actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th September 2014, 13:37
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Brusselse scholen leggen rel over ‘Walbanië’ bij

Er komt een uitwisseling tussen Brusselse GO!-scholen en hun Albanese tegenhangers. Zo krijgt een relletje over ‘Walbanië’ een verrassend positief staartje.

‘Walbanië = het arme deel bezuiden de taalgrens.’ Die term veroorzaakte in juni vorig jaar nogal wat ophef, zeker in de Franstalige media. Hij werd geplukt uit een aardrijkskundehandboek dat de scholen van het GO! in Brussel gebruikten.

Bleek dat de term in het boek helemaal geen vondst van de auteurs was maar een metafoor die uit reportages gehaald was, onder andere Telefacts van VTM. Hij staat naast ‘Walifornië’, het rijke Wallonië, en ‘Walabama’, het rurale deel. Ook de onverdacht Waalse politicus Melchior Wathelet (CDH) had hem ooit in de mond genomen. Niet alleen de Franstalige publieke opinie vond die benamingen denigrerend. Ook Albanië was not amused. De ambassadeur van dat land zocht contact met de directie van het GO! in Brussel. ‘Hij wilde het negatieve beeld dat we van zijn land hebben, bijsturen’, vertelt Jacky Goris, algemeen-directeur van de GO!-scholengroep. ‘Een van onze directeurs is van Albanese afkomst en dat vergemakkelijkte het contact. Het verliep zo vlot dat we naar ginder werden uitgenodigd.’

En zo trokken delegaties van de hotelschool COOVI en van de beroepsschool Victor Horta (afdelingen hout en centrale verwarming) naar hun tegenhangers in de Albanese hoofdstad Tirana. ‘Wij spraken er ook met de minister van Onderwijs en er werd meteen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, met de nodige persbelangstelling.’ In mei volgend jaar komt een eerste groep Albanese leerkrachten en leerlingen naar Brussel om er iets op te steken van de Belgen.

‘Toch mooi dat het relletje zo uitdraait’, vindt Goris. ‘Albanië komt uit een moeilijke communistische periode maar heeft nu de blik op de Europese Unie en het Westen gericht. het standbeeld op het plein in Tirana zelfs letterlijk. Ze willen vooruit. Er is veel werkloosheid en te weinig geschoolde werknemers. Wij kunnen hen helpen om hun potentieel te ontwikkelen.’ Het Brusselse GO! zou de eerste Belgische school zijn die er neerstrijkt.

Het bewuste aardrijkskundeboek wordt inmiddels niet meer gebruikt op de scholen.

Bron: De Standaard
Redacteur: Tom Ysebaert
Datum: 19/09/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140918_01275995

Mijn commentaar:
Ik heb de voorgaande termen zelf nooit gehoord of gebruikt. Ik kan de Albanezen en de inwoners van Wallonië zeker begrijpen dat de term denigrerend overkomt. We leven in een multiculturele samenleving, waarin iedereen zich moet kunnen thuis voelen. Mocht er tijdens die een les aardrijkskunde een Albanees in de klas gezeten hebben, zou ik me kunnen voorstellen dat dit ongemakkelijk zal aanvoelen voor hem. Gelukkig kent heel dit gebeuren een positief einde, wat voor leerrijke momenten zal leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.