actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 09:33
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Nederland zet Coolcat, Wibra en Prénatal op zwarte lijst

De Nederlandse minister Lilianne Ploumen zet de Nederlandse kledingbedrijven Coolcat, Wibra en Prénatal publiekelijk te kijk. Zij laten nog altijd kleding produceren in fabrieken in Bangladesh, waar het personeel wordt uitgebuit en de omstandigheden verre van veilig zijn. Volgens Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingsamenwerking) willen de drie bedrijven geen verantwoordelijkheid nemen voor de arbeiders die hun kleding maken.


Ondanks herhaalde oproepen weigeren Coolcat, Wibra en Prénatal bindende akkoorden te tekenen, waarin ze beloven de textielarbeiders rechtvaardige salarissen te betalen. Ploumen vindt dat er een eind moet komen aan de uitbuiting. "Deze bedrijven staan voor de keus. Of ze tekenen alsnog of ze verliezen hun geloofwaardigheid bij de klanten. Nu staan ze aan de verkeerde kant van de lijn. Dat moeten ze niet willen."

"Winst mag geen excuus zijn"
Volgens Ploumen kan het maken van winst voor de kledinggiganten nooit een excuus zijn om geen verantwoordelijkheid te dragen voor de arbeiders die hun kleren in elkaar zetten. "Bedrijven als Zeeman, H&M, C&A, HEMA en V&D doen wél hun best. En de kleding is bij hen niet duurder. Het kan dus wel."

De drie 'foute' kledingbedrijven waren gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Conferentie in Berlijn
Ploumen bezoekt vandaag in Berlijn een conferentie over fatsoenlijk loon waar vakbonden, overheden en bedrijven afspraken maken over het betalen van een minimumloon. Voor Bangladesh is net afgesproken dat het salaris van 28 euro naar 50 euro per maand zal stijgen om de meest noodzakelijke levensbehoeften te kunnen betalen.

Aanleiding voor het verdrag is de fabrieksbrand in Bangladesh in april waarbij 1100 textielarbeiders om het leven kwamen. Niet alleen prijsdumpers, maar ook gewilde kwaliteitsmerken lieten daar voorheen hun kleding maken.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...rte-lijst.dhtml
Datum: 25//11/2013

Mening:
Ik ben ervan overtuigd dat dit wel een goede manier is om de uitbuiting tegen te gaan. Natuurlijk is dit nog maar een begin. Als meerdere landen dit zouden doen, dan denk ik dat ze er wel iets aan gaan moeten veranderen. Ik denk niet dat andere landen dit ook zullen doen, omdat ze het lef ervoor niet gaan hebben! Een aantal maanden geleden heb ik een reportage gezien over deze uitbuiting en ik wist niet wat ik zag. Dat het er zo erg aan toe gaat in de wereld, dat schokte me echt! Deze mensen hebben ook recht op een beter leven en als we allemaal deze stap zouden zetten, dan zouden ze misschien wel een beter loon krijgen. Natuurlijk kan het ook gebeuren dat ze op straat worden gezet en geen werk meer hebben. Dit artikel roept de vraag op bij mij: "Waar en wanneer stopt deze uitbuiting?"
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.