actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2013, 14:20
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Jennifer Lawrence: ‘Commentaar op gewicht moet verboden worden’

Actrice Jennifer Lawrence vindt het niet kunnen dat mensen elkaar ‘dik’ noemen in de media. Dat heeft ze gezegd in een interview met de Amerikaanse talkshowpresentatrice Barbara Walters.
‘Al die opmerkingen over iemands gewicht zouden verboden moeten zijn’, zei de 23-jarige blondine die gestalte geeft aan Katniss Everdeen in ‘The Hunger Games’. Lawrence weet waarover ze praat, want ze heeft zelf al kritiek gekregen op haar vollere lichaam. Maar de Oscarwinnares weigert principieel om af te vallen voor een bepaalde rol.

‘Ik snap niet waarom sommigen het leuk vinden om anderen te vernederen’, zei ze nog. ‘De media moeten beseffen dat dergelijke uitspraken een negatief effect hebben op de jonge generatie. Als tieners naar programma’s kijken waarin op een onrespectvolle manier wordt gepraat, dan nemen ze dat gedrag vaak over omdat ze denken dat het ‘cool’ is.’

Lawrence vindt dus dat kwetsende uitspraken moeten geweerd worden uit de media. ‘Sigaretten en scheldwoorden worden al gecensureerd. Waarom zouden de media dan geen woorden als ‘dik’ kunnen vermijden?’

Bron
Het Nieuwsblad - 19/12/2013

eigen mening
Ik vind het persoonlijk zeer goed en hoopvol dat iemand zo populair als Jennifer de pers/media probeert de gebruiken in een positieve manier. Ze maakt gebruik van haar grote populariteit via The Hunger Games om op te komen voor haar waarden. Nu lijkt met het woord 'dik' wegschrappen uit de media een beetje onmogelijk, maar haar aanzet vind ik zeer belangrijk. De nieuwe generatie jongeren mag niet onmiddellijk opgroeien met complexen. Helaas kan de huidige media op dat vlak nog heel veel verbeteren, kijk maar naar bijvoorbeeld Abercrombie and Fitch.
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor
-Tupac
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2013, 15:42
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Yes, een hele openbaring! Het is inderdaad zo dat iemand als Jennifer Lawrence een grote invloed kan hebben op deze problematiek.
Even een lesje Nederlands: 'dik' heeft volgens mij een negatieve connotatie. Zeg liever: mollig of volslank. Deze woorden hebben voor mij geen negatieve connotatie en kunnen zelfs als compliment opgevat worden. Want sommige mollige mannen en vrouwen zijn helemaal niet lelijk! Denk ik daarbij aan de zangeres Adele, die er met haar maatje meer volgens mij niet slecht uitziet.
Ik vind het knap dat Jennifer weigert af te vallen voor een specifieke rol. Als dat afvallen bijdraagt tot het inlevingsvermogen bij de kijkers vind ik wel dat ze dit mag doen. Denken we maar aan de film 'Tot Altijd' (over de ms-patiënt die euthanasie wilde) waarvoor de hoofdacteur drastisch afgevallen is. Hij zou niet geloofwaardig overkomen met 20 kilo meer.
Desalniettemin: prachtig initiatief van Jennifer Lawrence!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.