actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2013, 07:35
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Ontwenning zit tussen je oren

Ontwenning zit tussen je oren

Stoppen met roken kan je lichaam dan wel met een reeks onaangename ontwenningsverschijnselen opzadelen, die verschijnselen worden wel aangestuurd door een heel specifieke groep hersencellen, in een welbepaald gebied. Dat melden Andrew Tapper en collega’s van de universiteit van Massachusetts in Current Biology. Ze gaan ervan uit dat wat ze nu bij muizen zien, op een dag mensen zal helpen om te stoppen.

De vorsers gaven de muizen zes weken lang nicotine mee in hun drinkwater. Dan stopten ze er plots mee. De muizen begonnen te krabben en zich te schudden zoals een hond met een natte vacht. Dat bleek te komen van activiteit in de interpedunculaire kern in de hersenen. Kunstmatig stimuleren van dat celgroepje met licht leidde eveneens tot ontwenningsverschijnselen. Afremmen van de cellen verzachtte de symptomen.

De interpedunculaire kern verbindt gebieden die betrokken zijn bij de reactie op nicotine en bij angsten. Hij telt veel nicotinereceptors. Bij mensen is al aangetoond dat variaties in de genen die het bouwplan voor die receptoren bevatten, ook verband houden met drugs- en alcoholverslaving.

De onderzoekers suggereren alvast een manier om die hersencellen bij mensen af te remmen.

Bron: De Standaard, dinsdag 2013/12/03


Mening

Ik vind dit een zeer goede titel voor het artikel. Ik vind het ook goed dat ze een manier gaan zoeken om de afkickverschijnselen te verminderen. Toch denk ik dat het waar is dat een mens niet zomaar kan afkicken van iets. Vele mensen hebben schrik van afkickverschijnselen en durven daardoor niet zo makkelijk stommen met hun verslaving. Ikzelf heb mijn geďntegreerde proef gedaan over drugspreventie bij jongeren. Ik was toch wel even verschoten van hoeveel jongeren er drugs gebruikten en waarom ze het namen was zeer opmerkelijk. Ik denk dat wanneer je begint met een verslavend middel te nemen, het heel moeilijk is om eraf te raken omdat je in het begin de verslaving niet voelt. Wanneer je langer het product neemt, kan het zijn dat er 'gewenning' ontstaat en dat je steeds de drang hebt naar meer. Het 'afkicken' zit voor een groot deel duidelijk tussen je oren omdat de afkickverschijnselen je bang maken en je ook bang hebt om terug te hervallen. Toch denk ik dat je kan stoppen, als je het zelf wil.
Waar een wil is, is een weg.

Laatst aangepast door L*ura.present : 3rd December 2013 om 07:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.