actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2011, 15:33
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Opgegroeid in de honingpot

Opgegroeid in de honingpot

China houdt vast aan eenkindbeleid

BRUSSEL - President Hu Jintao wil het eenkindbeleid voortzetten om de groei van de welvaart veilig te stellen. Sinds 1979 zijn 400 miljoen geboortes vermeden.

Een ontevreden schoondochter luchtte onlangs haar hart aan de Chinese staatskrant Xinhua. 'Mijn schoonmoeder zei dat ze hoopte dat haar kleinkind andere ogen zal hebben dan ik', vertelde Yo Jun. 'Nog nooit ben ik zo beledigd door mijn ouders.' Yo Jun (27) behoort tot de post 1980-generatie, de eerste generatie kinderen die geboren is na de invoering van het eenkindbeleid.

In 1979 zette China een rem op het aantal kinderen dat in een gezin geboren mocht worden. De communistische leiders beseften dat het land in de toekomst zijn bevolking niet meer zou kunnen voeden, als er niet aan geboortecontrole werd gedaan. Sinds 1979 mag elk gezin dus in principe nog maar één kind op de wereld zetten, anders krijgt het een fikse boete. Wetenschappers hebben berekend dat China zo 400 miljoen geboortes heeft vermeden.

De 1-2-4 kinderen

Die 'enige kinderen' wentelen zich in de liefde: ze hebben twee ouders en vier grootouders voor zich alleen, en in tijden van economische groei kunnen zij alles krijgen waarop zij hun zinnen hebben gezet. De Chinese overheid vond het zelfs nodig om extra te investeren in kinderopvangcentra om de prinsjes en prinsesjes orde en tucht bij te brengen, aangezien het thuisfront hen alleen maar in de watten kon leggen. Het 'syndroom van de kleine keizers' werd in de kranten en wetenschappelijke studies uitvoerig besproken.

Nu de 'verwende koningskinderen' trouwen, komen volgens de staatskrant Xinhua ook de relaties met de schoonouders onder druk. De jonge vrouwen zijn immers niet in staat om voor zichzelf te zorgen. Hun individualisme test het geduld van de schoonmoeders, die vooral oog hebben voor de belangen van hun zoons. Echtscheidingsadvocaten beweren dat de relatie met de schoonouders de belangrijkste reden is voor het grote aantal echtscheidingen in China.

Sinds 2003 is het aantal echtscheidingen jaarlijks met 7,3 procent toegenomen, schrijft Xinhua. Terwijl in het oude China de schoondochters een onderdanige rol in de familie speelden, denken de huidige prinsessen volgens de krant alleen aan zichzelf.

De krant beschrijft de frustraties van een schoonmoeder, die tot de vaststelling kwam dat de echtgenote van haar zoon zelfs niet in staat was om de tandjes van haar kind te poetsen of het bed op te maken. Bij het huwelijk had de moeder van haar schoondochter zich al verontschuldigd: 'Mijn enige dochter is opgegroeid in een honingpot. Zij doet het huishouden niet. Mijn excuses daarvoor.'


Vergrijzing

Berichten over de toenemende obesitas bij jonge kinderen zijn typische stadsverhalen, want op het platteland - waar veruit het grootste deel van de bevolking woont - wordt het eenkindbeleid minder rigoureus toegepast. De wetgeving kent een resem uitzonderingen: zo mogen gezinnen op het platteland een tweede kind plannen als het eerste een dochter is, en minderheden mogen ook een groter kroost op de wereld zetten. In 2007 liet het Comité van het eenkindbeleid weten dat uiteindelijk maar 35,9 procent van de Chinese bevolking onderworpen is aan het restrictieve geboortebeleid.

Toch vroegen velen zich af of de regering geen punt zou zetten achter het eenkindbeleid. De bevolking veroudert snel en wetenschappers vragen zich af wie de kosten van de vergrijzing zal betalen. Tegen 2020 zullen er 30 miljoen mannen meer zijn dan vrouwen, omdat vele gezinnen abortus plegen als ze weten dat de vrouw een meisje op de wereld gaat zetten.

Toch heeft de Chinese president Hu Jintao gisteren aangekondigd dat het eenkindbeleid van kracht blijft om de groei van de welvaart te vrijwaren. Een recent bevolkingsonderzoek heeft 1,34 miljard Chinezen geteld, tegen 2026 worden er 1,4 miljard verwacht.

BRON: De Standaard, donderdag 28 april 2011 (Corry Hancké)

MENING: Het eenkindbeleid heeft bij mij altijd al een gemengd gevoel naar boven gebracht. Een wet zetten op het aantal kinderen dat een gezin mag krijgen, is te zot voor woorden. En de vergrijzing dat het met zich meebrengt? Hoe gaan ze dat financieel oplossen? Maar hoe kan je dan voorkomen dat China niet nog meer overbevolkt raakt dan het nu al is? Ik heb zelf een geadopteerd zusje uit China. De weeshuizen bestaan daar uit 99,9% meisjes. In het artikel spreken ze van abortus als ze weten dat de vrouw een meisje op de wereld gaat zetten. Maar vaak worden de kinderen ook geboren en dan anoniem op het straat gelegd om een boete te voorkomen. Vele mensen willen liever een jongen omdat hij beter kan werken. Schandalig, maar te begrijpen als je van de staat maar één kind op de wereld mag zetten. Het beleid moet grondig veranderd worden dat ook zonder het eenkindbeleid de populatiegroei in China onder controle kan worden gehouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.