actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2015, 21:06
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Dotatie Senaat duikt voor het eerst onder de 50 miljoen euro

‘De Senaat zal komend jaar 3,5 miljoen euro minder nodig hebben door zijn volgehouden inspanningen’ Dat staat in het verslag over de uitgaven van 2014 en begrotingsvooruitzichten voor 2016 dat vrijdag besproken zal worden. De dotatie van de Senaat duikt voor het eerst onder de 50 miljoen euro.

In de periode 2011-2013 kon de Hoge Vergadering nog rekenen op een dotatie van net geen 70 miljoen euro. Sindsdien daalde de dotatie met 28,5 procent tot net onder de 50 miljoen euro. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat de Senaat niet langer uit rechtstreeks verkozenen bestaat, waardoor nog enkel de weddes van de tien gecoöpteerde senatoren - die bovendien slechts een halve wedde krijgen - ten laste van de assemblee vallen. De Senaat is ook niet langer meer betrokken bij de financiering van de politieke partijen.

De begroting van de Senaat bedraagt voor 2016 50,065 miljoen euro, waarvan dus 49,950 miljoen van de dotatie en 115.000 euro financiële opbrengsten. Aan uitgavenzijde staan de uitgaven voor het statutair personeel (52,54%), politiek personeel (18,58%), senatoren (12,62%) en werkingskosten (11,81%). Op 1 januari telde de Senaat 308 personeelsleden (253,12 FTE’s) tegen 316 het jaar voordien.

Voor Anke Vandermeersch (Vlaams Belang) blijft de Senaat evenwel op grote voet leven. Ze verwijst onder meer naar de eigen kunstcollectie, het wagenpark met vijf dienstwagens met chauffeur en de 308 personeelsleden, waarvan 102 van universitair niveau.

Dat zijn ‘zeer bekwame en vaak goed opgeleide medewerkers, die veel beter verdienen dan zich te moeten bezighouden met informatieverslagen’. Ze kijkt uit naar de afschaffing van de instelling, stelt ze in een mededeling.

Bron: Belga (10 december 2015). Dotatie Senaat duikt voor het eerst onder de 50 miljoen euro. Gevonden op 10 december 2015 op het internet: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151210_02015003

Mening:
Ik weet dat de Senaatsleden en andere politiekers enorm veel geld verdienen maar dat het zoveel is, dat wist ik niet. 70 miljoen is enorm veel geld om te verdelen over maar 316 personen. Zeker als je weet dat de mensen in de senaat dit vaak doen als bijverdienste en dus ook nog een vaste baan hebben. Het artikel vermeldt dat dit grote bedrag gezakt is naar 50 miljoen wat al een pak minder is maar toch nog een enorm bedrag. Aangezien dat de regering steeds bezig is over het besparen van meer geld, ben ik eigenlijk enorm blij dat ze ook eens besparen in de senaat en dergelijke. Ik denk zelfs dat hier nog meer besparingen kunnen plaatsvinden.

Het geld dat door deze besparingen vrij komt kan ergens anders gebruikt worden. 20 miljoen kan toch al een degelijk verschil teweegbrengen als men dit in een bepaald project investeert. Ik denk dan aan ons onderwijs, de gezondheidszorg, afbetaling van Belgische schulden, …

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 10th December 2015 om 22:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.