actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2009, 20:48
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Hulshout
Posts: 79
500 euro voor een goeiedag

Tussen 18 en 25 mei loopt in heel Vlaanderen de tweede editie van "De week van de goeiedag" Vorig jaar haalde dit initiatief zelfs de wereldpers. Ook dit jaar nemen talrijke scholen, verenigingen, buurten en straten aan de actie van Klasse deel. Eén toevallige voorbijganger die goeiedag zegt krijgt meteen 500 euro cash. En één school wint 500 euro voor haar initiatief in die week.


Zeg goeiedag op straat
Tussen 18 en 25 mei loopt een onbekend jurylid op straat met een goed gevulde portefeuille op zak. De eerste voorbijganger die hem of haar goeiedag zegt, krijgt 500 euro. In welke gemeente, in welke straat, op welke dag? Dat wordt zondagavond geloot.

En deze school wint alvast 500 euro voor haar actie:
De Beemden in Mechelen, een school voor buitengewoon secundair onderwijs, wil een echte groetschool worden. De leerlingen ontwerpen 'Groetschool'-posters met een aangepaste tekening en de slogan "Met een lach gaan wij door de dag". Ze smukken de posters op en 18 mei hangt de school er vol van.
De Beemden, Stuivenberglaan 135 – 2800 Mechelen - 015 41 05 72 - www.debeemden.be – directeur: Tinneke Vloeberghen – contactpersoon: Chris Berings

Zes sterke initiatieven van scholen:
- (1) In deze school geven alle leraren elkaar elke morgen de hand en wensen elkaar persoonlijk een goede morgen. Ze doen dat een heel jaar lang.
Sint-Jorisinstituut – Kruibekestraat 55a – 9150 Bazel – 03 740 03 30 – www.sintjorisinstituut.be – directeur: Bellon Bartholomeus - contactpersoon: Isabel Bracke

- (2) Begeleiders, leraren, poetsvouwen en –mannen, administratief personeel, kinderen en mama's en papa's zeggen iedereen aan de poort een goeiedag in meer dan 10 talen.
Mandala – Jozef II-straat 28 – 9000 Gent – 09 225 12 42 – www.mandala.freinet.be – directeur: Jeanine Schepens – contactpersonen: GOK-leraar Katty Van Gaeveren en leraar Vanessa Van De Walle

- (3) De jongste kinderen aan een muziekacademie bezorgen hun buren van het rusthuis een sprookjesachtige goeie dag met zang en toneel.
Muziekacademie Voeren-Riemst – Kloosterstraat 19 – 3798 's Gravenvoeren – 04 381 11 19 - directeur: Mathieu Alberigs – contactpersoon: Paule Dehennin

- (4) 'Een vriendelijk woord en een schouderklop, daar kikker je van op' staat de hele week centraal. En die week wil deze school de leraren bekrachtigen met het project 'Tijd voor Talent', waarbij ze op zoek gaan naar elkaars (verborgen) talenten.
Gemeentelijke basisschool 'De kersentuin' – Tuinwijkstraat 2 – 9550 Herzele – 053 62 21 58 – www.gbsherzele.be – directeur: Godelieve Janssens – contactpersoon: Mieke Van den Driessche

- (5) Leerlingen van een basisschool denken bij 'goeiedag' aan een blij gezicht. En daarom staat de hele week in het teken van smileys: een T-shirt ontwerpen, affiches…
Gemeenteschool Oedelem – Knesselarestraat 28 – 8730 Oedelem – 050 78 88 32 – www.beernem.be/gemschool -directeur Hilde Landuyt – contactpersoon: Tine Timmerman

- (6) Een secundaire school werkte een week rond 'goeiedag' en maakte er een filmpje van met reacties, creaties en originele vormen om goeiedag te zeggen.
Technisch Instituut Sint-Carolus – Hospitaalstraat 2 – 9100 Sint-Niklaas – 03 780 51 23 – www.sint-carolus.be (klik voor het filmpje op projecten/weekvandegoeiedag) – directeur: Herman Keppens – contactpersoon Anne-Miet Vandevyver

De 'Week van de goeiedag 2009' is een initiatief van Klasse: www.klasse.be

Bron: Klasse, 14/05/'09

Mening: Op het eerste zicht leek het me echt een belachelijk initiatief. Ik vind het ook jammer dat mensen de laatste jaren enorm onvriendelijk zijn geworden en dat er bijna nooit meer een goeiedag af kan. Maar om zo'n wedstrijd te maken waarbij mensen een beloning krijgen omdat ze dag zeggen? Nee dat kan er bij mij niet in. Ik vind het trouwens ook maar hypocriet als je weet dat de mensen de komende dagen wat vriendelijker gaan worden gewoon omdat ze weten dat er geld te verdienden valt. Verder kan ik me er de laatste tijd enorm aan storen dat er zo veel geld wordt uitgegeven aan individuen. Bij klasse kan je 500 euro winnen, op de radio kan je een huis/auto voor het leven/huwelijk,... winnen. In plaats van met dat geld iets goed te doen zoals het bijv. geven aan een school (wat Klasse ook wel doet) of een liefdadigheidsinstelling. Langs de andere kant til ik hier misschien te zwaar aan en bedoelt Klasse het helemaal niet zo. Ik veronderstel dat ze gewoon scholen acties willen doen ondernemen om kinderen erop te wijzen dat het belangrijk is om vriendelijk te zijn. Toch heb ik mijn bedenkingen bij zo'n actie!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2009, 11:23
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
'Goeiendag' is niet meer van deze tijd

Ik ga akkoord met de reactie van Caroline. Ik vind het erg dat je enkel goeiendag kan zeggen wanneer je er iets voor terug krijgt. Ik denk dat 'goeiendag' zeggen jammer genoeg niet meer van deze tijd is. Naturlijk moet dit veranderen. Het is al goed dat er nu over gesproken wordt, maar een bewustwordingscampagne lijkt me toch beter dan een wedstrijd. De dag van vandaag zal men individualistischer zijn geworden en heeft men ook precies minder tijd voor 'goeiendag' te zeggen. Dit merk ik ook in de bakker waar ik zondag werk. Sommige klanten hebben de deur nog niet volledig opengedaan of ze roepen: 'Voor mij een lang wit!'. Dit is weer iets waar wij als leerkracht aan kunnen werken... Hoe langer ik op deze site zit hoe meer druk ik voel op mijn schouders voor de rol als leerkracht!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2009, 11:26
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Caroline De Bot
Ik ga akkoord met de reactie van Caroline. Ik vind het erg dat je enkel goeiendag kan zeggen wanneer je er iets voor terug krijgt. Ik denk dat 'goeiendag' zeggen jammer genoeg niet meer van deze tijd is. Naturlijk moet dit veranderen. Het is al goed dat er nu over gesproken wordt, maar een bewustwordingscampagne lijkt me toch beter dan een wedstrijd. De dag van vandaag zal men individualistischer zijn geworden en heeft men ook precies minder tijd voor 'goeiendag' te zeggen. Dit merk ik ook in de bakker waar ik zondag werk. Sommige klanten hebben de deur nog niet volledig opengedaan of ze roepen: 'Voor mij een lang wit!'. Dit is weer iets waar wij als leerkracht aan kunnen werken... Hoe langer ik op deze site zit hoe meer druk ik voel op mijn schouders voor de rol als leerkracht!


Hier ben ik het niet mee eens, waarom is het niet meer van deze tijd?
Ik heb nu 3 maanden in Engeland gezeten en het is heel ontnuchterend om dan terug in Belgie rond te lopen. Ik ben gewoon van altijd naar mensen vriendelijk te lachen en goeiedag te zeggen. In het verkeer ben ik gewoon om mensen altijd hun hand te zien opsteken als een andere auto hen voorrang geeft (ook al heeft die persoon recht op voorrang). Mensen die zich constant excuseren op momenten waar we in Belgie in plaats van ons te excuseren eens vies naar elkaar zouden zien. De mentaliteit daar is heel anders, en die leven toch in dezelfde tijd als ons. Dus ik ben er van overtuigd dat dit zeker iets is wat wel van deze tijd is, maar dat er echt een mentaliteitsverandering in Belgie moet komen.
Ik moet toegeven dat ik de vriendelijkheid wel mis...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.