actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2013, 15:31
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Anthuenis staat helft uittredingsvergoeding af

Open VLD-parlementslid Filip Anthuenis zal de helft van zijn vertrekpremie weigeren. Dat meldt zijn fractieleider Bart Tommelein. Afgelopen weken zorgde Anthuenis’ weigering om afstand te doen van zijn vergoeding voor verontwaardigde reacties.
Anthuenis nam de beslissing volgens zijn fractieleider ‘in samenspraak met de fractie’. Tommelein maakte het nieuws bekend op zijn Twitteraccount. Concreet betekent dit dat Anthuenis 174.000 euro opstrijkt in plaats van 348.000 euro.


'Het Uitgebreid Bureau kwam tot de vaststelling dat de aanvraag van Filip Anthuenis volledig conform de geldende reglementering is', aldus Tommelein. 'Evenwel kwam Filip, in overleg met mij, tot het besluit om zijn goedgekeurde uittredingsvergoeding slechts voor de helft op te nemen.'

'Uittredingsvergoeding tot 30 april 2015'

'De diensten van het Vlaams Parlement hebben op basis van zijn anciënniteit van 219 maanden parlementair mandaat uitgerekend dat Filip Anthuenis aanspraak maakt op een uittredingsvergoeding van 38 maanden', legt Tommelein uit. 'Deze zou dan lopen van 1 oktober 2013 tot en met 30 november 2016.'

'Het is in het licht van deze berekeningen dat Filip beslist heeft om de periode waarin de uittredingsvergoeding wordt uitbetaald, te halveren, meer bepaald tot 19 maanden. Dit betekent concreet dat hij de uittredingsvergoeding zal opnemen tot en met 30 april 2015', besluit Tommelein.

Onder druk


Anthuenis besliste dit jaar om te vertrekken uit het parlement. Daarbij genoot hij nog van de regeling voor vrijwillige vertrekkers, die ondertussen herzien wordt. Het voormalig Vlaams parlementslid weigerde oorspronkelijk van zijn vertrekpremie af te zien: 'Met twee kinderen thuis is de rekening snel gemaakt.'

‘Wij zijn altijd voorstander geweest de ontslagvergoeding te moderniseren', toonde Open VLD-voorzitter toonde zich vorige week al ongelukkig met Anthuenis' keuze. 'Ik heb ook twee kinderen.'

Bron: www.standaard.be

Mening:

Ik begreep niet waarom het krijgen van een rechtmatige onslagvergoeding voor zoveel ophef moet zorgen. Ik vind het knap van hem dat hij uiteindelijk een deel terug zal geven maar ik denk dat dit eerder voorkomt uit de negatieve reacties. Zoals hij zelf aanhaalt in het artikel is hij ook een mens met twee kinderen en veel kosten. Ik ben van mening dat als er in de wet staat dat hij een bepaald bedrag moet krijgen, dat dat ook zo moet gebeuren. Anthuenis heeft nu in mijn ogen onterecht in een slecht daglicht gestaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2013, 22:13
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik ben geen fan van de uittredingsvergoedingen (als een gewone werknemer zelf opstapt kan hij/ zij zelfs niet gaan stempelen). Er moet echter wel gezegd worden dat de politici hier iets te veel onder vuur genomen worden. Akkoord, ze moeten het goede voorbeeld geven (niet te inhalig), maar in de privé zijn de vergoedingen veel hoger. Die mensen willen zich inzetten voor de maatschappij en krijgen daarvoor een loon dat lager is dan dat ze met hun capaciteiten in de privé zouden kunnen verdienen. Ze maken daarmee een 'financieel offer'. Ze zouden even goed de privé in kunnen stappen en zich niet engageren (brengt meer op). Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat alle politici heilig zijn of dat die uitstapvergoedingen goed geregeld zijn. Ik vind enkel dat men niet zo hard moet vuren op politici, het is nogal makkelijk.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.