actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2016, 14:05
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Wetenschap en techniek maken hun intrede in basisonderwijs

Wetenschap en techniek maken hun intrede in basisonderwijs

De didactiek Science, Technology, Engineering & Mathematics (STEM) doet zijn intrede in het basisonderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft het STEM-actieplan, dat al langer liep in het secundair onderwijs, gelanceerd in het basisonderwijs. Dat gebeurde dinsdagochtend in basisschool Het Spoor in Tielt.

De Vlaamse regering kiest met het STEM-actieplan voor meer aandacht voor exacte wetenschappen, techniek en technologie. Doel is om meer jongeren aan te trekken en positief te motiveren voor wetenschappelijke en technische studierichtingen en beroepen. Door leerlingen al op jonge leeftijd van STEM te laten proeven, krijgen ze de smaak vroeg te pakken en kunnen ze doelgericht kiezen voor een technische opleiding.

Concreet krijgen 75.000 leraren in het basisonderwijs praktische tips om STEM op aan aantrekkelijke manier aan hun leerlingen aan te bieden via het platform www.stembasis.be. Het gaat om een wetenschappelijk onderbouwd en inspirerend platform om met STEM in de klas aan de slag te gaan. In het bijzonder voor de laatste graad, waar sinds dit schooljaar “Wetenschappen en Techniek” een apart leergebied is geworden. Zo kunnen basisscholen nog meer accenten leggen op STEM.

Wetenschap en techniek maken hun intrede in basisonderwijs
“Binnen STEM hebben we al ruime tijd ervaring met de ontwikkeling van instrumenten door scholen en leraren vanuit hun eigen ervaringen”, zegt minister Crevits. “De nieuwe STEM-didactiek voor het basisonderwijs is daar opnieuw een mooi voorbeeld van. Zowel voor wie vertrouwd is met STEM als voor wie nog zoekende is, moet het een inkijk geven in de ingrediënten van STEM in het basisonderwijs. Geen keurslijf, maar een houvast die concreet wordt gemaakt via praktijkvoorbeelden.”

Tegelijk lanceerde Crevits het lerend netwerk STEM+ waarin leraren, lerarenopleiders, scholen, onderzoekers en partners elkaar ontmoeten en ervaringen uitwisselen. Met het project STEM+ wil minister Crevits STEM actief introduceren in scholen met een groot aantal leerlingen uit kansengroepen. Crevits voorziet in een subsidie van 65.000 euro. Het project loopt tot het einde van het schooljaar 2016-2017.

bron: www.destandaard.be, 12 april 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160412_02232619

mening: Ik vind het een goed idee om jongeren op een vroege leeftijd al kennis te laten maken met wetenschap en techniek. Op de basisschool hebben ze hier nog helemaal geen idee van en daarom is de richting minder populair dan de andere richtingen. Ik vind de website met de tips heel bruikbaar. Ik denk dat vele leerkrachten hier vragen over hebben en dan is het handig dat ze op deze website terechtkunnen. Ik hoop persoonlijk dat deze richting terug populairder wordt, omdat ik zelf wetenschappelijke vakken gekozen heb. Daarom vind ik het een goed idee om leerlingen hier vroeger mee kennis te laten maken. Ikzelf zal ook eens een kijkje kunnen gaan nemen op de website en wie weet kan ik nog wat tips gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2016, 21:34
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Wetenschap en techniek maken hun intrede in basisonderwijs

Wetenschap en techniek maken hun intrede in basisonderwijs
Ik vind het zeer goed dat men wetenschap en techniek al introduceert in het lager onderwijs. Op deze manier krijgen de leerlingen een beter beeld van wat de mogelijkheden in het middelbaar precies zijn. Door deze lessen te geven, kunnen leerlingen ook zelf ontdekken of ze er goed in zijn of niet en of ze het wel of niet leuk vinden. Dit zal voor de leerlingen van het 6de leerjaar een grote hulp zijn bij het maken van hun studiekeuze.
Toch vind ik dat we andere studierichtingen niet mogen vergeten. Vele leerlingen kiezen ervoor om Latijn te gaan volgen omdat dat volgens hun visie 'het hoogste aan de ladder is'. Misschien is het ook aangeraden om de leerlingen eens te laten proeven van deze dode taal?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.