actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2013, 10:42
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Twintig procent van de Vlaamse jongeren wil geen moslims in België

Twintig procent van de Vlaamse jongeren wil geen moslims in België

vrijdag 08 februari 2013 om 06u37

Vlaamse jongeren zijn weinig tolerant voor anderen. Zo vindt één vijfde dat moslims hun geloof in ons land niet mogen belijden. En een kwart van de moslimjongeren vindt geweld tegen holebi’s verantwoord.

Vlaamse jongeren, zowel moslims als niet-moslims toont weinig begrip en tolerantie voor personen van een ander geloof of een andere geaardheid. Dat blijkt uit onderzoek van Jeugdonderzoeksplatform dat uitgevoerd werd bij 3.867 jongeren. Dat schrijft De Morgen.

Een derde van de ondervraagde niet-islamitische jongeren staat erg negatief tegenover de islam. En ongeveer 20 procent van de jongeren vindt het niet kunnen dat moslims vrij hun godsdienst kunnen belijden in ons land. Eveneens meent een vijfde dat moslims criminelen zijn.

Ook islamitische jongeren krijgen slechte cijfers voor verdraagzaamheid. Zo vindt de helft van de moslimjongeren dat het homohuwelijk teruggeschroefd moet worden, en meent een kwart dat geweld tegen holebi’s gerechtvaardigd is. Bovendien is 45 procent onder hen akkoord met een cliché als “Joden zetten aan tot oorlog en geven anderen de schuld.”

“Antisemitisme lijkt uit te groeien tot kenmerk van de hedendaagse identiteit van moslimjongeren”, staat in het rapport. “Hun denkbeelden lijken thuis getolereerd te worden, wat verklaart waarom ze intolerant in het leven staan”, stelt het rapport.

Volgens het onderzoek zijn “jongeren in Vlaanderen niet zozeer Vlaamse jongeren, maar vallen ze uiteen in een mozaïek van etnische groepen die mentaal en sociaal een grote afstand voor elkaar bewaren.” Professor-emeritus Mark Elchardus, coördinator van het onderzoek, stelt het nog scherper. “Dat idee over de gezellige smeltkroes is niet meer dan romantisch gezwets.”

Hij waarschuwt voor de levensbeschouwelijke kloof in de grootsteden binnen tien à vijftien jaar. “Er dreigt een kloof tussen de verschillende visies op respect voor seksuele geaardheid en gelijkheid voor man en vrouw, maar ook voor ethische thema’s zoals abortus of euthanasie.” (Belga/EA)

Bron:http://www.knack.be/nieuws/belgie/twintig-procent-van-de-vlaamse-jongeren-wil-geen-moslims-in-belgie/article-4000245379697.htm

Mening: Ik vind het toch wel verontrustend om dit te lezen. Dat jongeren zo onverdraagzaam zijn ten opzichten van elkaar moet toch worden aangepakt. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met wat er in de media verschijnt en hoe de ouders van de jongeren er over denken. Als ouders al onverdraagzaam zijn tegenover anderen en kinderen dit met de paplepel meekrijgen kan het ook niet anders dan dat zij ook onverdraagzaam zijn. Ik wil niet alle jongeren over dezelfde kam scheren, want het wil natuurlijk niet zeggen, omdat je ouders er zo over denken dat jij er ook zo over denkt. Maar de kans is wel veel groter dat je ook onverdraagzaam bent ten opzichte van anderen.
Dat geweld tegen holebi's volgens moslimjongeren verantwoord is, is ook zeer verontrustend. Ik denk dat dit te maken heeft met het beeld dat deze jongeren hebben over holebi's. Ook heeft dit, volgens mij, te maken met het geloof van de jongeren waardoor zij geweld tegenover holebi's heel normaal vinden.
Dat niet-islamitische jongeren zo'n negatief beeld hebben over moslims wordt, volgens mij, grotendeels veroorzaakt door de media. Je ziet het islamitische geloof altijd in een negatief daglicht op het nieuws, in de kracht, enzovoort.

Ik vind dat er dringend iets gedaan moet worden aan deze onverdraagzaamheid. We kunnen natuurlijk niet met iedereen de beste vrienden zijn, maar je kan toch wel op zijn minst verdraagzaam zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2013, 13:29
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Onze toekomstige samenleving zal sowieso multicultureel gekleurd zijn. Voor mij geen enkel probleem, voor sommigen blijkbaar wel. Dat is jammer. Bij uitspraken als: "Ik wil geen Moslims in mijn land.", raast er meteen een koude rilling door mijn lijf. Ik stel me dan steeds de vraag: Van waar haal je in de eerste plaats het recht om een stuk aarde (land) te claimen, en te zeggen: "Ik wil jou hier niet."? Dat is toch compleet absurd. Twintig procent van onze jongeren die geen Moslims in België willen, vind ik veel. Het is nodig dat hun visie bijgesteld wordt. Het zou inderdaad kunnen dat in een aantal gevallen de oorzaak bij de opvoeding ligt. Daar kunnen wij als toekomstige leerkrachten niet heel veel aan veranderen. Wat we wel kunnen doen is onze leerlingen in aanraking laten komen met verschillende culturen. 'Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.' Dat gevoel, die visie, moeten we proberen te bewerken. We moeten trachten onze leerlingen vertrouwd te maken met het vreemde, wat dan later niet langer als vreemd beschouwd zal worden. Ik denk dat we dan al een hele stap vooruit kunnen zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.