actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2013, 15:11
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
Voorlopig geen erkenning voor taaltest universiteiten

Taalcentrum ALTE bevestigt aan het Leuvense studentenblad Veto dat het de ITACE-taaltest niet zal erkennen. Voorlopig hoeft dat echter nog niet voor problemen te zorgen. Geslaagden mogen nog minstens een jaar anderstalig lesgeven.

De ITACE-taaltest, die door verschillende Vlaamse universiteiten gebruikt werd om te peilen naar de kennis van de Engelse taal docenten die les geven in die taal, zal niet erkend worden door de Association of Language Testers (ALTE). Dat schrijft Veto donderdag op zijn website.

‘Alleen full members van ALTE kunnen van ons een Q mark krijgen’, verduidelijkt woordvoerster Mariangela. Het consortium waaronder de universiteiten bekend zijn bij ALTE ‘is een institutional affiliate van ALTE, maar geen lid, en kan dus geen Q-mark krijgen’.

Het consortium (IUTC) verklaart echter aan onze redactie dat het niet wist dat het full member moest zijn om voor een erkenning in aanmerking te komen. Nu ze dat weten, gaan ze een aanvraag doen. Dat gebeurt met een dossier van de ITNA-test, een taaltest Nederlands voor anderstaligen. Die test bestaat al langer, en dus bestaan er al meer gegevens over.

Andere organisatie

Zodra de ITNA-test erkend is - hopelijk voorjaar 2014 - wordt er een dossier voor ITACE ingediend. 'Ketst ALTE ITACE af dan gaan we het proberen via een andere organisatie die testen valideert', laat Christine Engelen, van Linguapolis, het talencentrum van de Universiteit Antwerpen en een van de leden van IUTC, aan onze redactie weten.

Voor de Leuvense taaltest is het verhaal wel nog iets ingewikkelder. Daar hanteren ze immers niet de ITACE-taaltest, maar een portfolio-test. Daar kwam eerder al de kritiek op dat deze nog makkelijker zou zijn dan in andere universiteiten. Hoe het hiermee zal verlopen na een eventuele erkenning van de ITNA-test, is nog erg onduidelijk.

Lesgevers op rozen

Ondertussen gaan de universiteiten ervan uit dat de docenten en professoren die geslaagd waren op de ITACE-test op rozen zitten. De regeringscommissarissne hadden hen immers meegedeeld dat die test door de overheid als geldig werd beschouwd, op z'n minst een jaar

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131024_00807236
Datum: 24-10-2013

Mening: Ik vind het vreemd dat de taaltesten van onze universiteiten niet internationaal erkend worden. Alleen 'full members' kunnen een Q mark krijgen maar daar wisten ze niets van. Er moet dus ergens een verkeerde communicatie gebeurd zijn. Daarom gaan ze nu een aanvraag doen met de ITNA-taaltest, een test Nederlands voor anderstaligen. Ik vind het heel goed dat de universiteiten meteen actie ondernemen en hopelijk wordt de test dan ook erkend. Want als de ene erkend wordt, volgt misschien ook de andere test. Als het niet zou lukken, gaan ze proberen om de taaltesten proberen te later erkennen door een andere organisatie, een slimme zet als je het mij vraagt. Maar wat ik mij nog afvraag is waarom de verschillende universiteiten een andere taaltest hebben? Gent gebruikt de 'ITACE'-taaltest en in Leuven hanteren ze een portfolio-test. Als elke universiteit hetzelfde systeem zou gebruiken, zou er al geen discussie meer mogelijk zijn over de verschillende testen. Ik ben alvast benieuwd of de taaltesten goedgekeurd gaan worden, dit artikel zal dus zeker een staartje krijgen.

Laatst aangepast door L*en.Daems : 24th October 2013 om 15:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.