actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2015, 23:51
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Geen kleurige sigarettenpakjes en graatmagere modellen meer in Frankrijk

Sigaretten zullen in Frankrijk enkel nog in neutrale pakjes verkocht worden, dus zonder het kleurige merkenlogo. Dat voorziet een wet voor de gezondheidshervorming, die de Nationale Vergadering dinsdag in Parijs heeft goedgekeurd.

De hervorming voorziet ook de invoering van coffeeshops bij wijze van proef. Bovendien wordt de zeven dagen durende wachttijd voor een abortus afgeschaft.

Voornaamste doel van de gezondheidshervorming is ondanks de tegenkanting van artsen en de conservatieve oppositie dat patiënten met een ziekteverzekering voortaan bij een artsenbezoek enkel nog het remgeld betalen en de artsen het geld rechtstreeks van de ziekenkas moeten krijgen.

Artsen hekelen die maatregel als te bureaucratisch. De wet moet nog door de Senaat, waarin de conservatieven de meerderheid hebben.

Wet tegen graatmagere modellen
Bijzonder magere modellen krijgen in Frankrijk voortaan een beroepsverbod. De Franse Assemblée Nationale aanvaardde dinsdag in eerste lezing een omstreden wet tegen graatmagere mannequins.

Die voorziet dat op Franse modeshows of bij fotoshootings voortaan geen modellen meer mogen werken, die onder een bepaalde body mass index (bmi) blijven. Ook deze wet moet de Senaat nog passeren. De conservatieven hekelen het beroepsverbod voor magere modellen en spreken van discriminatie.

De parlementsleden hadden de passage anderhalve week geleden in het wetsontwerp voor gezondheidshervorming opgenomen. Ze vrezen dat extreem magere modellen een verkeerd lichamelijk ideaalbeeld kunnen scheppen.

Wie ondanks het verbod extreem magere modellen werk verschaft, riskeert een veroordeling tot zes maanden cel en een boete van 75.000 euro. Volgens modellenbureaus is het verkeerd om anorexia als psychisch gebonden ziekte en de slankheid van modellen te vermengen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150414_01630320
Eigen mening: De sigarettenpakjes zijn voor veel mensen normaal, zouden ze dat nog zijn wanneer ze geen kleur hebben, of wanneer er foto's opstaan van wat roken met je lichaam doet? Volgens mij zet het veel mensen aan het denken. Maar natuurlijk went ook dat weer na een tijdje.
Als je in de scholen vraagt aan de leerlingen, zouden bijna alle meisjes toch een graag een model zijn, en het perfecte figuur hebben. Als je dan vraagt wat het perfecte figuur is volgt al snel een antwoord zoals 'mager, groot, lange benen, ...', wat helemaal verkeerd is. Het perfecte lichaam is een gezond lichaam.
Dit is iets wat van mij vaak naar voor mag komen in de lessen. Een gezond lichaam, wat is dat?

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 14th April 2015 om 23:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2015, 09:09
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Ik vind het goed dat de sigarettenpakjes geen gekleurd logo meer krijgen. Ze geven deze dingen kleur om ze aantrekkelijker en opvallender te maken. Dit lijkt in mijn ogen totaal overbodig aangezien het enkel schade aanricht. Voor mij part mogen ze deze wet ook in België doorvoeren.

Ik ga er wel niet mee akkoord dat de zeven dagen wachttijd bij abortus wordt afgeschaft. Ik denk dat deze zeven dagen heel veel kunnen doen. Ze kunnen iemands leven veranderen. Ik zie het als een periode van bezinning. Vrouwen moeten stilstaan bij hun beslissing en kunnen niet zomaar impulsief zeggen dat ze het kindje willen laten weghalen. Ze krijgen een gesprek met een psycholoog, worden ingelicht, ... Alles wordt concreet gemaakt en ze worden geconfronteerd met hun beslissing. Dit kan ervoor zorgen dat ze van gedacht veranderen.

Ik hoop ook dat het beroepsverbod voor magere modellen er snel door komt. Dat de conservatieve dit zien als discriminatie, maakt me heel boos. Je kan van nature mager zijn, maar dan nog is het aan jou om op een gezonde manier, eventueel met behulp van een voedingsdeskundige, bij te komen. Het is algemeen geweten dat er in de modewereld vele modellen met een eetstoornis kampen. Ik ben ervan overtuigd dat ze aan jongeren een fout ideaalbeeld meegeven. Deze graatmagere modellen verschijnen overal in de media, iedereen kijkt hier naar. Ik vind een beroepsverbod niet meer dan terecht. Niet alleen voor de mensen die zich negatief laten beïnvloeden door deze modellen, maar ook voor het model zelf. Op die manier ga je in tegen de eetstoornis. De reden dat ze deze hebben is waarschijnlijk ook omdat ze denken dat je graatmager moet zijn als model. Ze hebben schrik hun werk te verliezen als ze niet mager zijn. Door hier tegen in te gaan, zullen sommige modellen hopelijk de klik in hun hoofd maken. Gezondheid gaat voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.