actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2011, 09:52
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Economische crisis beïnvloedt onze genen

Economische crisis beïnvloedt onze genen

woensdag 26 oktober 2011 om 05u21

Economische onzekerheid kan van moeders ruwe ouders maken.

Een wat vreemd verslag in het blad Science News suggereert dat zelfs de economische crisis een effect kan hebben op de activiteit van genen. Onder druk van de dreiging van armoede kunnen moeders met een speciale variant van een welbepaald gen zich ineens veel agressiever gaan gedragen ten opzichte van hun eigen kinderen. Economische onzekerheid kan van moeders ruwe ouders maken op dezelfde manier als armoede en andere rechtstreekse vormen van economisch lijden. De crisis kan dus de thuiswereld waarin kinderen opgroeien beïnvloeden.

Het gen in kwestie bevat informatie over een ankerplaats op hersencellen voor de molecule dopamine: een prikkeloverdrager die meespeelt in de sturing van een goed gevoel. Sommige varianten ervan zijn gelinkt aan geweld, overmatig alcoholverbruik en hyperactiviteit. Vooral moeders die twee kopieën van zo’n afwijkende variant hebben geërfd, zouden niet altijd even aangenaam zijn voor hun kinderen.

De vraag is natuurlijk wat er eventueel met die kennis moet gebeuren. (DD)

Bron: knack.be

Ik ben enigszins verbaasd dat er plots over een bepaald gen gesproken wordt. Ik kan de redenering op zich van de invloed van de crisis op het gedrag wel volgen. Kinderen begrijpen de economische situatie van hun ouders niet altijd. Zij zien enkel wat zij niet krijgen en klasgenoten wel. Het is behoorlijk moeilijk als ouder om een evenwicht te vinden in deze 'behoeften' van hun kinderen. De term 'agressie' vind ik echter wel wat voorbarig. Hoewel men hier beweerd dat een bepaald gen in combinatie met de crisis hier aan de basis ligt, ben ik toch van mening dat hier andere factoren meespelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2011, 10:46
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
De economische crisis heeft effect op de genen. Ik vindt dit echt wel vreemd. Ik kan begrijpen dat het invloed heeft op het karakter van de mensen maar op de genen vindt ik wel ver gezocht. Het is waar dat ouders zich anders zullen gedragen naar hun kind toe omdat zij steeds denken aan het geldtekort en dus sneller op hun tenen zijn getrapt. De ouders zullen dus sneller geïrriteerd raken als het kind ze het moeilijk maakt.
Bij mij thuis moet ik kost en inwoon betalen. Als de betaling er na een paar dagen na de afgesproken datum er niet op sta, krijg ik telefoon met een kwade moeder aan de andere kant van de lijn. Dit zorgt voor zeer bizarre en vermoeiende discussies. Ik heb te horen gekregen dat ze het zonder mijn maandelijkse betalingen ze het moeilijk rond krijgen. Ze kunnen hierdoor ook minder doen met het gezin: besparen op eventuele vakantie, minder snel nieuwe kleren kopen, geen impulsief koopjesgedrag en ga zo maar door.
Ik denk dat de economische crisis niet echt op de genen aanslaat maar eerder op het karakter van de ouders en het kind. De verandering bij het kind komt vooral door de opvoeding en de occasionele verwennerij. Deze verwennerij kan nu een pak minder wegens de crisis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.