actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2008, 15:35
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
Exclamation Veertienjarige krijgt 38 messteken

14-jarige krijgt 38 messteken omdat ze Frans praat
De tweetalige 14-jarige Sara uit Kapelle-op-den-Bos kreeg 38 uithalen van een breekmes toegediend op haar voorarm omdat ze op straat Frans praatte met een vriendin. Een van de leerlingen van haar school hoorde het gesprek en riep haar bij zich. Al snel werd ze omsingeld, het jonge meisje voelde zich bedreigd en trok het breekmes. Maar dat viel in de handen van haar belagers. (belga/tdb)

(www.hln.be)

Dit is toch wel aangrijpend bericht als je dit voor je neus krijgt geschoven, daarom post ik het ook op het forum.
Als je iemand frans hhort praten, die persoon even tot bij jou roepen om dan te omsingelen en spelletje mee te spelen.
Allé als je dit nog spelen kunt noemen, haha steek steek, waar zijn ze toch mee bezig???

Hoe haal je het in je hoofd om zo iemand toe te takelen? nog wel 38 keer hé!!
Ga eens een keer met je arm 38 keer heen en weer, dan weet je genoeg!!

zotte mensen!!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2008, 13:18
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Gewoon onbegrijpelijk!

Dit gaat er toch gewoon over! Ik bedoel gewoon omdat het meisje "FRANS AAN HET SPREKEN WAS???!!!" Als iemand dit begrijpt, waarom mensen zoiets doen, mag je mij dit echt eens uitleggen.. want zoiets kan ik echt niet vatten, Dit zijn zo van die dingen waar ik echt slechtgezind van kan worden!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2008, 15:20
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Dit gaat er ver over!!!
Ik vind het juist knap dat zo een jong meisje perfect tweetalig is, zo zijn er niet veel op die leeftijd. En het is jammer dat er mensen zijn die dat niet appreciëren maar het is schandalig op welke manier ze dat duidelijk maken. Dit kan gewoon weg niet! De belagers zijn waarschijnlijk ook nog minder jarig, waar gaat het naar toe?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2008, 11:54
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Waar gaat het toch naartoe seg... Wat is nu in godsnaam het probleem? Ik zou durve wedden dat als ze Engels zou gesproken hebben diezelfde medeleerlingen gretig hadden meegedaan in de conversatie...

Wel een kanttekening die ik toch ook wil maken: Dit had nooit gebeurd geweest als het meisje zelf geen verborgen wapen bij zich had gehad. Dit heeft waarschijnlijk enkel de woede van de aanvallers aangewakkerd denk ik.
Wat natuurlijk hun gedrag niet goedkeurd...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2008, 16:49
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Ik heb het artikel ook gelezen, maar dan in de Gazet van Antwerpen.
In deze krant werd er ook aangehaald dat sommigen haar verdenken op het zelf toebrengen van deze snijwonden.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet echt wat te geloven. Ik zou het straf vinden dat iemand 38 snijwonden aan zichzelf kan toebrengen.
Maar ik vind het dan ook weer raar dat iemand een persoon zo zou toetakelen aan het spreken van een andere taal.
Ik ben vaker op stap met mijn Poolse vriendin en landgenoten van haar. Als deze Pools spreken, zijn er wel eens mensen die kijken, maar voor de rest hebben we nog niets meegemaakt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2008, 17:40
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Het is niet te begrijpen dat zoiets in België kan.
Wat bezielde de jongens om dit te doen. We leven toch in een tweetalig land dus waarom zou het meisje dan geen Frans mogen spreken?

Ik zou wel eens de beweegreden willen weten van de jongens om dit te doen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st October 2008, 11:04
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Pardon, iemand messteken toedienen omdat ze Frans sprak?!

Is het racisme (als je dit racisme kan noemen, want we leven in een land waar officieel 3 talen worden gesproken) al zo ver gekomen? Het begint met allochtone mensen en nu word je zelfs aangevallen als je in Vlaanderen Frans spreekt. Ik ben jaloers op mensen die tweetalig zijn.. Weet je hoe handig dit is, niet enkel in België. Maar je perfect kunnen uitdrukken in verschillende talen bevordert de communicatie, wat op zijn beurt normaal conflicten kan vermijden.

Misschien was het van het meisje ook niet zo'n goed idee een breekmes te trekken, maar dat keurt de daden van de aanvallers niet goed. Bovendien reageerde het tweetalig meisje hoogstwaarschijnlijk uit paniek.

Over het artikel in de Gazet van Antwerpen: ik kan ook moeilijk geloven dat het meisje de messteken zelf toegediend zou hebben. Dat zou getuigen van een ziekelijke nood aan aandacht. Op zich moet je ook al lef hebben om hiervoor jezelf 38 messteken toe te dienen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 6th November 2008, 17:56
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Vandaag in de Gazet van Antwerpen:

"Het verhaal van het veertienjarige Franstalige meisje uit Kapelle-op-den-Bos dat medio oktober op school door enkele medeleerlingen met een breekmes zou zijn bewerkt omdat ze Frans had gesproken, is verzonnen. Dat besluit het Brusselse parket na een uitgebreid onderzoek waarbij medeleerlingen van het Sint-Godelieve-Instituut in Kappele-op-den-Bos zijn ondervraagd. Het verhaal zorgde ook voor opschudding over de taalgrens, maar het parket vindt geen elementen die het staven. De tiener gaat intussen naar school in Mechelen."

Dus mysterie opgelost.

Ik vraag me eigenlijk wel nog af wat het meisje bezielde.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 6th November 2008, 18:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Franstalig meisje verzon racistische aanslag

Franstalig meisje verzon racistische aanslag


KAPELLE-OP-DEN-BOS - Er is geen bewijs dat een 14-jarig Franstalig meisje door Vlaamse klasgenootjes werd aangevallen.



De krant La Dernière Heure pakte een paar weken geleden op de voorpagina groot uit met het verhaal van een Franstalig 14-jarig meisje uit Kapelle-op-den-Bos die op 10 oktober door een hele bende Vlaamse schoolvrienden na school met een breekmes zou zijn bewerkt omdat ze het had gewaagd op straat Frans te spreken met een vriendin.

Het meisje, Sarah, werd naar eigen zeggen vastgegrepen door de bende en 38 keer in de arm gesneden met een breekmes. Ze beschikte ook over een medisch attest van een arts die haar versie, dat de sneden toegebracht werden door anderen, staafde.

'De politie van Kapelle-op-den-Bos heeft het verhaal grondig onderzocht. Alle betrokkenen die van ver en van dicht in de buurt waren van het incident, werden ondervraagd. Uit niets blijkt dat het meisje werd aangevallen', zegt de Brusselse parketwoordvoerder Jos Colpin.

De politie achterhaalde dat er in het verhaal wel een kleine kern van waarheid zat. Een 13-jarige schoolvriendin had er tegen Sarah over geklaagd dat Sarah en een ander meisje vaak Frans tegen elkaar praatten. De schoolvriendin voelde zich dan uitgestoten omdat ze zelf geen Frans spreekt. Op die 10de oktober was er opnieuw ruzie daarover tussen Sarah en haar vriendin.

De ruzie werd voortgezet buiten de schoolpoort en op een bepaald moment haalde Sarah een breekmes boven. Dat mes werd haar onmiddellijk uit de handen geslagen door twee andere meisjes uit de school, allebei van Marokkaanse origine.

S., een vriendin van Sarah, raapte het breekmes op en nam het mee naar huis. Dat verklaarde S. zelf aan de politie.

Volgens Sarah werd ze nochtans vlak nadat ze het breekmes liet vallen, aangevallen door een hele groep jongeren die haar met haar eigen breekmes 38 keer in de arm kerfden. Ze kon echter geen namen geven van haar aanvallers en ze kon ze ook niet aanwijzen. Nochtans ging het om haar schoolvrienden. De politie vond ook geen enkele getuige die Sarahs versie kon bevestigen. Ook haar eigen vriendinnen niet.

Tijdens haar ondervragingen door de politie wijzigde ze verschillende keren haar verklaringen wanneer ze geconfronteerd werd met dingen die niet klopten.

De politie denkt dat het meisje zichzelf verminkte. Het meisje had al problemen gehad en ze werd opgevolgd door het CLB. Ze veranderde ondertussen van school en loopt nu school in Mechelen.

Luc Balleux, de advocaat van Sarah, was gisteren nog niet op de hoogte van de resultaten van het onderzoek. 'Hoe is ze dan aan de schrammen gekomen? Automutilatie is het volgens het medische attest niet. Wij blijven ervan overtuigd dat ze wel degelijk aangevallen werd.'


DS, 05-11-2008 (Mark Eeckhaut)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.