actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 21:11
Mies.H*ndrickx Mies.H*ndrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 8
Jambon: 'Oneerlijke interpretatie van mijn woorden over collaboratie'

N-VA-vicepremier Jan Jambon betreurt de 'oneerlijke interpretatie die sommigen aan mijn woorden geven'. Dat stelt hij in een korte reactie op de kritiek op zijn uitspraken over collaboratie in enkele Franstalige kranten. 'Maar als die foutieve interpretatie mensen zou hebben gekwetst, dan heb ik daar spijt van', vervolgt hij.

‘Ik daag iedereen uit één zin, één tekst te vinden waarin ik de collaboratie verdedig', zegt Jambon vanmorgen in de Franstalige kranten La Libre Belgique en La Dernière Heure. Maar net de zin die daarna komt, valt bij CDH en PS slecht. 'De collaboratie was fout, maar die mensen hadden hun redenen. Ik was er niet bij.' CDH-voorzitter Lutgen en zijn PS-collega's vragen aan premier Charles Michel om die uitspraak te veroordelen.

Jan Jambon (N-VA) moest zich in de Franstalige kranten verantwoorden voor zijn aanwezigheid op een bijeenkomst van de ex-Oostfronters van het Sint-Maartensfonds in 2001. 'De collaboratie was een fout. De Vlaamse beweging is tientallen jaren geïsoleerd geweest', zei hij daarover. 'Het is gemakkelijk praten achteraf', voegde hij daar nog aan toe. ‘De mensen die met de Duitsers collaboreerden, hadden hun redenen. Ik leefde niet in die periode.' En net dat valt slecht bij Lutgen.

Volgens Lutgen zijn dergelijke uitspraken onaanvaardbaar voor een federale minister. 'Ik vraag dat de premier deze uitspraken veroordeelt. Er bestaan geen goede redenen om tijdens de oorlog met de Duitsers te collaboreren. Ik plaats de eerste minister voor zijn verantwoordelijkheid. Men kan niet aanvaarden dat een minister, en zeker een vicepremier, dergelijke verklaringen aflegt.'

PS-parlementslid André Frédéric roept Michel ook op zich te distantiëren van de uitspraak van Jambon. 'Deze uitspraken zijn onrustwekkend, zeker als ze uit de mond van een minister komen, die alle Belgen moet vertegenwoordigen.'

Aanval

CDH ging vlak voor het weekend, samen met de PS, hard in de aanval tegen de sleutelposities, zoals Binnenlandse Zaken en Defensie, die in Vlaams-nationalistische handen zijn gevallen. 'Toegegeven, dit is een ongewone situatie voor ons, maar laat me de persmededeling van de PS enkele dagen geleden citeren:de N-VA stuurt het leger aan, beheert de politie en de centen van het land', zei Jambon daarover in De Standaard vandaag. 'Dat zegt veel, namelijk dat we belangrijke bevoegdheden hebben binnengehaald.'

De website van het Nieuw-Solidaristisch Alternatief (N-SA/NDP) publiceerde in oktober 2013 foto's van de toenmalige N-VA-fractievoorzitter die een toespraak houdt op een bijeenkomst van het Sint-Maartensfonds in 2001.

In 2001 moest toenmalig Volksunie-minister Johan Sauwens opstappen als Vlaams minister omdat ook hij aan een bijeenkomst van hetzelfde Sint-Maartensfonds had deelgenomen. Volgens Jambon was de context anders. ‘Hij was toen minister. Zijn collega’s hebben zijn aanwezigheid op die bijeenkomst niet aanvaard. Ik kan dat begrijpen. Als minister moet je je onthouden van bepaalde zaken die men zich kan permitteren voor men benoemd is.’

'Collaboratie was fout'

Na de middag gaf Jan Jambon nog een korte verduidelijking van zijn verklaringen. 'De collaboratie was fout. Daar ben ik altijd zeer duidelijk over geweest. Ik heb op geen enkel moment of op geen enkele wijze de collaboratie vergoelijkt. De collaboratie kan niet gerechtvaardigd worden. Het was een historische vergissing met verregaande gevolgen. Ik betreur de oneerlijke interpretatie die sommigen aan mijn woorden geven. Maar als die foutieve interpretatie mensen zou hebben gekwetst, dan heb ik daar spijt van.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141013_01318280
Datum: 13/10/2014

Eigen mening: Als minister in ons land heb je wel degelijk een voorbeeldfunctie, dit maakt dat het belangrijk is dat je over al jouw uitspraken grondig nadenkt. Ik denk dat minister Jambon niets slecht bedoeld heeft, en zeker de collaboratie niet verdedigt. Volgens mij ging zijn gedachtegang uit van het feit dat Vlaamse gezinnen uit schrik of uit verplichting Duitsers in hun huis binnen lieten, niet perse uit sympathie. Hij heeft dit niet correct geuit, maar ik denk dat zijn bedoelingen goed waren. Hier wordt nog maar eens duidelijk dat alles door de media verdraaid of beïnvloed kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.