actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2017, 13:42
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Schoten
Posts: 30
Mexico beschermt grootste zeereservaat van Noord-Amerika

De Mexicaanse regering heeft een stuk oceaan van bijna 148.000 vierkante kilometer uitgeroepen tot beschermd gebied. Dat is bijna vijf keer de totale oppervlakte van België. Het wordt meteen het grootste zeereservaat van Noord-Amerika.

De Mexicaanse Revillagigedo-eilanden in de Grote Oceaan vormen een archipel van vulkanische eilanden ten zuidwesten van Mexico. De eilandengroep ligt op zo’n 400 kilometer van de kust. Het gebied staat bekend als ‘de Galapagos van Noord-Amerika’, dankzij haar vulkanische natuur en natuurlijke rijkdom. Al sinds 1994 is het erkend als natuurgebied, binnenkort wordt het ook officieel beschermd.

Dat betekent dat de (hoofdzakelijk commerciële) visvangst er ten strengste verboden zal zijn. Ook mag er niet meer worden geboord naar grondstoffen. De Mexicaanse zeewacht zal er patrouilleren om een oogje in het zeil te houden. Met die beslissing wil president Enrique Pena Nieto de unieke fauna en flora beschermen.

In het gebied komen namelijk honderden verschillende plant- en diersoorten voor, waaronder bultrugwalvissen die de kustgebieden van de Revillagigedo-eilanden gebruiken om te paren.

Bron:
De Morgen, 25/11/2017, 21u25
https://www.demorgen.be/buitenland/...erika-b9d95370/

Eigen mening:
Ik ben een volledige voorstander van deze beslissing. Naar mijn mening is het zeer belangrijk om de natuur te beschermen. Het boren naar grondstoffen is een activiteit die verschillende gebieden verwoest. Het is volgens mij zeker positief dat deze planten en dieren beschermd worden van onze menselijke activiteiten. De natuur is schaarser aan het worden in de wereld en daarom ben ik van mening dat er meer gebieden beschermd moeten worden. Hopelijk respecteren de visvangstbedrijven deze maatregel en gaan ze niet alsnog illegale visvangst in deze omgeving plegen. Ik vind deze bescherming van het gebied ook zeer goed vanwege de walvissen die er paren. Walvissen zijn bijzondere dieren die jammer genoeg niet altijd goed behandeld worden. Er zijn verschillende bedreigingen die alle walvissoorten kunnen treffen zoals chemische vervuiling, intensieve olie- en gasboringen in voedselrijke gebieden, aanvaringen met grote schepen etc. Deze bedreigingen zijn zeker van toepassing in dit gebied, daarom vind ik dit initiatief zeer goed zodat de bultrugwalvissen zonder gevaar kunnen paren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.