actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2016, 15:24
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Kinderbijslag gaat bijna altijd naar huur, boodschappen of kleding

Kinderbijslag gaat bijna altijd naar huur, boodschappen of kleding

Bijna een gezin op de vier komt moeilijk rond, en drie op de vier gezinnen gebruikt de kinderbijslag voor de huishuur, boodschappen, of kleding. Dat stelde het Federaal agentschap voor de kinderbijslag (Famifed) vast na een enquête.

De helft van de ondervraagde gezinnen bevestigt dat ze niet in staat zijn om het hoofd te bieden aan een onverwachte uitgave van 900 euro. Voor de kwetsbaarste gezinnen die de verhoogde kinderbijslag ontvangen, bedraagt dat aandeel 85 procent.

Drie gezinnen op de vier besteden de kinderbijslag aan huishoudelijke kosten zoals huishuur, boodschappen of kleding. Andere uitgavenposten die vaak terugkomen zijn schoolkosten of medische kosten. Bepaalde gezinnen besteden het liever aan zakgeld voor de kinderen en slechts 8 procent van de gezinnen plaatsen soms het geld op een spaarrekening.

Volgens Famifed toont de enquête 'het cruciale belang van de kinderbijslag voor het gezinsbudget'. 'De kinderbijslag draagt bij aan de verbetering van de levenskwaliteit, vooral bij de laagste inkomens waar de kinderbijslag bijna een vierde van het totale beschikbare inkomen vertegenwoordigt.'

De Vlaamse regering werkt aan een hervorming van de kinderbijslag. Zo willen de Vlaamse ministers Jo Vandeurzen en Hilde Crevits naar een 'gezinstoeslag' waarbij kindergeld en studietoelagen gecombineerd worden. De verschillende visies binnen de meerderheid op de hoogte van de nieuwe kinderbijslag – 140 euro? 150 euro? – en vooral op de sociale correcties, hebben als resultaat dat een verhoopt akkoord tegen Pasen intussen een beslissing ‘ergens dit jaar’ is geworden.

bron: www.destandaard.be, 15 april 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160415_02238762

mening: Ik vind het heel goed dat ze een onderzoek gedaan hebben over de uitgave van de kinderbijslag. Het is toch belangrijk om te weten of de mensen dit niet misbruiken. Het is goed dat ouders dit besteden aan boodschappen of kledij. Kinderen kosten veel geld. Ze hebben eten en drinken nodig, maar ook vele kleren. Natuurlijk is het ook niet goed dat ze het geld alleen maar hiervoor gebruiken. Je weet nooit of er iets onverwacht kan gebeuren waar ze het geld soms beter voor kunnen gebruiken. Ik denk niet dat het de bedoeling is om het te gebruiken voor zakgeld voor de kinderen. Voor gezinnen die het wat minder hebben, is het goed dat er een verbetering is van de levenskwaliteit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2016, 10:00
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
We leven nog altijd in economisch moeilijke tijden. Veel gezinnen komen amper of niet rond met het inkomen dat ze hebben. Naar mijn mening mag het kindergeld voor alles gebruikt worden. Zolang de ouders de school, kleren, eten en dergelijke betalen voor de kinderen, maakt het toch niet uit dat ze eens een nieuwe salontafel kopen met het kindergeld? Ze hebben tenslotte toch ook de schoolrekeningen betaald met geld dat niet van de kinderbijslag komt. Voor mij komt alles uit één grote pot. Ik vind het geen probleem zolang de kinderen niet benadeeld worden. Ik denk dat de meeste ouders het op hun eigen manier aanpakken en graag zelf beslissen hoe ze hun financiën regelen. Ik vind dat dit moet kunnen en dat iedereen de touwtjes in eigen handen moet hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.