actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2013, 11:16
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Antwerpen plant meer camera's

Eenentwintig extra camera's, vooral in de studentenbuurt en het schipperskwartier, moeten van Antwerpen een veiliger stad maken. Vrijdag werd het punt afgevoerd van de agenda van het schepencollege. Uit vrees voor protest, zegt men.


Als studenten het gevoel krijgen dat ze gecontroleerd zullen worden op het aantal pinten dat ze drinken, dan is dat toch minder
Orry Van de Wauwer Antwerps Studentenoverleg
Nieuw is het idee niet, het is geen project dat de nieuwe Antwerpse coalitie heeft bedacht. Het vorige stadsbestuur, onder leiding van Patrick Janssens (sp.a), had al een plan ontvouwd om als aanvulling op de 96 bestaande camera's nog eens 21 extra camera's te plaatsen. Concreet zouden zeven ervan in de studentenbuurt komen, zes in het schipperskwartier (de prostitutiebuurt aan het Falconplein en Villa Tinto), nog eens zeven op Linkeroever (waarvan twee aan de Chicagoblok) en eentje in de Borgerhoutse Terlostraat.

Het plan stond vrijdag op de agenda van het schepencollege, maar werd er uiteindelijk af gehaald. Volgens de woordvoerder van de burgemeester vanwege gepland overleg met het Antwerps Studentenoverleg (ASO). "Het exacte aantal camera's kan ik niet bevestigen, maar dat we erover praten wel", aldus Philippe Beinaerts, woordvoerder van de burgemeester. "De reden is eenvoudig. De buurten waarover we spreken, hebben op dit moment weinig of geen camera-coverage. En we weten best dat camera's niet alle misdaad zullen verhelpen, maar ze kunnen wel een ontradend effect hebben."

Het idee is niet nieuw, maar dat het voor controverse zal zorgen, zou niet verrassen. In 2010 werd op de Ossenmarkt, een plein waar studenten druk uitgaan, een camera geplaatst. Dat zorgde toen voor veel protest. "We zegden officieel ons vertrouwen op in het stadsbestuur", zegt Orry Van de Wauwer, lid van het ASO. "Niet zozeer vanwege de plaatsing zelf. Wel omdat toenmalig burgemeester Patrick Janssens en schepen van Onderwijs Robert Voorhamme op vergaderingen aankondigden dat ze er zouden komen en waar, zonder overleg. Dat protest is geëscaleerd."

Het protest had wel een positief gevolg: afgesproken werd dat het stadsbestuur, bij beslissingen die een impact hebben op de studenten, een procedure tot consultatie met het ASO moest volgen. En dat zorgt er volgens Van de Wauwer nu voor dat de agenda van het schepencollege afgelopen vrijdag werd aangepast. "Wij volgen de agenda op de voet en waren een beetje verrast dat het erop stond", zegt Orry. "Dus hebben wij hen ingelicht over die procedure. Het is voor het nieuwe college ook nog wat zoeken, wij moeten hen aan de andere kant weer leren kennen, en aangezien we volop in de examens zaten, was er nog geen overleg."


Twintig procent meer camera's moeten vooral een ontradend effect hebben op potentiële misdadigers
De krokusvakantie schort dat overleg ook een beetje op. In ieder geval komt het er en komen de extra beveiligingscamera's daarna weer op de agenda van het schepencollege. Volgens Beinaerts is dat voor de andere locaties, zoals het schipperskwartier, minder een probleem. "Daar zit het overleg verder."

Maar dat er protest zal komen, zeker bij de studenten, zou niet verbazen. In 2010 ging het om één camera op de Ossenmarkt, nu is sprake van zeven extra camera's. Waarbij onder meer straten als de Grote Kauwenberg, de Kleine Kauwenberg en de Stadswaag in het vizier komen. "Als er commotie over zal ontstaan, zal het allicht vooral over de Stadswaag gaan", vermoedt Van de Wauwer.

Niet dat ze er per definitie tegen zijn, klinkt het bij ASO. "We kijken uit naar een goede verstandhouding met de nieuwe bestuurders en kunnen dus ook nog geen eenduidig standpunt innemen." Maar, zegt Van de Wauwer nog: "Zo'n camera als die op de Ossenmarkt werd op voorhand verdedigd als preventie tegen geweldpleging. Daar kunnen we voor zijn. Het is ook voor studenten beter dat ze in een veiliger buurt wonen. Helaas hebben we gezien dat bij de evaluatie van de werking toch bleek dat hij ook werd ingezet om wildplassen en straatlawaai tegen te gaan. Als studenten het gevoel krijgen dat ze gecontroleerd zullen worden op het aantal pinten dat ze drinken, dan is dat toch minder."

Maar goed: overleg is dus gepland. "We hebben ook adviesrecht, daar is na het overleg ook zes weken tijd voor. Maar als wij een negatief advies zouden geven, dan is het stadsbestuur nog altijd vrij om te beslissen wat het wil."

Bron: De Morgen 4/02/2013
(http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-camera-s.dhtml)

Mening: Er staat een nieuw voorstel op het programma: zeven extra camera's. Uit het artikel weten we dat hier waarschijnlijk protest van zal komen door de studenten. De jongeren vinden het niet leuk dat in hun studentenwijk 'extra toezicht' komt. De camera's hebben ongetwijfeld ook hun voordelen. Het is waar dat deze de 'misdaad' helpen bestrijden omdat deze de mensen afschrikt. Nu rest ons eigenlijk nog de vraag of dit geen inbreuk is op onze privacy. Er bestaan reeds 96 camera's, is dit niet voldoende? Het is misschien beter om eens 'out of the box' te denken en met totaal nieuwe voorstellen te komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th February 2013, 14:36
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Misdaadbestrijding en -preventie is uiteraard een goede zaak. Dat men inspanningen wil leveren om misdaad tegen te gaan, kunnen we alleen maar toejuichen. Camera's kunnen een handig hulp- of afschrikkingsmiddel zijn. Feit is wel dat het 'Big Brother'-gehalte weer stijgt. In het boek '1984' van Orwell, geschreven in 1948, was het een erg futuristisch beeld dat iedereen in de gaten gehouden werd door camera's. Nu, anno 2013, lijkt het werkelijkheid te worden. Als het zo doorgaat, kunnen we over enkele jaren werkelijk nergens meer gaan of staan zonder dat we schitteren in één of meerdere bewakingsbeelden. Je kan dan zeggen: "So what? Als je niets verkeerd doet, is er toch geen probleem." Dat is waar, maar als ik erover ga nadenken voelt het toch niet helemaal pluis. Voor mij begint het toch op een zekere schending van mijn privacy te lijken . Ook al heb ik niets te verbergen, wil dat niet zeggen dat ik het leuk vind om steeds in de gaten gehouden te worden.

Desalniettemin zie ik ook wel het nut van deze camera's in, wanneer men misdadigers wil opsporen. Ik vind het een zeer moeilijk debat en ik denk dat hierover het laatste woord nog niet gezegd is.

Laatst aangepast door Joost.Appels : 4th February 2013 om 14:48.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th February 2013, 14:50
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik begrijp dat veel mensen hier tegen zijn. Je kan je immers wel bekeken voelen. Ik vind het echter een goede zaak om misdaad tegen de gaan. Dus voor mij, hoe meer camera's hoe beter. Camera's mogen echter geen vervanging worden voor politie opstraat. Er blijft echter nog nood aan meer blauw opstraat. Een camera kan natuurlijk niet ingrijpen zoals de politie kan doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.