actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2013, 12:12
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Vlaamse scholen in zomer te warm en in winter te koud

Vlaamse scholen in zomer te warm en in winter te koud

De temperatuur in onze Vlaamse scholen is niet voldoende controleerbaar. Dat zorgt er voor dat het in 66 procent van de scholen in Vlaanderen te warm is in de zomer en in 37 procent van de scholen te koud in de winter. Dat blijkt uit een studie van het Centrum voor Gezonde Scholen, dat het binnenklimaat van schoolgebouwen in de Benelux in kaart wilde brengen.
Uit het onderzoek van het expertisecentrum blijkt dat 1 op de 5 schoolgebruikers in Vlaanderen het binnenmilieu in zijn of haar schoolgebouw ondermaats vindt. Voor 82 procent is de kwaliteit van het binnenklimaat een absoluut aandachtspunt. Zo'n 28 procent klaagt over vochtplekken en tocht en 1 op 4 scholen ervaart geluidshinder vanuit de aangrenzende ruimtes.
Ook met de luchtkwaliteit is het slecht gesteld. Onvoldoende ventilatie leidt tot een verhoogd CO2-gehalte en in maar liefst 43 procent van de scholen wordt geklaagd over een muffe en onaangename lucht in de klaslokalen.
Eén van de grootste pijnpunten in de schoolgebouwen is zuinig energiegebruik, een probleem voor ruim 40 procent van de Vlaamse scholen. Door slechte isolatie en verouderde verlichting lopen de energiekosten dan ook sterk op.
Goed nieuws is volgens het expertisecentrum dat 4 op 5 scholen in Vlaanderen nog bouwplannen hebben, maar ‘omwille van ontoereikend budget voor onderwijshuisvesting is er weinig sprake van een globale aanpak, een masterplan of een structurele oplossing voor het probleem. (...) Als we goede schoolgebouwen willen, zal er toch fors moeten worden geïnvesteerd door de overheid', besluiten de onderzoekers.
De studie werd gelanceerd in 2011 en liep over twee jaar. Er namen 517 Vlaamse scholen aan deel.

Datum: 15 maart 2013
Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130315_00505173

Mening:
Zoals men in het artikel aangeeft, is zuinig energiegebruik een probleem voor veel Vlaamse scholen. Er wordt zo vaak gezegd dat we moeten proberen om zo weinig mogelijk energie te verspillen, maar eigenlijk zijn het net de scholen, waarvan de meeste gefinancierd worden door de overheid, die hier slecht op scoren. Ik hoop dat de overheid na deze studie beslist om effectief te investeren in goede schoolgebouwen, zowel voor het comfort van de leerkrachten en leerlingen (CO2 in lokalen en te warm of te koud is ook niet leuk) als voor het milieu.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2013, 14:06
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'Vlaamse scholen in zomer te warm en in winter te koud'

Eerst en vooral wil ik toch even vermelden dat het helemaal niet zo makkelijk is om een school te verwarmen. Grote gebouwen verwarmen is nu eenmaal een duur affaire. Vervolgens heb je nog andere factoren waardoor het in de winter te koud kan zijn. De leerlingen die zelf de deuren of ramen laten openstaan, hier kan het schoolbeleid niets tegen doen. Het 'koud' of 'warm' hebben vind ik trouwens ook een zeer subjectief gegeven. Voor de ene is 20 graden veel te warm, anderen hebben het dan weer koud.

Het is niet makkelijk om het energieverbruik zo goed mogelijk te beheren maar het is wel mogelijk en dit moeten scholen dan ook zeker proberen na te streven. Zo merk ik bijvoorbeeld niets van de dikke - truien - dag, en als ik zo bij andere studenten hoor merken zij ook het verschil niet. Dit zou voor mij dan dus ook wel gewoon de gemiddelde temperatuur mogen worden. In de zomer kan je bitter weinig doen om de warmte buiten te houden, maar dit brengt ook geen kosten met zich mee dus hier zie ik niet direct een probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.