actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2013, 08:52
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Groot-Brittannië strenger voor EU-migranten

Ruim een maand voor de volledige opening van de arbeidsmarkt voor Roemenen en Bulgaren heeft de Britse premier David Cameron woensdag strengere regels voor sociale uitkeringen aan Europese migranten aangekondigd. Volgens de Europese Commissie is de Britse reactie ‘excessief’ en wordt de impact van Europese migratie op de sociale zekerheidssystemen sterk overdreven.


In januari vallen de laatste beperkingen op het vrije verkeer voor Bulgaren en Roemenen in Europa weg. Cameron, die de hete adem van de anti-Europese partij UKIP en een deel van zijn eurosceptische achterban in de nek voelt, zei woensdag dat hij ‘de ongerustheid van de bevolking deelt’ over de mogelijke gevolgen.

Daarom zal de Britse regering ervoor zorgen dat migranten de eerste drie maanden geen toegang krijgen tot werkloosheidsuitkeringen en dat ze niet meteen hun toevlucht kunnen zoeken tot woontoelagen. Bedelaars of daklozen worden onmiddellijk uitgewezen en zullen het eerste jaar niet kunnen terugkeren.

In een gesprek met de BBC zei de Britse premier dat de maatregelen niet enkel gericht zijn tegen Bulgaren en Roemenen, maar toegepast zullen worden op ‘iedereen uit andere EU-lidstaten die eraan denkt om naar Groot-Brittannië te komen omdat het daar makkelijker is om uitkeringen te krijgen’.

Cameron brak ook een lans voor nieuwe afspraken over het Europese recht op vrij verkeer, dat volgens hem niet onvoorwaardelijk mag toegepast worden. Zo suggereerde hij dat nieuwe lidstaten een bepaald gemiddeld inkomen per inwoner moeten bereiken vooraleer ze ten volle zouden genieten van het vrije verkeer. Hij vindt ook dat landen jaarlijkse immigratiequota zouden moeten kunnen vastleggen.

De Europese Commissie gaf meteen volop tegengas. Eurocommissaris voor Sociale Zaken Laszlo Andor sprak van ‘een ongelukkige overreactie’. Hij riep op om geen foute veronderstellingen te presenteren, maar ‘de realiteit op een meer accurate manier weer te geven, en niet onder druk van de hysterie die soms in het Verenigd Koninkrijk regeert’. Andor zei ook dat de Europese regels waarborgen tegen uitkeringstoerisme bevatten.

Mening: Eindelijk een voorbeeld van een minister die een beetje verandering wil. Ik vind het idee van Cameron zeer goed, maar misschien een beetje te overdreven. Wel vind ik goed dat hij wil realiseren dat de migranten de eerste drie maanden geen werkloosheidsuitkering krijgen. Zijn uitspraak van: 'Bedelaars of daklozen worden onmiddellijk uitgewezen en zullen het eerste jaar niet kunnen terugkeren' vind ik een beetje overdreven en daardoor begrijp ik de reactie van de Europese commissie, maar ik ben wel voorstander van wat Cameron hier probeert te realiseren want ik vind persoonlijk ook dat er iets aan de migratiestroom moet worden gedaan.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131127_00859984
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.