actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2016, 09:25
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Zeker tot 10 uur zware hinder voor het vliegverkeer

Door de spontane actie bij de luchtverkeersleiders is er op dit moment zware hinder voor het vliegverkeer boven België. Nog tot 10 uur blijft het verkeer beperkt tot 15 vliegbewegingen per uur, terwijl er theoretisch maximaal 76 vluchten per uur zijn op Brussels Airport.
"Een heel deel van de verkeersleiders -exacte cijfers heb ik niet- melden zich opnieuw ziek vandaag", zegt Dominique Dehaene van Belgocontrol. "Er zijn wel genoeg verkeersleiders om tot 10 uur vanochtend 15 vluchten per uur af te handelen. Dat is minder dan normaal."

Tot 7 uur vanochtend verliep het vliegverkeer wel nog normaal omdat er toen wel nog genoeg verkeersleiders aanwezig waren om het toen nog rustige vliegverkeer te regelen. Maar om 7 uur, kwamen er te weinig verkeersleiders opdagen voor de ochtendshift om het vliegverkeer volledig in goede banen te kunnen leiden. De shiften van de luchtverkeersleiders overlappen elkaar: om de twee uur beginnen er mensen te werken. Er wordt nu shift per shift bekeken hoe de situatie evolueert.

"Ziek"

Veel luchtverkeersleiders melden zich "ziek" -eigenlijk not fit to work- omdat ze ontevreden zijn over het sociaal akkoord over hun pensioenregeling. De gevolgen van de actie lieten zich gisteren al voelen. Tussen 17 uur gisteravond en 2 uur vannacht konden maar 45 vliegtuigen landen of opstijgen op Zaventem.

Een honderdtal vluchten moest geschrapt worden, zeven werden afgeleid naar luchthavens in het buitenland. Tussen 2 en 4 uur werd het Belgische luchtruim helemaal gesloten omdat de bezetting te klein was. Tussen 4 en 6 uur waren er wel weer genoeg luchtverkeersleiders om het verkeer, dat op dat moment tamelijk beperkt is, te beheren.

Maar om 7 uur moest het vliegverkeer bij gebrek aan bezetting weer worden beperkt: maar 1 op de 6 geplande vliegbewegingen - landen of opstijgen - kan plaatsvinden.

Bang afwachten

Voor wie vandaag vliegt, is het nog bang afwachten. Uit voorzorg heeft luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines bijvoorbeeld al aangekondigd dat een vijftigtal vluchten geannuleerd wordt.

“Ik kan goed begrijpen dat luchtvaartmaatschappijen hun voorzorgen nemen en dat zij liever het zekere voor het onzekere nemen”, reageert Dominique Dehaene van Belgocontrol. “Als zij niet zeker zijn dat hun vliegtuigen kunnen opstijgen of landen, is het begrijpelijk dat zij maatregelen nemen.”

Wie meer informatie wil, kan best contact opnemen met zijn of haar luchtvaartmaatschappij.

Oproep aan de vakbonden

De oproep om zich "ziek" te melden gaat uit van de Gilde van Luchtverkeersleiders, een niet-traditionele vakbond. De organisatie die een 80-tal verkeersleiders vertegenwoordigt ging gisteren niet akkoord met de nieuwe pensioenregeling voor de 300 luchtverkeersleiders bij Belgocontrol.

Om het gat op te vangen dat zij nu laten vallen, vraagt Belgocontrol aan de traditionele vakbonden om bij te springen. “De traditionele vakbonden hebben tijdens de onderhandelingen geen actiegevoerd. Zij hebben het engagement gehouden, ook gisteren, en wij zullen hun leden vragen om bij te springen”, klinkt het bij Belgocontrol.

"Ongepast"

De wilde actie van de luchtverkeersleiders wordt onthaald op heel wat kritiek, zeker omdat na de aanslag op Zaventem alles in het werk is gesteld om het vliegverkeer weer snel mogelijk te maken.

Belgocontrol sluit zich aan bij de kritiek op de ongelukkige timing van de actie. "Wij vinden deze acties in deze tijden zeer ongepast, wij hebben daar ook niet om gevraagd. Wij betreuren de reactie van de Gilde en doen ons uiterste best om zo veel mogelijk vliegverkeer te verwerken."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...4?eid=1.2627687
Eigen mening: Ik hoop dat ik niet de enige ben die dit ronduit belachelijk vind. Stakingen moeten kunnen wanneer je het echt met iets niet eens bent. Daar kan ik in komen, maar nu? Is dit vooral de moment om te gaan staken met z'n allen? Ik denk het niet. Vluchten worden geannuleerd en andere mensen zijn het slachtoffer van jouw daden. Ik heb het al eens gezegd en ik zal het blijven herhalen, het is belachelijk. Het vliegverkeer lijdt enorm onder deze acties.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2016, 12:25
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Je bent zeker niet de enige die dit belachelijk vindt. Ik heb er geen probleem mee als mensen staken omdat ze ergens ontevreden over zijn en daar verandering in willen brengen, maar dit is absoluut niet de moment om deze staking te plannen. Het is nog geen maand geleden dat in Zaventem een aanslag gepleegd zijn, dus de luchthaven is nog volop aan het herstellen van deze tragedie, en dan besluiten deze mensen om zoiets te doen. Wat ik dan nog erger vind is dat ze dan nog zo laf zijn om niet toe te geven dat dit een geplande actie is en dit zelfs durven ontkennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.