actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2007, 09:44
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Kwart van alle noodoproepen fout

07/12 Kwart van alle noodoproepen fout

Een kwart van alle oproepen bij de dienst 100 is foutief. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid. In totaal hebben de 100-centrales dit jaar al 625.000 foute oproepen ontvangen die eigenlijk niet bestemd zijn voor de nooddiensten.

Mensen bellen om de weg te vragen of hun doktersafspraak te verzetten. De situatie is in sommige zones onhoudbaar. Voor elk ongeval dat zich voordoet, bellen er gemiddeld zeven mensen naar de dienst 100.

“Met de komst van de gsm is het aantal noodoproepen sowieso fors gestegen”, verduidelijkt Jan Eyckmans van de FOD Volksgezondheid. “Maar daar zijn de diensten ook op voorzien.”

Het probleem ligt bij de ‘loze’ oproepen, waarbij de beller helemaal niet bij de dienst 100 moet zijn. “In de eindejaarsperiode, wanneer veel mensen een nieuw gsm-toestel krijgen, is de situatie dramatisch”, legt luitenant Hugo Simons van de 100-centrale uit. “Dan komen veel mensen per ongeluk bij de nooddienst uit, omdat die nummers voorgeprogrammeerd staan in het toestel.”

Zo’n honderd oproepen in ons land waren kwaadwillig. Daarbij werden zowel personeel als dienstvoertuigen ingezet. “De rekening wordt achteraf aan de veroorzaker gepresenteerd”, zegt Simons. “Een dure grap, die kan oplopen tot 2.500 euro.”

bron: http://www.gva.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2007, 18:11
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
"...Voor elk ongeval bellen gemiddeld zeven mensen naar de dienst 100..."
Dit kan je toch zeker niet slecht noemen. Het maakt het leven bij de dienst wel moeilijker, maar het gaat hier om de bezorgdheid van de medemens. Ik zou liever hebben dat er 7 mensen voor mij naar de dienst 100 zouden bellen dan dat er niemand belde en ik aan men lot overgelaten wordt. Dus dit getal vind ik toch wel zeer positief, het brengt zekerheid en je kan toch misschien een mensenleven helpen als je naar de dienst belt, dus het zou dom zijn het niet te doen. Niet iedereen kan weten dat iemand anders al gebeld heeft.

"...Mensen bellen om de weg te vragen of hun doktersafspraak te verzetten..."
Dit vind ik toch wel erg, wie wilt nu de tijd verspillen van zulke belangrijke mensen door zulke domme vragen te stellen. Wil je de weg weten, koop dan een wegenkaart en als je een doktersafspraak wil verzetten bel dan ofwel naar je eigen dokter of bel naar het ziekenhuis als je een dokter van het ziekenhuis wilt hebben. Maar laat die mensen die voor die dienst 100 werken toch voortdoen om mensen die in ernstige nood verkeren te helpen en bel niet voor het minste naar de dienst 100.

Dat perongeluk bellen naar de dienst kan wel eens voorkomen, maar normaal is dat toch niet zo vaak dat je perongeluk op 1 0 0 toetsen drukt en dan nog is op de beltoets. Het kan gebeuren maar mij maak je niet wijs dat het meer dan 5 keer op een jaar gebeurt

Die dure grappen gaan ook wel mijn petje te boven, waarom voor de grap de 100 bellen? Ben je dan echt zo'n slecht mens om de misschien wel kostbare tijd van die mensen te verspillen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2007, 16:43
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Volgens mij zijn er mensen die niet weten wat te doen bij noodsituaties. Misschien zou het daarom handig zijn, moesten de makers van tv-stations een reclame maken met de functies van den noodnummers 100 en 112...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2007, 15:22
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Inderdaad, bij de 105 is dit nog erger. Hier zijn 70 % van de oproepen vals.
Vooral door oudere mensen, er zijn nummers die hetzelfde beginnen en dan beginnen ze al te drukken maar zijn ze te traag.
Ik vind dit persoonlijk erg, vooral de mensen die voor de grap naar zo'n nummers bellen. Terwijl zij voor de grap bellen, kan er ondertussen iemand sterven.
Dat iemand zich hiermee amuseert, dit begrijp ik toch wel niet...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th December 2007, 15:20
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik vind het best wel grappig dat de cijfers hoger liggen tijdens de eindejaarsperiode. Elk gsmtoestel heeft toch dezelfde toetsen om te bellen en op te hangen? Als je ziet dat je aan het bellen bent naar een verkeerd nummer dan hang je toch op nog voor dat de telefoon overgaat. Voor mensen die niet zo goed met de gsm over weg kunnen, kan ik nog begrijpen dat dit eens voorvalt, ik denk dan aan men eigen opa. Het idee om reclame te maken voor die telefoonnummers vind ik goed. Want als je belt met je gsm dan is het een ander nummer dan wanneer je met een vast toestel belt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th December 2007, 15:35
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Het is inderdaad wel erg dat men voor de grap, of voor onnodige zaken de diensten van de 100 contacteerd. Ik vind het dan een goeie straf voor die grappenmakers dat ze de rekening gepresenteerd krijgen. Maar het is wel zo dat het vaak onduidelijk is welke nummer je moet gebruiken in welke situatie. Zo heb ik een voorbeeld uit mijn naaste omgeving ... Toen er werd ingebroken bij een vriendin van mij, had die moeder gezien dat er nog een inbreker binnenzat, toen ze naar binnen stormde om de boef te willen pakken, riep ze gauw naar Katleen, die vriendin waarover ik sprak, dat ze de 100 moest bellen. Ze heeft dit dan ook gedaan en ja wat blijkt, ze zat bij de verkeerde dienst. Dus voor alle duidelijkheid, ze moest de 101 bellen in plaats van de 100. Gelukkig dat de 100 dit direct heeft doorgegeven aan de 101 zodat ze enkele minuten later telefoon kregen van de 101.
Dit bewijst nog maar eens dat het veel duidelijker moet worden gemaakt wanneer je welk nummer moet gebruiken...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.