actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2016, 08:54
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
N-VA wil flexi-jobs voor langdurig zieken

N-VA wil flexi-jobs voor langdurig zieken

De N-VA wil langdurig zieken via arbeidsintegratiejobs, een soort flexi-jobs zoals die in de horeca bestaan, aan werk helpen. Wie langer dan een jaar ziek thuis zit, moet van de partij de kans krijgen om enkele uren per week te werken met behoud van de ziekte-uitkering. Dat schrijft De Tijd vandaag.

De N-VA hoopt zo bedrijven te overtuigen om arbeidsongeschikten een kans te geven. Daarvoor wil ze een flexibel kader schetsen. Bedrijven hoeven de langdurig zieke enkel te betalen voor de gewerkte uren, ze kunnen de samenwerking op elk moment stopzetten en ze hoeven geen gewaarborgd loon te betalen als de werknemer opnieuw ziek wordt.

"Het is belangrijk dat de zieken zelf kunnen beslissen of en hoeveel ze werken", zegt Kamerlid Jan Spooren. "Er gaat geen enkele dwang van uit, want ze behouden hun uitkering." Er zijn ook drempels ingebouwd die moeten vermijden dat langdurig zieken te lang in het systeem blijven hangen of dat bedrijven het stelsel misbruiken om de loonkostenfactuur te drukken.

De N-VA gaat haar plan binnenkort voorleggen aan de regeringspartners, de vakbonden en de werkgeversorganisaties.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/n...ieken-b85a56f1/
Datum: 13/05/2016

Mening: Langs de ene kant vind ik een goed initiatief omdat langdurig zieken het vaak moeilijk hebben om zich terug te integreren. Het is voor hun mentale gezondheid en hun genezingsproces volgens mij ook heel belangrijk dat zij terug meer sociaal contact krijgen. Langs de andere kant vind ik dit moeilijk omdat je moeilijk het onderscheid kan maken tussen de zieken. Je kan moeilijk zeggen: "Jij bent te ziek om te werken en jij niet". In het artikel staat dat de zieken kunnen beslissen of en hoeveel ze werken, maar ik kan mij voorstellen dat men in het echte leven toch wat druk gaat uitoefenen om terug te beginnen werken en dat men wat gaat aandringen. Mijn meter heeft een jaar niet gewerkt omdat het er zo slecht aan toe ging met haar kanker. Ze is ondertussen al 3 weken terug halftijds beginnen werken op haar vorig werk. Het is zeer moeilijk en zeer vermoeiend voor zo'n ziek lichaam om dat vol te houden. Het hangt natuurlijk ook af van wat de zieke net heeft, maar dat blijft een delicaat onderwerp.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 13th May 2016 om 08:59.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2016, 09:57
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Ik denk zoals Brenda al zegt dat dit een heel moeilijke kwestie zal worden.
Ik denk dat hierop veel commentaar zal komen door de werkende bevolking. Deze mensen krijgen een uitkering omdat ze ziek zijn, maar ze kunnen wel gaan werken om nog wat extra bij te verdienen. Dit lijkt me zeer tegenstrijdig.
Ik begrijp dat men met het voorstel deze mensen een kans wil geven om rustig het werken terug op te nemen zonder dat ze onmiddellijk halftijds moeten gaan werken. Zo kunnen ze al wat wennen en kijken wat dit werk met hun lichaam doet. Het is natuurlijk fijn voor deze mensen dat ze een paar uurtjes kunnen gaan werken want zo voelen ze zich weer nuttig. Ze komen onder de mensen en ik denk dat dit ook wel goed kan zijn voor het genezingsproces. Ik begrijp dat het heel frustrerend moet zijn als je graag wil werken, maar dit niet kan.
Deze maatregel kan dus een opstapje vormen voor deze mensen.
Het is ook logisch dat wanneer deze persoon niet kan komen werken door zijn/haar ziekte, het bedrijf niets moet betalen. Ze krijgen immers al een uitkering waarop ze kunnen terugvallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.