actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2013, 06:59
T*on.Minnen T*on.Minnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 25
Snelheidsbeperking van 30 km/u op voorbehouden wegen goedgekeurd

Op wegen die voorbehouden zijn voor voetgangers, fietsers, ruiters en/of landbouwvoertuigen geldt binnenkort een algemene snelheidsbeperking van 30 km/u. De Kamer heeft daar gisteren een wetsvoorstel van Jef Van den Bergh (CD&V) over goedgekeurd.

De nieuwe wet moet een lacune wegwerken. Op bijzondere wegen geldt telkens een snelheidslimiet. Zo mag op woonerven niet sneller dan 20 km/u worden gereden en in fietsstraten niet sneller dan 30 km/u.

Op voorbehouden wegen worden - ondanks de naam - toch nog gemotoriseerde voertuigen toegelaten. Voertuigen die van en naar aanliggende percelen rijden bijvoorbeeld, maar ook vuilniswagens, ambulances en andere prioritaire voertuigen. Omdat er op voorbehouden wegen geen specifieke snelheidsbeperking voorzien is, bedraagt de snelheidslimiet er 90 km/u, tenzij anders aangegeven.

Volgens Jef Van den Bergh zorgt het inschrijven van een limiet voor "een duidelijke en uniforme regeling". Bovendien ontslaat het de wegbeheerders van de verplichting om telkens de maximale snelheid aan te duiden door middel van een verkeersbord.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...edgekeurd.dhtml

Verantwoording:
Dit vind ik een goede zaak. Laatst nog ben ik zelf met mijn paard en enkele vrienden gaan buiten rijden. Je schrikt er echt van hoeveel wagens er op nog geen halve meter afstand tegen een rotvaart naast je paard komen afgescheurd. Net hetzelfde met de fiets op veel wegen, vooral binnenweggetjes en grote wegen met geen duidelijk fietspad, komen de wagens gewoon met een snelheid van 90km/u voorbij gevlogen. Dit is levensgevaarlijk. Stel je voor dat je met je paard op de weg wandelt, je mag namelijk met een paard niet op een fietspad, en er komt een wagen met hoge snelheid langs gescheurd. Wanneer je paard dan schrikt is de kans dat je hier zonder kleerscheuren uitkomt zeer klein.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2013, 12:51
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Ik ben het helemaal eens met Toon. Als fietser heb ik het vaak
genoeg meegemaakt dat ze op zo'n wegen tegen 100km/u rijden, wat onverantwoord is. Ook als bestuurder van de auto, zie ik het rijgedrag van andere bestuurders. Dit geldt bij jongeren, maar ook voor volwassenen. Mijn vraag is nu wel: wie gaat dit controleren? Het is belangrijk dat de snelheden worden nageleefd, door iedereen. Gaan ze flitspalen installeren of trajectcontrole? Als ze dit doen, is het wel kostelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.