actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th January 2012, 23:52
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
6 op de 10 Belgen vinden dat werken na 65 moet kunnen

Wie de officiële pensioenleeftijd heeft bereikt, moet kunnen blijven werken als hij dat wil. Dat vindt 61 procent van de Belgen, zo wijst een Eurobarometer-enquête vandaag uit.
Meer dan vier op de tien landgenoten (43 procent) is het er mee eens dat de pensioenleeftijd, die nu op 65 jaar ligt, tegen 2030 zal moeten stijgen.

Zelfstandigen
De enquête werd uitgevoerd in september en oktober vorig jaar, naar aanleiding van het Europees Jaar 2012 voor actief ouder worden. Zes op de tien landgenoten vinden dat werken na 65 moet kunnen, 65 procent is tegen een verplichte pensioenleeftijd.

Van de ondervraagde Belgen zegt 23 procent effectief te willen blijven werken na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Uitgesplitst per beroepscategorie zeggen vooral de zelfstandigen (39 procent) na 65 te blijven werken. Bij de managers is dat 18 procent, bij de bedienden 21 procent, bij de handarbeiders 22 procent.

Pensioen op 65ste
Wie antwoordde dat er een verplichte pensioenleeftijd moet zijn, vindt dat die op 65,2 jaar moet liggen. Hetzelfde als vandaag dus. De Eurobarometer peilde ook naar de perceptie van de termen 'jong' en 'oud'. De ongeveer 1.000 Belgen die aan de enquête deelnamen, voelen zich tot hun 46ste jong. Van zodra ze de leeftijd van 68 jaar hebben bereikt, voelen ze zich oud. (belga/ep)


De Morgen
13/01/2012

Mening:
Ik vind wel dat er een pensioenleeftijd bepaald moet zijn, zoals nu bijvoorbeeld 65 jaar, zodat mensen die op pensioen willen gaan dit ook kunnen. Maar ik ben het er ook mee eens dat iemand die langer WIL (niet moet) blijven werken, dat ook moet kunnen.

Ik schrik er niet van dat vooral zelfstandigen langer willen blijven werken; zij hebben immers hun zaak/bedrijf opgebouwd en het zal dan ook wel moeilijk zijn te stoppen/over te dragen. Zeker als zij zelf nog in goede gezondheid verkeren.

Gelukkig worden mensen almaar ouder. Maar dat brengt ook met zich mee dat wij allemaal langer zullen moeten werken. Er zal immers niet genoeg geld zijn om de pensioenen van alle mensen uit te keren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th January 2012, 08:54
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
6 op de 10 Belgen vinden dat werken na 65 moet kunnen.

Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Wim Caers. Een pensioenleeftijd moet ingesteld worden, maar mensen die nog graag langer willen werken moeten hiervoor ook de kans krijgen ! Mensen die op deze leeftijd nog willen werken, zijn gemotiveerde arbeiders en zij kennen hun beroep door en door.
Ik ben er ook van overtuigd dat het voor zelfstandigen zeer moeilijk is om op pensioenleeftijd te stoppen met hun zaak, alles wat ze opgebouwd hebben achter laten, dat kan niet gemakkelijk zijn. Hier denk ik ook wel de uitkering van het pensioen belangrijk is, zelfstandigen hebben een heel kleine uitkering en waarom zouden zij dan niet verder werken?
Natuurlijk is iedere werksituatie anders, maar ik denk toch dat velen van deze optie gebruik zouden maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.