actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2009, 13:10
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Tegenstanders Obama vinden hem zwarter dan voorstanders

Tegenstanders Obama vinden hem zwarter dan voorstanders

Een opmerkelijk onderzoek van de universiteit van Chicago toont aan dat tegenstanders van de Amerikaanse president Barack Obama zijn huidskleur zwarter inschatten dan ze is, terwijl voorstanders van de president net het omgekeerde doen. De bevindingen worden binnenkort gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Foto's
Voor het onderzoek kregen deelnemers foto's te zien van Obama tijdens zijn verkiezingscampagne van vorig jaar. Uit een reeks afbeeldingen met verschillende tinten moesten de deelnemers telkens de juiste huidskleur van de president kiezen. De deelnemers die het met Obama eens waren, kozen doorgaans een te lichte huidskleur. Zijn tegenstanders zagen hem juist als zwarter dan hij in werkelijkheid was. (anp/sam)
26/11/09 10u58

Bron
http://www.demorgen.be/dm/nl/994/st...rstanders.dhtml

Persoonlijk vind ik dit best erg..
Tegenstanders zien hem zwarter: waarmee men dus met andere woorden wil zeggen dat zwart minder goed of minder positief is als wit?
Bij mij komt dit toch zo over..
De mensen die voor Obama zijn zien hem witter en de tegenstanders donkerder..
Wij proberen alsmaar een wereld te creëren waarin racisme zo snel mogelijk verdwijnt maar als men de persident al gaat 'beoordelen' met kleuren, waar zijn we dan met bezig?..
Een wereld waarin men iedereen als gelijkwaardig beschouwt is een droom maar volgens mij zijn we (spijtig genoeg) nog lang niet bij ons 'einddoel'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 17:47
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik denk dat dit verder gaat dan rasisme. Stel dat dit over Van Rompuy ging: Waalse voorstanders zullen hem meer Belgisch zien en Vlaamse voorstanders meer Vlaams. Anderzijds zullen Waalse tegenstanders hem meer Vlaams zien en Vlaamse tegenstanders meer Belgisch.

Obama is is half zwart (vaderskant) en half blank (moederskant), dit zal er altijd voor zorgen dat tegen-en voorstanders hun standpunten kleur kunnen geven. Hiermee bedoel ik dat zelfs zwarte tegenstanders hem blanker kunnen zien dan blanke voorstanders.

Iets zwart-wit zien wordt in dit geval wel heel concreet toegepast, maar dit doen mensen uiteindelijk vaker dan ze denken. Vlaams-Waals, Westerse Wereld-3-wereldslanden, Katholiek-Moslim, ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.