actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2011, 08:49
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Nieuwe alcoholtester slaat alarm bij 1 pint

Nieuwe alcoholtester slaat alarm bij 1 pint

De politie test op dit moment een nieuw apparaat tijdens alcoholcontroles. Chauffeurs blazen vanop afstand en na drie seconden weet de agent in kwestie al of u iets heeft gedronken. Ook al is dat maar één pintje bier, het apparaat zal het weten.
Bij de nieuwe alcoholtester moet er geen mondstuk meer vervangen worden, de bestuurder blaast namelijk vanop korte afstand in een trechter. "Het toestel geeft wel niet de hoeveelheid alcohol aan, maar de bestuurder die gedronken heeft kan dus wel uit het verkeer worden gehaald en onderworpen worden aan een doorgedreven alcoholtest", aldus de politie in een krant van De Persgroep.

"Op die manier ontsnapt dus niemand meer. Omdat er geen mondstukjes meer moeten vervangen worden, kunnen we werkelijk iedereen aan de lopende band laten blazen."

ResponsabiliserenZ
"En er is nog een extra, psychologisch voordeel", aldus inspecteur Caroy. "Die chauffeurs die dat éne glaasje dronken en vroeger met de melding "Safe" verder mochten rijden, worden nu wel even onderworpen aan een verdere test. Natuurlijk zal dan blijken dat ze inderdaad de limiet niet overschreden hebben, maar het moet hen toch het gevoel geven dat we hen bij deze gewaarschuwd hebben. Het kan hen ook responsabiliseren, en dat is waar het ons om gaat."

Bron: GVA

Eigen mening:
Zelf maakte ik dit weekend kennis met deze nieuwe alcoholtester, en ik moet zeggen dat het zeker en vast een verbetering is.
Op één, twee, drie weet de politie of een bestuurder al dan niet gedronken heeft. Het is tijdbesparend, want je moet maar enkele seconden in het toestel blazen. Hierdoor kan de politie meerdere chauffeurs controleren.
Hopelijk is dit tevens een waarschuwing voor dronken chauffeurs, want je hoort nog steeds heel wat verhalen over feestgangers die zonder na te denken dronken achter het stuur kruipen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st March 2011, 09:09
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Mij lijkt dit nieuw apparaat voor alcoholcontroles ook wel de moeite waard. Voor mensen die niet gedronken hebben, zal de controle veel sneller gaan. Voor mensen die wel gedronken hebben, duurt het uiteraard wat langer. Eerst moeten ze gewoon blazen en vervolgens moeten ze nog een specifiekere test doen. Bij het "psychologische aspect," waar inspecteur Caroy het over heeft, heb ik toch wel mijn bedenkingen. Ik denk niet dat mensen die één glaasje gedronken hebben, zich erg gewaarschuwd gaan voelen als ze naar een verdere test moeten. Iedereen weet (meestal dan toch) zelf nog wel het best wat hij/zij gedronken heeft. Voor deze mensen lijkt me het nieuwe apparaat wat balast. Natuurlijk moeten de alcoholcontroles streng verlopen. Het is belangrijk dat er zo weinig mogelijk dronken chauffeurs rondrijden, want dit zorgt voor een grote onveiligheid in de straten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2011, 14:13
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Volgens mij is het niet zo dat het voor de bestuurders die niets alcoholisch gedronken hebbben sneller zal gaan. Het is namelijk zo dat men voordat de politie gebruik maakte van deze nieuwe tester, niet iedereen kon testen. Er moet steeds een nieuw mondstuk op gezet worden en het apparaat kan niet zo snel na elkaar een nieuwe test uitvoeren. Dit hield in dat niet iedereen getest werd.
Voor de personen die volledig nuchter zijn, zal de test dus even lang duren en voor de anderen wat langer.
Ik vind het systeem met de nieuwe tester veel beter omdat dan iedereen getest wordt. Het lijkt me wel frustrerend om telkens best wat tijd te verliezen als je nooit meer dan één glas drinkt als je moet rijden. Maar uiteraard is dat geen argument om deze maatregel niet door te voeren aangezien het ook om die persoon zijn veiligheid gaat.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd March 2011, 17:23
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
De nieuwe alcoholtester vind ik een goede zaak. Dat het toestel zelfs na één pintje alarm slaat werkt volgens mij voor velen echt wel afschrikwekkend. Als ik de test zou moeten doen zou ik toch wel even schrikken als het apparaat alarm slaat. Voor mij zou dit een reden zijn om de volgende keer zonder ook maar één alcoholische consumptie achter het stuur te kruipen. Ik denk dat dit toestel een grote stap in de goede richting is wat alcohol en autorijden betreft.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th March 2011, 10:51
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Op zich heb ik hier niets op tegen, omdat sommige mensen er iets op tegen hadden om te blazen aangezien ze bang waren voor ziektes te krijgen door het mondstuk.
Ik denk dat het hygiënischer is en de mensen geen excuses niet meer kunnen gebruiken dat ze zolang niet kunnen blazen. Want menige mensen hadden het er moeilijk mee om zo lang te blazen, wat nu geen probleem meer vormt.

Maar wat ik wel vind, is dat het toestel zo snel gaat aangeven dat je gedronken hebt, watn dit brengt een hele rompslomp mee, psychologische testen, bijkomende proeven,.....
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th March 2011, 12:43
Laleh Daria Laleh Daria is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 14
Verbetering!


Ik vind deze nieuwe methode zeker goed. Hierdoor gaan mensen die denken dat een glaasje geen kwaad kan, ook voorzichtiger zijn en niet gemakkelijk “een glaasje” alcohol drinken.
Van andere kant is het ook een nieuw bewijs dat wij als mens controle nodig hebben om ons te gedragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.