actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2012, 13:03
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Stemrecht voor 800.000 buitenlanders

Stemrecht voor 800.000 buitenlanders

• zondag 25 maart 2012
• De Standaard
• Auteur: pij

Maar liefst 800.000 vreemdelingen mogen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen een stem uitbrengen als ze zich laten registreren. N-VA-kamerlid Ben Weyts vindt dat zij zich maximaal zouden moeten integreren in ruil voor dat stemrecht.

In Vlaanderen zullen op 14 oktober bijna 300.000 vreemdelingen mogen gaan stemmen om een gemeentebestuur te kiezen. Ze moeten zich dan wel eerst laten registreren bij hun gemeente. Dat is onder meer het gevolg van de Europese wetgeving die burgers uit alle EU-landen stemrecht geeft in andere EU-landen als ze daar permanent verblijven.

De regering Verhofstadt besliste bovendien in 2004 om lokaal stemrecht te geven aan vreemdelingen van buiten de EU die al vijf jaar legaal in ons land verblijven. Zij het onder strikte voorwaarden. 'En die beslissing hebben wij nooit gesnapt', legt Ben Weyts uit. 'Via de snel-Belg-wet kan je immers in een handomdraai de Belgische nationaliteit en dus óók stemrecht krijgen.'

Ben Weyts, de ondervoorzitter van de N-VA, is niet tegen het stemrecht voor vreemdelingen. Hij vindt wel dat wie wil meebeslissen over het bestuur ook echt deel moet uitmaken van de gemeenschap. En zich dus moet integreren. 'Wij vinden dat een morele plicht. Wie inspraak eist in het bestuur van Vlaamse gemeenten moet zich ook voldoende lokaal engageren. En daarbij hoort ook Nederlands leren en spreken.'

Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2006 bleek dat slechts een kleine minderheid gebruik maakt van dat stemrecht. In Vlaanderen liet toen amper 17 % van de EU-burgers en 13 % van de vreemdelingen van buiten de EU zich effectief registreren. Als je dat vertaalt naar de cijfers van vandaag zouden zo'n 46.800 vreemdelingen naar het stemhokje trekken.

'Dat lijkt misschien weinig', geeft Weyts toe. 'Maar ze wonen voornamelijk in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Zeker in de Vlaamse rand en de grensgemeenten kunnen ze een belangrijke factor vormen. Des te meer reden om van hen een engagement te eisen.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GNP3NU3QM

Mening:
Stemrecht voor buitenlanders en dan voornamelijk voor mensen van buiten de Europese Unie zal altijd een heikel punt blijven. De idee dat buitenlanders meer rechten krijgen dan wij als Belgen heerst nog steeds onder de bevolking. Af en toe hoor ik nog wel eens: “Die buitenlanders kunnen zich alles permitteren hier in België.” Van die uitspraak moeten we vanaf omdat het enkel tot frustraties en spanningen leidt!

Daarom sta ik achter het standpunt van Ben Weyts. Maximale integratie van buitenlanders vind ik een belangrijke voorwaarde om stemrecht te krijgen. Je kan moeilijk mee verantwoordelijk zijn in de keuze voor het bestuur van een land waarvan je amper iets weet. Als buitenlander vind ik dat je je moet integreren in het land waarnaar je verhuist. Ook moet je je eigen bijdrage aan de samenleving leveren door de belangrijkste waarden en normen van de bevolking over te nemen en je eraan aan te passen.

Ook vind ik het erg belangrijk dat buitenlanders onze Nederlandse taal leren spreken. Dat is een heel belangrijk gegeven om je te kunnen integreren in onze maatschappij! Het zou een verplichting moeten zijn voor iedereen die verhuist naar België, hoewel ik wel begrijp dat die verplichting moeilijk haalbaar is…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2012, 14:49
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Hoe gaat men de integratiegraad meten van deze vreemdelingen? Zij gaan zowiezo stemmen op de linkse partijen die hen blijven verzorgen. Ik vind dit persoonlijk niet kunnen, laat iemand pas stemrecht verwerven als hij officieel Belg is. Anders wil ik in Zimbabwe ook mee gaan stemmen, en in Rusland ook, en in de Verenigde Staten ook. Het kan gewoon niet dat een 'niet-Belg' mee kan beslissen over het bestuur.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th March 2012, 16:35
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Persoonlijk vind ik dat een niet-Belg zeker mag gaan stemmen. De enige voorwaarde die ik hier aan stel is dat de persoon in kwestie wel moet proberen te integreren en op een normale manier moet functioneren in onze maatschappij. Mijn vader is zelf ook een niet-Belg (Nederlander) die al 20 jaar in België woont en werkt. Ondanks het feit dat hij hier al zo lang verblijft, moet hij nog elke keer een aanvraag indienen om te mogen stemmen. Hij krijgt deze wel altijd, maar het onderscheid tussen Belgen en niet-Belgen blijft zeer sterk zichtbaar. De Belgen krijgen een witte kaart in de bus en de niet-Belgen een blauwe kaart. De mensen met een blauwe kaart worden ook apart geroepen om dan hun stem te mogen uitbrengen. Dit vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan.Ik kan mij meer vinden in het voorstel van de regering Verhofstadt. Het zou beter geweest zijn als ze dit voorstel specifieker gemaakt hadden door te zeggen dat ze zich moeten proberen te integreren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.