actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2017, 11:09
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
Trump noemt Democrate bij spotnaam 'Pocahontas' tijdens ceremonie met Navajo-veterane

Trump noemt Democrate bij spotnaam 'Pocahontas' tijdens ceremonie met Navajo-veteranen

De Amerikaanse president Donald Trump heeft tijdens een ceremonie met drie Navajo-veteranen uit de Tweede Wereldoorlog de Democratische senator Elizabeth Warren spottend 'Pocahontas' genoemd. "Trump heeft een walgelijk dieptepunt bereikt", reageerde Warren.

"Ik wil jullie bedanken omdat jullie erg, erg bijzondere mensen zijn. Jullie waren hier al lang voor wij er waren", zei Trump tegen de veteranen. "Hoewel, we hebben een vertegenwoordiger in het Congres die hier ook al lang is, langer dan jullie. Ze noemen haar Pocahontas!"

Trump noemde Warren niet bij naam, maar hij gebruikt de spotnaam Pocahontas al langer als een denigrerende manier om naar haar te verwijzen. Dat hij dat nu doet tijdens een cerenomie ter ere van Navajo-veteranen die tijdens de Tweede Wereldoorlog codevertalers waren, is echter bijzonder pijnlijk. Warren is naar eigen zeggen zelf deels van Indiaanse afkomst, maar dat wordt door Trump in twijfel getrokken.

"Vandaag is hij tot een walgelijk dieptepunt gezakt", schreef Warren in een e-mail naar haar aanhangers. "Deze namiddag, in het Oval Office, moest Donald Trump de Navajo-codevertalers - Amerikaanse helden die de wereld mee hebben gered van facisme en haat tijdens de Tweede Wereldoorlog - eren. In de plaats daarvan stond Trump naast die Indiaanse oorlogshelden en haalde hij opnieuw naar mij uit met een racistische opmerking."

Witte Huis-woordvoerster Sarah Huckabee Sanders ontkende later dat het gebruik van 'Pocahontas' als spotnaam racistisch was, en stelde dat Trump het zeker ook niet zo had bedoeld. Sanders haalde vervolgens uit naar Warren en stelde dat "het meest beledigende" was dat Warren beweert dat ze een Native American is. "Ik denk dat senator Warren erg beledigend was toen ze loog over iets om haar carrière vooruit te helpen. Ik begrijp niet waarom niemand zich die vraag stelt en waarom dat niet wordt onderzocht."

Nog een pijnlijk detail: Trump ontving de drie Navajo-veteranen in het Oval Office, met op de achtergrond een portret van voormalig president Andrew Jackson. Hij ondertekende in 1830 de Indian Removal Act, die de Amerikaanse regering het recht gaf om de Native Americans van hun land te verdrijven. Dat leidde onder meer tot de 'Trail of Tears', toen zo'n 17.000 Cherokees onder bedreiging van vuurwapens uit Georgia werden verdreven. Duizenden van hen overleefden de barre tocht naar Oklahoma niet.

Bron: De Morgen 28/11/2017 Trump noemt Democrate bij spotnaam 'Pocahontas' tijdens ceremonie met Navajo-veteranen

Mijn mening: Ik zou willen beginnen met de zeggen dat ik natuurlijk ook niet weet of senator Warren wel of niet deels van Indiaanse afkomst is. Daarover kan ik mij dan ook niet uitspreken, buiten dan het feit dat als ze hier echt over liegt, dan zou dit inderdaad extreem ongepast zijn. Maar of ze nu wel of niet van Indiaanse afkomst is, haar spottend Pocahontas noemen is wel degelijk racistisch. Dit doen in de aanwezigheid van twee Navajo-veteranen, twee mensen die met hun werk vele levens hebben gered tijdens de tweede wereldoorlog.
Deze mensen verdienen om geëerd te worden en ik kan me alleen maar voorstellen hoe ongemakkelijk zij zich moesten voelen bij dit soort 'grapje' waarbij hij iemand van de tegenpartij beledigd, maar tegelijkertijd ook de veteranen. Pocahontas was weliswaar van een andere stam en van een andere tijd, maar ik denk toch dat zij een onderlinge verbondenheid voelen.
Over de laatste paragraaf wil ik nog even kwijt dat ik niet denk dat dit doelbewust gebeurd is. Natuurlijk is dit wel een pijnlijk toeval, maar ik denk dat de meeste mensen in the oval office ontvangen worden, het zou juist bizar zijn om dit voor de twee Navajo-veteranen te veranderen of om een doek of iets dergelijks over het schilderij te hangen. Om het portret te verhangen, zal het waarschijnlijk te zwaar zijn geweest.

Laatst aangepast door Lotte.R*bberecht : 28th November 2017 om 11:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.