actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2008, 15:38
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Geluidsvolume mp3-spelers moet omlaag

De Europese Commissie broedt op maatregelen om muziekliefhebbers beter te beschermen tegen hoge geluidsvolumes van mp3-spelers en andere persoonlijke muziekspelers. Uit onderzoek is immers gebleken dat vijf tot tien procent van de gebruikers in de Europese Unie blijvend gehoorverlies overhoudt aan langdurige blootstelling aan luide muziek.

Blijvend gehoorverlies
Volgens een onderzoek van het Wetenschappelijk Comité voor nieuwe gezondheidsrisico's in opdracht van de Commissie lopen gebruikers van persoonlijke muziekspelers risico op blijvend gehoorverlies indien ze ten minste vijf jaar lang een uur per dag naar luide muziek luisteren. Het gaat om 2,5 tot 10 miljoen muziekliefhebbers in de EU.

"Het is onrustbarend dat zo veel, vooral jonge mensen die vaak met een hoog volume naar persoonlijke muziekspelers en mobiele telefoons luisteren, onbewust hun gehoor blijvend beschadigen", verklaarde eurocommissaris voor Consumentenzaken Helena Kuneva.

Volume
De Commissie denkt daarom aan een aanpassing van de regelgeving. De huidige Europese veiligheidsnorm beperkt het geluidsvolume van persoonlijke muziekspelers tot 100 decibel. De Commissie organiseert begin volgend jaar een seminarie met de lidstaten, de sector en consumentenorganisaties om de problematiek te bekijken.

Sinds de doorbraak van digitale muziekdragers is de verkoop van mp3-spelers in de EU enorm toegenomen. De afgelopen vier jaar zijn er volgens schattingen 184 tot 246 miljoen draagbare geluidsapparaten en 124 tot 165 miljoen mp3-spelers verkocht. Naar schatting 50 tot 100 miljoen Europeanen luisteren dagelijks naar persoonlijke muziekspelers. (belga/gb)

Bron:
De Morgen 13/10/08 14u11
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2008, 16:02
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
Onderzoek: veel mp3-spelers maken te veel geluid
Door René Gerritsen, zondag 23 september 2007 13:22, views: 16.089

De Hoorstichting heeft in samenwerking met de Consumentenbond en de audiologische afdelingen van het AMC en het LUMC onderzoek gedaan naar populaire mp3-spelers en hun maximum volume.

Op de site www.mp3check.nl kunnen consumenten kijken of hun luistergedrag in combinatie met hun mp3-speler en oordopjes tot gehoorschade kan leiden. Volgens de Hoorstichting en de Consumentenbond geven de fabrikanten van muziekspelers momenteel onvoldoende informatie over het maximum volume van hun producten en de gevaren van muziek op een hoog geluidsniveau. De Consumentenbond pleit voor een softwarematige beveiliging die de gebruiker waarschuwt als bepaalde grenzen overschreden worden.

Uit de tests blijkt dat de helft van de mp3-spelers een maximum volume van meer dan 100dB haalt. Sweex voert de lijst aan met 113,3dB, wat equivalent is aan een cirkelzaag op volle snelheid. Ter referentie: geluid wordt vanaf 85dB als potentieel schadelijk beschouwd. Pogingen van de Hoorstichting om een samenwerking aan te gaan met producenten zijn mislukt, dus nu zoekt de stichting naar buitenlandse partners om internationaal te gaan met de website.

Op dit moment bevat de website gegevens over tien mp3-spelers van populaire merken als Apple, Creative en Sony, maar men wil dit aantal nog gaan uitbreiden. Ook zijn momenteel slechts de standaard meegeleverde oordopjes getest. De Consumentenbond overweegt om het maximum volume mee te nemen in hun tests van mp3-spelers. Per jaar lopen ongeveer 20.000 jongeren gehoorbeschadiging op als gevolg van een te hard afgestelde mp3-speler.

Met naar de site die vermeld wordt in het artikel te surfen kunnen we onszelf toch al behoeden voor dit probleem
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2008, 16:04
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Dit vind ik echt nog niet zo slecht... Hoewel ik toegeef dat als ik mijn mp3 opzet ik hem ook zo luid mogelijk zet maar ik doe dit nog maar zelden eigenlijk aangezien ik vaak hinder ondervind van mensen die dit ook doen... Zo is 's morgens naar school rijden levensgevaarlijk omdat de helft van de jongere fietsers die in dezelfde richting rijden zo'n ding inhebben en mij gewoon niet horen bellen. Dan moet ik altijd op de rijbaan gaan rijden om hen voorbij te kunnen steken.

En on a sidenote: als ze mijn belgerinkel niet horen negeren ze het!! Daarom vind ik dat men vanaf nu ook een rijbewijs moet invoeren voor de fiets Veilige fietspaden voor iedereen!!!

Maar swat, back on topic. Dat de te luide mp3's een probleem zijn voor het gehoor ondervind ik vaak met vrienden en familie... Dan zeggen ze bijvoorbeeld op een feestje dat ik harder moet praten omdat ze mij niet verstaan terwijl ze naast mij zitten. Maar ondertussen versta ik wel mijn familie aan de andere kant van de tafel...
Zo hebben studies aangetoont dat in Amerika meer dan 30% van de bevolking boven de 20 (zijnde 55 miljoen personen!!) geen hoge frequentiegeluiden meer kunnen horen. Volgens ditzelfde artikel zou een mogelijke oplossing het aankopen van betere oortjes zijn. De standaard oortjes houden geen achtergrondgeluid tegen waardoor we automatisch het geluid harder zetten. Er zijn er echter die deze achtergrondgeluiden wel blocken zodat de luisteraar naar zijn/haar muziek kan luisteren met het volume op een acceptabel niveau (volgens Time )
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th October 2008, 16:32
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
Thumbs up

Dit is toch een goed idee om zo'n wet in te voeren.
Want als er iets is wat ik wel redelijk vervelend vind, dan is dat mensen die naar te luide muziek luisteren.

Iedereen kan zich wel inbeelden 'een fietser die voorbij komt en dat je kan horen wat deze persoon aan het beluisteren is,... of iemand op de bus,...
Dan denk je toch, zet die muziek toch wat stiller of je oren gaan eraan! ??

Dus het is een goed initiatief!

Maar er is een vraag die bij mij blijft hangen: 'Wie gaat deze decibels controleren?'
Ik zie de politie al staan "Mag ik even uw mp3-speler controleren aub?"
Dit kan toch ook niet, ...

Dus de controle, dat gaat het moeilijke gedeelte zijn van de zaak, anders is het een zeer goed idee.!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th October 2008, 14:27
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Geen slecht idee

Ik vind het nog niet zo'n slecht idee om hierover regels vast te leggen. Wanneer wij in het weekend uitgaan, 1,2 of 3 keer, of zelfs vaker, worden wij al genoeg blootgesteld aan luide muziek. Wanneer je dan ook nog eens elke dag of elke vrije moment met een veel te luide mp3-speler in je oren zit, ga je op de duur echt wel slechter horen. In mijn familie lopen zo een paar levende voorbeelden rond. Een slecht gehoor door te luide muziek heb je snel.

Als er maatregelen komen hieromtrent, zouden we misschien ook ineens van de mensen die hun mp3-speler VEEL te luid zetten zodat de hele bus, of tram, of welke omgeving dan ook er hinder van ondervind af zijn!
Vooral om die reden zou ik het absoluut geen slechte zaak vinden. Ik heb echt een hekel aan loeiharde muziek voor een hele bus of tram.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th October 2008, 20:49
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Hoewel ik zelf mijn iPod iedere keer op het luidste niveau zet als ik ga fietsen (en dus niet op de bus e.d. want dat is inderdaad storend naar anderen toe) ben ik het er mee eens dat de invoering van zo'n wet geen slechte maatregel zou zijn. Het zou inderdaad jammer zijn om je oren kapot te laten slaan door een beetje muziek, maar ik denk dat het vaak niet doordringt. Ik denk er althans niet bij na wanneer ik gebruik maak van mijn iPod. Waar de rest aan denkt wanneer ze muziek gaan beluisteren weet ik natuurlijk niet...
Waar ik me ook blauw aan kan ergeren is zoals hieronder beschreven, mensen die hun muziek blijkbaar willen delen met anderen. Ik vind dat je uit respect naar anderen toe ofwel je muziek afzet zodat je de rest niet stoort, ofwel het volume naar beneden draait tot je weet dat de rest er niets meer van merkt.

Citaat:
Maar er is een vraag die bij mij blijft hangen: 'Wie gaat deze decibels controleren?'
Ik zie de politie al staan "Mag ik even uw mp3-speler controleren aub?"
Dit kan toch ook niet, ...

Dus de controle, dat gaat het moeilijke gedeelte zijn van de zaak, anders is het een zeer goed idee.!

Ik denk dat de controle even simpel is als eender welke andere controles die nu plaatsvinden. Volgens mij is he gewoon een kwestie van de producten die op de markt komen, aan bepaalde normen te laten voldoen. Ik las hier dat ze het decibelniveau tot 100 willen verlagen. Wel, dan mogen mp3-spelers/iPods/... die over deze vooropgestelde norm gaan, niet meer verkocht worden. De fabrikanten zijn dan zo goed als gedwongen om zich aan deze nieuwe wet aan te passen, en als consument kan je hier niet onderuit tenzij serieuze aanpassingen gaat doen aan het apparaat zelf, maar dat is dan maar voor je eigen rekening.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.