artikel doet me ook denken aan diabetes: er zijn twee soorten diabetes nl. juveniele- en ouderdomsdiabetes, maar men heeft vastgesteld dat steeds meer jongeren ouderdomsdiabetes krijgen (en dus geen juveniele diabetes). Dit komt omdat de energieopname bij deze jongeren hoger is dan het energieverbruik. Ouderdomsdiabetes kan je vermijden (in tegenstelling tot juveniele diabetes) door gezond te eten en voldoende te bewegen dus als je dit niet doet, dan krijg je deze vorm van diabetes. Ik zeg niet dat we allemaal afstevenen op ouderdomsdiabetes maar het kan wel één van de gevolgen zijn wanneer je ongezond leeft. Dit artikel benadrukt nog maar eens onze ongezonde levensstijl dus het wordt dringend tijd dat we jongeren (en misschien ook onszelf) meer gaan aanzetten tot o.a. beweging. Daarom vind ik bijvoorbeeld de sportkaarten een zeer goed initiatief, ik heb er alleszins al een aantal keer gebruik van gemaakt! |