actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2009, 16:07
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Jongen (19) neemt alarmpistool mee naar school in Aarschot

Jongen (19) neemt alarmpistool mee naar school in Aarschot


Twee weken geleden nam een 19-jarige leerling van het Damiaaninstituut in Aarschot een alarmpistool mee naar zijn klas. Het nieuws lekte nu pas uit doordat enkele leerlingen een leerkracht over het voorval inlichtten.


De school verwittigde meteen de politie uit vrees voor een schietpartij zoals onlangs in het Duitse Winnenden, waar Tim Kretschmer (17) vijftien mensen om het leven bracht.

De jongen zou het wapen enkel hebben meegenomen om er mee te pronken. Hij werd op staande voet geschorst.

Bron: GVA


Laat ons hopen dat niet meer leerligen dit gaan doen,want dan heb ik de verkeerde studiekeuze gemaakt!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2009, 13:16
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Onlangs zaten ik en mijn vriendinnen te praten over school en ze vroegen mij of ik geen schrik had om met gewapende leerlingen in contact te komen. En eerlijk gezegd ik had er nog nooit bij stilgestaan. Want zo'n drama van "jongen/meisje schiet zoveel leerlingen neer op school" komt wel regelmatig in de krant, maar meestal in Amerika en andere landen... Maar ik probeer het met niet hard aan het hart te laten komen, de meeste leerlingen zijn niet gewapend of gewelddadig.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th April 2009, 10:40
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit bij stilgestaan. Het is heel raar om te horen dat er leerlingen zijn die in een klas gewapend zouden kunnen zijn. Nu denk ik inderdaad ook dat we in onze opleiding daar niet teveel mogen aan denken anders staan we later met een constante schrik voor onze leerlingen.
Ik heb mij wel altijd afgevraagd of er niet één of andere soort van cursus is om als leerkracht met deze "gevallen" om te gaan. Natuurlijk is de prioriteit om uw leerlingen te beschermen maar verder ...?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th April 2009, 14:22
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Hulshout
Posts: 79
Tegenwoordig is op een school werken of naar school gaan echt wel een risico. Je hoort regelmatig iets over schietpartijen en drama's. Maar dit is nu toch al de derde keer dat ik iets hoor over kinderen of jongeren die zo'n drama willen achterna doen of anderen schrik willen doen krijgen. Ik vraag me dan echt af wat er in het hoofd van die jongeren omgaat? Waarom nemen ze aan zoiets een voorbeeld? Is het stoer onder jongeren om een geweer bij te hebben? Zijn ze gefascineerd door bloedige computerspelletjes? Of willen ze gewoon in de media komen?
Ik begrijp er niks van maar ik weet wel dat er iets aan gedaan moet worden. Kinderen moeten inzien dat zo'n dingen echt niet kunnen. En ouders en leerkrachten moeten sneller alarm slaan als ze merken dat er iets niet in orde is met een kind of leerling. Ik weet wel dat dat allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan maar toch moet er echt iets gebeuren.
Ik hoop ook dat de school deze jongen zeker gaat opvolgen. Dit was een waarschuwing maar ik zou er als school toch niet luchtig mee omgaan. Wanneer ze zeggen "de samenleving is om zeep" begin ik tegenwoordig echt te twijfelen of dat toch niet waar is. Laat ons voorlopig maar met goede moed beginnen en hopen dan wij als toekomstige leerkrachten de jeugd terug op het rechte pad krijgen
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th April 2009, 11:14
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Ergens is het ook onze plicht om zo'n situaties te voorkomen. Dit kunnen we door een luisterend oor te bieden aan leerlingen die er geen vinden, leerlingen te helpen die geen hulp vinden, ... Leerlingen die tot zo'n acties overgaan hebben hulp nodig en dat is onder andere één van onze taken. Natuurlijk heb je de uitzonderingen waarbij je als leerkracht machteloos staat: de extreme gevallen. Bij deze leerlingen is het belangrijk dat je als leerkracht leert signalen op te vangen. Dan kan je de leerling proberen te overhalen om er externe hulp bij bij te halen alvorens het te laat is.

Natuurlijk is dit makkelijk spreken. Het is niet dat ik ervaring heb met iemand die met een pistool of mes voor mij staat. Maar laten we daar niet te veel aan denken en blijven geloven in de jeugd. Het grootste deel van de jeugd is nog steeds goed.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th April 2009, 16:30
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik ben ook geschrokken van dit nieuws, vooral omdat het zo kortbij is! Er is natuurlijk niets gebeurd, maar ik vind het toch vreemd van die jongen dat hij loopt te pronken met een alarmpistool... Als de jongen verkeerde gedachten heeft zou het in de toekomst waarschijnlijk niet bij zo'n pistooltje blijven. Ik hoop dat de school vooraleer ze hem geschorst hebben, ook met hem gepraat hebben. Dat ze toch wel weten wat er in die jongen omgaat. Voor hetzelfde geld wordt hij boos omdat hij geschorst is en zou hij ook de school binnenwandelen en wraak nemen. Dit is natuurlijk al een extreem geval, maar tegenwoordig weet je maar nooit. In ieder geval schrikt het me niet echt af om leerkracht te worden, ik vind het gewoon erg dat meer en meer jongeren zich bezighouden met zulke zaken en ik vraag me af hoe dat komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.