actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2016, 14:55
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Migranten ondervoed door vast te houden aan bekend voedsel

Migranten ondervoed door vast te houden aan bekend voedsel

http://www.knack.be/nieuws/wereld/m...mal-701111.html

Migranten betalen veel voor ingrediënten uit de voor hen bekende keuken. Dat betekent een ferme hap uit hun budget en zorgt er zelfs voor dat ze vaak tegen de grens van de ondervoeding aanlopen. Dat zegt een Amerikaanse studie naar de eetgewoonten van Indiase migranten.

Migranten blijven meestal vasthouden aan de voor hen bekende voeding en recepten. Een nieuwe studie van een onderzoeker van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) legt een economische spanning onder deze gewoonte bloot: migranten betalen veel voor ingrediënten die in hun nieuwe woonplaats duur zijn en houden zo te weinig budget over om aan de nodige calorieën te komen.

Ondervoed

Hoe meer migranten vasthouden aan de oude voedingsgewoonten, hoe minder calorieën ze uiteindelijk binnenkrijgen. Dat kan oplopen tot een calorische afname van 7,2 procent.

Zelfs mensen uit arme gezinnen, die volgens de studie meer bereid lijken om hun dieet aan te passen uit noodzaak, is er een calorische afname van gemiddeld 5,3 procent.

"Migranten blijven voedsel consumeren dat populair is in hun thuislanden, ook nadat ze weggetrokken zijn", zegt MIT-econoom David Atkin, die de studie deed bij 125.000 gezinnen. "Dat is geen verrassing. Wat wel verrassend is binnen de Indiase migrantengemeenschap, is dat ze vaak tegen de grens van de ondervoeding aanlopen, maar toch blijven vasthouden aan de traditionele ingrediënten, zelfs al zijn die relatief duur."

Vooral mannen

Atkins resultaten wijzen ook op een genderaspect: gezinnen zijn minder bereid om hun menu aan te passen aan de lokale voedingsgewoonten en ingrediënten als alleen de man een migrant is. Als enkel de vrouw migrant is, zal ze zich sneller aanpassen.

"Het lijkt erop dat de drijfveer heel eenvoudige voorkeuren zijn", zegt Atkin. "Met name mannen willen bij wijze van voorbeeld rijst blijven eten, zelfs al zijn ze geëmigreerd naar regio's of landen waar graan het basisvoedsel is."

Atkin vindt dat in het verlengde van zijn onderzoek internationale voedselprogramma's meer rekening moeten houden met de smaakvoorkeuren en lokale voedingsgewoonten van mensen. Zo vindt hij het logisch dat programma's die gele maïs naar Afrika invoerden, niet succesvol bleken als je weet dat in bepaalde Afrikaanse landen enkel witte maïs op het menu staat.

Zijn paper De calorische kost van cultuur is verschenen in het American Economic Review. (IPS)

Eigen mening: Jezelf aanpassen aan andere gebruiken en gewoonten kan soms moeilijk zijn als migrant, maar dat zijn niet de enige dingen waar je jezelf aan moet aanpassen. Het voedsel in een voor jou 'onbekend' land is dikwijls niet hetzelfde als het voedsel in je moederland. Dat betekent dat je je hiernaar ook gaat moeten aanpassen. Uit het artikel blijkt dat de meeste migranten het hier moeilijk mee hebben. Ze verkiezen bovenal hun eigen keuken, hoeveel het dan ook mag kosten. Zo houden ze weinig budget over voor andere dingen of genoeg voedsel in sommige gevallen. Langs de ene kant begrijp ik de mensen wel. Ik zou het er zelf ook zeer moeilijk mee hebben om me aan te passen aan een nieuwe keuken, maar dat is moeilijk als jouw budget dat niet toelaat. Zo kom je dan in schrijnende situaties van ondervoeding terecht.
Ik ga akkoord met Atkins die zegt dat er bij internationale voedselprogramma's meer rekening gehouden moet worden met de smaakvoorkeuren.

Laatst aangepast door Kevin.V*nRillaer : 9th May 2016 om 15:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 22:31
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Ik begrijp dat de mensen die naar een 'vreemd' land komen het moeilijk hebben om zich aan te passen. Toch is dit nodig om als twee verschillende culturen samen te leven, natuurlijk moeten beide culturen zich aanpassen. Wat ik niet begrijp is dat je jouw gezin onvoldoende voedsel geeft omwille van de voorkeur van je eigen keuken. Als je dit kan permitteren baat er geen vraag bij maar ik denk dat de meeste liefst elke dag eten dan bijvoorbeeld 1 dag niet omdat dit financieel niet haalbaar is omdat je duurdere voeding hebt. Naar eigen ervaring zie je in de winkels wel een cultuurverschil. In mijn dorp is er een asielcentrum en als deze migranten gaan winkelen gaan ze verscheidene dingen opentrekken dat niet hoort. Dit betrekt de kruiden, ze proberen deze los te verkrijgen maar deze zitten altijd in potjes of verpakking. Ik begrijp dat een andere cultuur dit als gewoonte ziet maar in de Westers cultuur is dit een beetje vreemd. We moeten proberen in te spelen op deze verschillende culturen en zien wat we hiervan kunnen leren en de andere cultuur misschien van ons.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2016, 00:19
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Ik schrik toch wel een beetje van de resultaten van het onderzoek van Atkins. Ik vind het wel jammer dat Knack voor een nogal ongelukkige en dramatiserende titel kiest. In het artikel wordt al snel duidelijk dat die enkel past voor Indiase migranten: "Wat wel verrassend is binnen de Indiase migrantengemeenschap, is dat ze vaak tegen de grens van de ondervoeding aanlopen, maar toch blijven vasthouden aan de traditionele ingrediënten, zelfs al zijn die relatief duur."

Ik vind het frappant dat mensen blijven vasthouden aan datgene wat ze kennen en gewoon zijn. Het heeft zo z'n charmes. Het is een soort heimwee naar het moederland.

Geef toe: kijk ook jij na een lange vakantie niet uit naar een krakend 'pistoléke' van de warme bakker en een goed pak friet met verse mayonaise van de frituur?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.