actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2013, 07:28
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Akkoord over de begroting 2014 en relancemaatregelen

Akkoord over de begroting 2014 en relancemaatregelen

Het kernkabinet heeft een akkoord over de begroting 2014 en relancemaatregelen bereikt. Premier Elio Di Rupo en de vicepremiers raakten het ook eens over een aantal economische relancemaatregelen. De discussie over de wet van 1996, over de concurrentiekracht van de ondernemingen, werd niet afgerond. Een expertengroep moet tegen 1 november de verlaging van de btw op elektriciteit van 21 naar 6 procent en de versterkte steun in specifieke zones verder onderzoeken.

"De regering respecteert haar budgettaire doelstellingen", verzekerde premier Elio Di Rupo bij de voorstelling van de verschillende maatregelen. Volgens de afspraak met de Europese Commissie moet ons land het tekort in 2014 terugschroeven tot 2,25 procent van het bbp voor Entiteit I en een structureel saldo van -1,2 procent halen. De regering leverde een inspanning van 561 miljoen euro. De premier herinnerde eraan dat zijn ploeg sinds haar aantreden, minder dan 2 jaar geleden, al voor 22 miljard euro inspanningen heeft geleverd.

Extra middelen
De extra middelen die tijdens dit conclaaf voor de relance werden gereserveerd, komen neer op zowat 150 miljoen euro. Samen met de maatregelen die voor de zomer werden beslist, gaat het om 260 miljoen euro extra. Eerdere ingrepen meegerekend is er voor volgend jaar sprake van meer dan 1,1 miljard euro extra om de economie, de bedrijven en de koopkracht te ondersteunen, aldus nog de premier.

Kmo's

Verschillende ingrepen voor de relance waren al bekend. Het gaat onder meer om de verhoging van de werkbonus, waardoor een werknemer met een minimumloon een jaarlijks voordeel van 120 euro zal genieten. Die maatregel kost 47 miljoen euro. Daarnaast zet de regering verder in op de vermindering van de werkgeversbijdrage bij aanwervingen binnen kmo's. Eerder gold die al voor de eerste drie aanwervingen. Daar komen nu de vierde en vijfde aanwervingen bij. Volgend jaar kost die ingreep 8 miljoen euro extra. Op kruissnelheid gaat het om 23 miljoen euro. Kmo's kunnen daardoor voor twee extra aanwervingen tijdens het eerste jaar 8.000 euro besparen, rekende Di Rupo voor.

Voorts gaat 22 miljoen euro naar het verhogen van de investeringsaftrek voor kmo's. Het gaat om een extra aftrek die een onderneming krijgt als ze investeert in nieuwe afschrijfbare immateriële en vaste activa. De maatregel geldt voor twee jaar en kan worden verlengd. Een extra RSZ-korting voor de lage lonen kost dan weer 15 miljoen euro volgend jaar en vanaf 2015 46 miljoen euro. Een bijkomende vermindering van de loonkost in de horeca en de bouw kost 5,3 miljoen euro in 2014 en 21 miljoen euro vanaf 2015. Daardoor zijn voortaan 180 goedkope overuren per jaar mogelijk in plaats van 130.

Activa-regeling
Een andere ingreep, goed voor 30 miljoen euro, is de uitbreiding van de Activa-regeling voor jonge werklozen. Het gaat om een loonkostenverlaging voor weinig gekwalificeerde werkzoekenden. Die geldt voortaan voor jongeren tot 30 jaar in plaats van 27 jaar. De wachtperiode wordt ook ingekort van 1 jaar naar zes maanden. Het akkoord voorziet ook 7 miljoen euro aan steun voor de opleiding van werknemers. In de sector van de volcontinu-arbeid, waar het productieproces niet stilvalt (bijvoorbeeld de chemie), komt er in de profitsector een extra vrijstelling van de doorstorting van de bedrijfsvoorheffing met 4,4 procent tot 20 procent. Het systeem wordt ook ingevoerd in de non-profitsector voor 4,4 procent. Kostprijs van de maatregel bedraagt 24 miljoen euro.

Cybercriminaliteit
Ook gaat 10 miljoen euro naar de strijd tegen cybercriminaliteit, met name voor de oprichting van een Centrum voor Cybercriminaliteit. De premier had die beslissing enkele weken geleden al min of meer aangekondigd, na het bekendraken van de cyberinbraak bij Belgacom en bij enkele openbare diensten. Ook werd 20 miljoen euro gevonden voor de dotatie van de brandweerzones: 8 miljoen euro nieuwe middelen en 12 miljoen euro via een heroriëntering binnen het departement Binnenlandse Zaken. Afgelopen maart werd ook een enveloppe van 29 miljoen euro vrijgemaakt voor een nieuw statuut van de pompiers. Ook werd 11,3 miljoen euro extra voorzien zodat de aanwerving van 1.400 politieagenten is verzekerd. Tot slot gaat 2 miljoen euro naar de justitiekosten.

Kinderbijslag

De regering besliste ook de kinderbijslag voor werknemers en zelfstandigen vanaf juli 2014 gelijk te schakelen. Die ingreep kost in eerste instantie 16 miljoen euro en 21 miljoen euro op kruissnelheid. Minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx kondigde nog aan dat ze binnen enkele weken met een wachtdienstenplan komt. Daarvoor werd 3 miljoen euro extra voorzien. Er komt ook financiële steun voor het toekomstige plan "zeldzame ziekten" en voor extra hulp voor de social profit wordt 14 miljoen euro opzijgezet.

Uitgaven
Een groot deel van de inspanning gebeurde door de vermindering van de uitgaven met 275,8 miljoen euro. Belangrijk daarbij is dat de spilindex pas in juni zal worden overschreden, wat een besparing van 98,5 miljoen euro opbrengt. Via onderbenutting gaat 100 miljoen euro minder buiten. Bij de fiscale inkomsten valt 118 miljoen euro aan accijnzen voor biobrandstoffen op. Het ging om een subsidie die de regering op vraag van Europa moest afbouwen. Minister van Financiën Koen Geens verwacht voorts dat de fiscale regularisatie 25 miljoen euro extra in het laatje zal brengen, terwijl het optimaliseren en professionaliseren van de werkprocessen bij de FOD Financiën 109 miljoen euro moet opleveren. Achter het dividend van BNP Paribas werd 33 miljoen euro bijgeschreven.

Bron: Het laatste nieuws, dinsdag 2013/10/09

Mening
Ik vind de akkoorden die gesloten zijn wel een bevordering voor België. Zo gaat de BTW van de elektriciteit dalen naar 6%, deze daalt met maar liefst 15%. Waar ik het ook mee akkoord ben is dat de kinderbijslag voor alle kinderen gelijk wordt getrokken. Dit is namelijk beter voor wanneer je ouders gescheiden zijn. Mijn ouders wonen niet meer samen, maar mijn adres gaat binnenkort veranderen waardoor ik en mijn broer niet meer samenwonen. De stap was heel moeilijk om te zetten omdat ik het oudste kind ben dus voor mij krijgt mijn mama 'het meeste' kindergeld. Wanneer ik nu mijn adres, in 2014 weliswaar, zal veranderen naar mijn papa dan krijgen ze beide evenveel kindergeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.