actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2016, 18:36
Ruben.P*eters Ruben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 52
Lopen als brainstorm

Tien kilometer per uur. Volgens Peter Ampe de ideale snelheid om tot nieuwe ideeën te komen. In het boek The Mind Works Best at Running Speed legt hij uit hoe je creatiever wordt dankzij een rondje lopen. Al moet je wel weten hoe.

Loop niet te snel

"Ik krijg twee soorten reacties op mijn verhaal dat lopen je creatiever maakt: mensen die het gevoel herkennen en anderen die me komen vertellen dat zij nooit ideeën krijgen tijdens het lopen. Die laatste groep blijken allemaal mensen te zijn die te snel lopen. Je moet een tempo kiezen dat je makkelijk kan aanhouden, zodat er nog voldoende zuurstofopname is. Aeroob lopen heet dat in vaktermen. Onderzoek bij muizen wijst uit dat bij die ideale snelheid de groei van neuronen in de hersenen wordt gestimuleerd.

"Vroeger liep ik competitie, wat betekende dat ik meestal met een strikt trainingsschema de baan op ging. Dan ben je zo hard bezig met je lichaam, met het fysieke aspect van het lopen, dat je hersenen niet in staat zijn om te denken."

Vijf jaar terug zag Ampe het licht, toen hij wat vaker recreatief ging sporten. Tien kilometer gewoon voor het plezier. "Soms zat ik me een hele dag het hoofd over iets te breken. Het viel me op dat ik na zo'n rondje lopen vaak met een idee of een nieuw inzicht thuiskwam."

2. Loop niet te lang

"Voor mij is drie kwartier de ideale looptijd. Ik kan langer lopen, maar dan dreigt het fysieke aspect van het lopen het over te nemen. Ook korter lopen is geen optie. De eerste twee kilometer ben je nog bezig met wat je rond je ziet. Pas daarna scheiden de wegen van lichaam en geest. Je lichaam blijft lopen, terwijl je geest een vaak totaal andere kant uitgaat. Dat levert creatieve ideeën op en helpt ook om je gedachten te ordenen. Plots vallen alle puzzelstukken van een complex probleem op hun plaats."

3. Loop alleen

"Geen muziek, geen gezelschap en een zo desolaat mogelijk parcours. Het is de bedoeling dat je hersenen deconnecteren en je onderbewuste het overneemt. Dat lukt enkel als je de prikkels tot een absoluut minimum beperkt. Ik ga altijd naar de Oosteroever in Oostende, een plek met duinen, zee en amper mensen."

4. Loop met je telefoon

"In het begin liep ik, wanneer ik plots een inval kreeg, zo snel mogelijk naar huis om die daar op papier te zetten. Niet ideaal, je dreigt niet alleen je ideeën te vergeten, bovendien zorgen zweetdruppels ervoor dat je geschreven versie al snel een rommeltje wordt. Tegenwoordig neem ik mijn telefoon mee en spreek ik wat ik denk gewoon in de dictafoon-app in."

5. Loop met een leeg hoofd

"Er is één constante: je krijgt altijd ideeën over zaken die top of mind zijn. Als je bijvoorbeeld bezig bent met de herinrichting van je huis, dan zal je onderbewustzijn tijdens het lopen daar naar afdwalen. En dan dreig je na je ochtendloopje wel thuis te komen met een duidelijke visie op de kleur van je toekomstige gordijnen, maar niet met een geniaal reclame-idee voor die ene klant waarop je gehoopt had. Ik heb wel al een aantal keren geprobeerd mijn onderbewuste in een bepaalde richting te sturen, maar meestal liep dat met een sisser af."

sporten is gezond! Het is een van mijn levensmoto's. ik sport zelf heel veel en vind het dan ook heel goed dat de positieve effecten ervan nu in het nieuws komen. Zo meld dit artikel dat even gaan joggen goed is om nieuwe ideeën te krijgen. Ik ga meestal sporten om te ontspannen maar ik merk vaak dat ik na het sporten toch met een frisser hoofd rondloop en creatiever kan nadenken. Alle zorgen verdwijnen uit je hoofd als je aan het sporten bent en dat schept ruimte voor nieuwe gedachten die mooie ideeën kunnen worden. Dat vind ik dan ook een heel belangrijke reden voor iedereen om meer aan sport te doen.

Bron: http://www.demorgen.be/boeken/lopen...k-out-b3f42a7a/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.