actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2014, 07:30
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Aantal studenten hoger onderwijs stijgt lichtjes

Aantal studenten hoger onderwijs stijgt lichtjes

In het Vlaamse hoger onderijs is het aantal inschrijvingen in het academiejaar 2014-2015 gestegen met 1,1 procent tegenover het academiejaar 2013-2014. Dat blijkt uit het rapport Hoger onderwijs in cijfers. Opvallend is de goede score van de professionele opleidingen, waardoor de hogescholen nu voor het eerst evenveel studenten tellen als de universiteiten, zo schrijft De Zondag.

Ook dit academiejaar is handelswetenschappen en bedrijfskunde het grootste studiegebied in de professionele opleidingen. Maar een van de grootste stijgers - in aantal studenten - is het studiegebied gezondheidszorg (+4,3 procent), dat er in tegenstelling tot de vorige academiejaren fors op vooruitgaat. Het studiegebied onderwijs is de grote verliezer bij de professionele opleidingen, met 3,4 procent studenten minder dan vorig academiejaar.

Onder de academische opleidingen zijn rechten, notariaat en criminologische wetenschappen, economische en toegepaste economische wetenschappen en industriële wetenschappen en technologie de drie populairste studiegebieden.

Bron: De Standaard

Mening:
Dit is een nieuwsbericht dat ik zeer graag lees. Een stijging van het aantal studenten op de hoge school, vind ik iets zeer positiefs. Dit is een teken dat meer en meer jongeren de weg vinden naar de hoge school. Maar ook dat de jongeren en een deel de ouders weten hoe belangrijk een goed diploma is om later een job te vinden. Misschien wel hun droom job. Wat ook zeer positief is, is dat er meer studenten gezondheidszorg zijn. Ik ken veel mensen in de gezondheidszorg en die zeggen altijd dat er personeel te kort is om hun job goed te doen. Maar ook dat dit een beroep is waar dat men altijd mensen in gaat nodig hebben. Deze stijging is dus zeker iets positiefs. De daling van leerkrachten is langs de ene kant goed, maar langs de andere kant ook niet. Voor ons, de toekomstige leerkrachten is dit goed omdat we zo meer kans maken op een job. Maar voor de vele plaatsen die nog gevuld gaan moeten worden in de toekomst is dit minder goed. Er zijn nu al veel leerkrachten in het Antwerpse en het Brusselse dat geen echt diploma hebben voor het vak dat ze geven. En dat is spijtig. Ik zeg niet dat ze dit vak niet goed geven, maar ik denk soms wel dat het beter is dat je gestudeerd hebt voor het vak dat je geeft. Dat is iets dat ik heb geleerd in de leerkrachtenopleiding in Vorselaar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2014, 09:35
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik ben het eens met de mening van Lotte. Een stijging bij de inschrijving aan de hoge school of universiteit is een goede zaak.
Deze stijging zal volgens mij wel niet blijven duren. In Leuven willen ze namelijk de studenten die maar 30 procent behalen op hun examens of minder laten stoppen met de opleiding. Ik denk dat dit wel voor een daling gaat zorgen. De mensen gaan wat langer nadenken of ze het wel gaan proberen. Want als je niet goed genoeg presteert mag je niet meer verder studeren in de richting die je had gekozen. Ik vind dit zelf zeer spijtig. Er zijn heel veel studenten die het eerste jaar nog moeten wennen aan het studentenleven en daardoor geen goede cijfers behalen. Om hen dan meteen te verbieden van nog verder te studeren vind ik zelf nogal een drastische beslissing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.