actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2014, 11:35
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Onderwijs kleurt oranje in Vlaanderen

Er komen altijd maar meer Nederlanders in Vlaanderen studeren en dat kost in totaal 134 miljoen euro. Het gaat om noorderburen die ook over de grens wonen, maar zich inschrijven in ons basis-, secundair, hoger of volwassenenonderwijs. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

In *totaal zitten we al aan zo'n 20.000 Nederlanders die bij ons school lopen, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA) opvroeg bij het departement Onderwijs. De Nederlanders appreciëren vooral de kwaliteit van het Vlaams onderwijs, maar voor het hoger onderwijs speelt ook het inschrijvingsgeld een grote rol. In Nederland betaal je meer dan 1.900 euro inschrijvingsgeld, tegenover 620 euro hier. Straks wordt dat wel 890 euro. Daniëls wil dat over het bedrag van 134 miljoen euro wordt gepraat. Nederland bespaart immers ook op een aantal dingen waarover het met Vlaanderen verdragen heeft.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/o...deren-a2134963/

Mening: Zelf ben ik er van geschrokken dat er zoveel Nederlanders bij ons onderwijs komen volgen. Het is natuurlijk wel compliment dat ze vinden dat wij in Vlaanderen een goede kwaliteit van onderwijs aanbieden. Ook de kostprijs is een motief waarom de Nederlanders hier onderwijs komen volgen. Als je de bedragen met elkaar vergelijkt merk je een groot verschil. In Nederland betalen zij het dubbele van wat wij nu betalen. Natuurlijk wordt volgend jaar het inschrijvingsgeld verhoogt maar dan nog is het hier goedkoper dan in Nederland.

Ik denk dat we in Vlaanderen gelukkig mogen zijn met ons onderwijs. We hebben een goede kwaliteit van onderwijs. Als we nu het inschrijvingsgeld vergelijken kunnen we zeggen dat het bij ons nog relatief ''goedkoop'' is in vergelijking met ons buurland.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 28th November 2014 om 11:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2014, 19:11
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik vind het niet meer dan normaal dat we steeds meer Nederlanders in onze klas hebben zitten. Hoe zou je zelf zijn? De kwaliteit van het onderwijs is volgens dit artikel in België veel beter én je moet hier (in het huidige systeem) maar 1/3 van het inschrijvingsgeld betalen dan dat je dit in Nederland moet. Ook bij ons wordt het inschrijvingsgeld verhoogd maar dan nog zou je aan een Nederlandse hogeschool of universiteit tot 2,5 keer meer betalen. Wij vinden 890 euro al veel dat vanaf volgend schooljaar doorgevoerd wordt, natuurlijk gaat 1900 euro als inschrijvingsgeld in Nederland er dan helemaal over! Ik vind het schandalig dat je zoveel inschrijvingsgeld moet betalen. Vaak ligt de drempel al hoog om te gaan studeren en velen worden hierin beperkt omdat het financieel niet haalbaar is voor vele gezinnen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat er zoveel Nederlanders bij ons naar school gaan. De negatieve kant voor ons land is natuurlijk het financiële plaatje maar het is altijd wel iets. Wij moeten nu ook meer inschrijvingsgeld gaan betalen. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn ouders in alle geval blij zijn dat ik net op tijd afstudeer ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2014, 10:37
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ik snap ergens wel waarom Nederlanders hier naar school komen. Het is algemeen bekend dat het lager en secundair onderwijs hier beter is dan in Nederland. Ook voor de hogeschool of universiteit is het goed te verstaan waarom Nederlanders in België komen studeren. Mijn broer studeert nu al twee jaar in Delft omdat ze de richting die hij wilde doen hier niet hadden, maar dat kost enorm veel geld. Ik kan het heel erg goed vergelijken met hem, maar dat is niet meer normaal hoeveel het in Nederland kost om te studeren. Toch krijgen Nederlandse studenten en studietoelage. Dit is zodat ze de hoge rekeningen van de universiteit kunnen betalen. Ik vind het een goed initiatief van de overheid om de studenten een studietoelage te betalen, maar toch denk ik dat de Belgen er goedkoper vanaf komen door een lagere kost van universiteit en geen studietoelage.
Ik heb er totaal geen enkel probleem mee dat Nederlanders hier komen studeren zolang er ook nog voldoende plaats blijft voor de Belgen die hier willen studeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.