actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2011, 10:30
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
7 op de 10 truckers rijden blind door Kennedytunnel

"7 op de 10 truckers rijden blind door Kennedytunnel"


07:41 Zeven op de tien truckers rijden zo goed als blind in de Antwerpse Kennedytunnel doordat ze minder dan 25 meter tussenafstand houden en dat terwijl de wettelijk opgelegde minimumtussenafstand er 50 meter is. Dat blijkt uit metingen van mobiliteitsvereniging VAB. Ook automobilisten houden vaak te weinig afstand van elkaar en zorgen zo voor gevaarlijke situaties.


Volgens VAB, die de metingen uitvoerde buiten de spits zodat de minimumafstand perfect gerespecteerd kon worden, is de situatie verslechterd tegenover een gelijkaardige observatie in 2007.

Er is volgens de automobilistenvereniging een link tussen de slechte resultaten en het toegenomen aantal ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken is. In de zone in en rond de Kennedytunnel is dat aantal verdubbeld tijdens de eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Automobilisten zouden dan weer vooral te snel rijden in de tunnel en sterk afremmen ter hoogte van de onbemande camera's, wat voor opstroppingen en gevaarlijke situaties zorgt. Witte doorlopende lijnen worden genegeerd en de pechstrook wordt volgens de metingen gebruikt om files in te halen.

"Weefbewegingen"
VAB stelt voor dat een deel van het vrachtverkeer via de Liefkenshoektunnel wordt gestuurd en dat er in de Kennedytunnel zowel trajectcontroles komen als meer controles op het afstand houden van vrachtwagens en op gevaarlijk rijgedrag.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil geen beslissingen nemen "zolang de Federale Overheidsdienst de modelgoedkeuring van het trajectcontrolesysteem in Gentbrugge niet aflevert". Volgens haar kabinet wordt momenteel ook bekeken of het mogelijk is om het tolgeld voor de Liefkenshoektunnel mee te integreren in de kilometerheffing voor vrachtwagens. Trajectcontroles zouden tot slot niet evident zijn omdat er "veel weefbewegingen zijn in de Kennedytunnel".

Bron: http://www.gva.be/antwerpen/antwerp...dytunnel-2.aspx

Mijn mening:
Ik snap het rijgedrag niet van dergelijke mensen. Willen ze in een auto-ongeval geraken? Aan de hand van dit artikel zou je bijna denken van wel want 7 op de tien vrachtwagens die blind rijden vind ik toch zeer veel. Dit zijn nog niet eens de cijfers voor gewone automobilisten. Geen wonder dat er zo veel ongevallen gebeuren aan die tunnel als mensen de pechstrook en de witte lijnen negeren. Ook plots remmen voor de flitspaal en daarna terug harder rijden. Deze dingen staan er niet zomaar, ze zijn er om de veiligheid te verhogen! Ik snap ergens wel dat de bestuurder snel bij zijn bestemming moet zijn, maar moet dit ten koste van veiligheid vind ik toch wel verkeerd.
Het eventueel gebruik van de trajectcontroles in plaats van de gewone flitspalen vind ik wel een goed idee. Zo 'dwing' je de mensen om over de gehele afstand op een normale snelheid te rijden. Wat de reden ook mogen zijn ik denk dat er nog veel veranderingen moeten komen om ervoor te zorgen dat er weinig ongevallen gebeuren. Het rijgedrag van nu aan deze tunnel en waarschijnlijk ook aan andere tunnels keur ik niet goed of tenminste onveilig.

Laatst aangepast door willem.van.huffel : 1st November 2011 om 13:38.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.