actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th August 2013, 14:36
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
[B]School voor "kleuter- en leerling-ondernemers"[/B]

School voor "kleuter- en leerling-ondernemers"

Onder het motto "je kan er niet vroeg genoeg aan beginnen" opent in Antwerpen op 2 september de eerste vrije kleuter- en basisschool Natan, waar de zin voor ondernemen al van jongs af aan extra gestimuleerd wordt. Dat meldt de school in een persbericht.
Het idee achter de vrije basisschool Natan - genoemd naar het bekende Belgische modehuis van Edouard Vermeulen - kwam tot stand toen mede-oprichter Tim Devolder op de school van zijn twee kinderen te horen kreeg dat ze vanwege capaciteitsproblemen geen extra begeleiding konden krijgen voor het vak wiskunde, waar ze moeite mee hadden.

Devolder wilde vervolgens een eigen school oprichten die aandacht heeft voor de begeleiding en ondersteuning van elk kind én die kleuters en leerlingen een zekere zin voor ondernemen wil bijbrengen. Vooral dat laatste vond weerklank in de zakenwereld. Topontwerper Edouard Vermeulen was meteen bereid om de naam van zijn modehuis aan het project te verbinden. Hij aanvaardde ook samen met economen Geert Noels en Geert Wellens het peterschap van de school.

"Wij geven traditioneel onderwijs met een sterke ondernemende en creatieve invalshoek. Zo trachten we de kleuters en leerlingen een zekere zin voor ondernemerschap bij te brengen, zonder ook maar enigszins de pedagogische waarden en normen uit het oog te verliezen. Ook de creatieve dimensie, in al haar opzichten, verwaarlozen we niet en krijgt speciale aandacht", luidt het op de website van de nieuwe school.

"Ondernemingszin aanbrengen is voor ons van bijzonder belang. Dit kan zich in de meest diverse aspecten uiten. Zo kunnen mensen uit de bedrijfswereld worden uitgenodigd om de kinderen een workshop op maat te geven of op een ludieke, pedagogische manier uitleg te geven over een bepaald vakgebied. Ook bij uitstapjes kan indien nodig de klemtoon gelegd worden op bepaalde bedrijfsaspecten, bijvoorbeeld door een bezoekje achter de schermen."

Het ministerie van Onderwijs heeft het dossier voor de opstart van de school ontvankelijk verklaard, zodat de eerste inschrijvingen kunnen binnenlopen. In de Klamperstraat aan het Park Spoor-Noord in Antwerpen werd een geschikte locatie gevonden.

Bron
De redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...asisschoolNatan

Eigen mening
Is dit wel zo'n goed idee? In dit artikel worden heel veel voordelen toegeschreven aan het nieuwe concept, maar zijn er ook geen nadelen aan verbonden?
Wat met de dagelijkse bezigheden van kleuters? Met poppen spelen, tekeningen maken,... Het gebrek aan activiteiten die voortkomen uit de kinderen zelf gaat volgens mij op lange termijn een nadeel vormen.
Bedrijven die workshops komen geven voor de kleuters kan ergens wel voordelig zijn maar volgens mij is het aller belangrijkste nog steeds om kleuters gewoon kleuters te laten zijn.
Het gehele concept van de nieuwe school is voor mij ook nog niet meteen duidelijk maar als ik dit artikel lees ben ik niet meteen 100 % overtuigd...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.