actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2014, 20:11
Gwen.B*gaert Gwen.B*gaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Leopoldsburg
Posts: 26
Suiker maakt je niet alleen dik, maar ook depressief

Een Amerikaans onderzoek aan de Emory Universiteit in Atlanta heeft aangetoond dat te veel suiker eten niet alleen leidt tot overgewicht, maar ook kan zorgen voor meer depressie, angst en stress. Fructose werd eerder al gelinkt aan verschillende aandoeningen, maar blijkt nu ook de hersenen op een negatieve manier te beïnvloeden.

De wetenschappers zeggen dat vooral het veelvuldig eten van fructose tijdens de tienerjaren bepalend is voor de mentale staat later. Fructose is een suiker dat van nature aanwezig is in verschillende fruitsoorten, maar het wordt ook gebruikt als zoetstof in voedingsmiddelen en frisdranken.

Wie als tiener veel suikers binnenspeelt, wijzigt de manier waarop de hersenen reageren op stresssituaties. Deze wijziging heeft belangrijke gevolgen voor hun gedrag. Ze worden dan overgevoelig voor stress, waardoor ze angstiger worden en later sneller een depressie krijgen.

Als onderdeel van de studie gaven professor Constance Harrell en haar team tienerratten en volwassen ratten hetzij een standaard dieet, hetzij een dieet rijk aan fructose. Na tien weken stelden ze de ratten bloot aan stress door hen te laten zwemmen of door hen te verstoppen in een doolhof.

De tienerratten die het dieet met veel fructose gekregen hadden, vertoonden een andere reactie op de stresstest dan de volwassen ratten. Ze produceerden meer van het stresshormoon cortisol en vertoonden bijgevolg angstig en depressief gedrag. De fructose in de rattenlichaampjes beïnvloedde het onderdeel van de hersenen dat bepaalt hoe men reageert op stress. Bij de ratten met het standaard dieet was dit niet het geval.

‘De resultaten tonen aan dat het eten van veel fructose tijdens de tienerjaren een sterke impact heeft op de hersenen en bijgevolg belangrijke implicaties heeft voor de verdere ontwikkeling’, zegt Ms Harrell. Eerder werd fructose al gelinkt aan kanker, hartziekte, dementie, hoge bloeddruk en leverschade.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141121_01388292
Datum: 21 november 2014

Mijn mening: Persoonlijk vind ik dit een zeer interessant artikel omdat dit de eerste keer is dat ik van deze uitspraak hoor. Suiker is inderdaad niet goed dat is vanzelfsprekend, maar dat je er ook depressief kan van worden is totaal nieuw voor mij. Kinderen kunnen nog steeds zomaar aan snoep of chocolade geraken, dan neem ik als voorbeeld 'Het Kruidvat' want hier kunnen ze zomaar binnenwandelen als ze een klein beetje geld bij hebben. Het is denk ik toch verontrustend voor ouders om te weten dat de manier van de hersenen anders kunnen reageren op stressituaties en dat dit belangrijke gevolgen heeft voor hun gedrag. Een depressie krijgen op jonge leeftijd is volgens mij geen lachtertje. Jongeren zullen in hun verdere leven waarschijnlijk nog regelmatig te kampen hebben met angstsituaties en daarom is het belangrijk dat ze hun eigen kunnen blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2014, 10:19
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Suiker is ongezond

Gwen is niet de enige die niet op de hoogte was van de link tussen suiker en depressie. Zelf heb ik er eveneens nog niet van gehoord, je leert elke dag iets bij! Het is wel algemeen geweten dat suiker slecht is voor de gezondheid en dat er verschillende kwalen mee gemoeid zijn. Ze zeggen wel eens dat suiker een sluipende doder is.
In het artikel wordt vooral gesproken over het gevolg van suikergebruik bij jongeren. Even ter verduidelijking, voor volwassenen en ouderen is suiker even gevaarlijk als voor jongeren. Er is wel een groot verschil tussen de verschillende soorten suiker. Vruchtsuiker is over het algemeen minder schadelijk dan suiker uit een pakje, snoep, koeken, ... . Er wordt gezegd dat het noodzakelijk is om drie stukken fruit per dag te eten om gezond te zijn, dus je kan beter vruchtsuiker consumeren dan synthetisch gevormde suiker.
Ik ben er zeker van dat we hier het laatste nog niet van gehoord hebben. Ons lichaam heeft suiker nodig voor energie om arbeid te kunnen leveren, maar we moeten er op letten dat we niet te veel suikers in ons lichaam krijgen door een overmaat aan suikerhoudende producten te consumeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2014, 17:56
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Dit artikel verbaast me niets. De producten die louter suiker bevatten zoals snoep en frisdrank oefenen volgens mij dezelfde invloed uit op het brein als nicotine. Bijgevolg kunnen ze verslavend werken. Wanneer mensen suikers eten komt er een hoeveelheid dopamine vrij in het brein. Je krijgt een heerlijke boost van energie, maar deze verdwijnt even snel als hij verscheen. Je glucosespiegel beleeft een piek en vervolgens een dal. Net zoals bij andere verslavende middelen heb je ook steeds meer nodig om hetzelfde aangename effect te bereiken. Ik geloof best dat dit invloed heeft op de werking van je brein en dat dit kan leiden tot gevoelens zoals angst en depressie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2014, 10:48
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Ik dacht dat dit algemeen bekend was, althans toch bij de voedingsexperts. Begeleiders van depressieve mensen of mensen die met overgewicht kampen zweren terecht op gezonde voeding. Suiker, zout, e.d. mag worden geconsumeerd maar met mate. Ik heb trouwens vernomen dat de combinatie suiker en vet niet in de natuur voorkomt en juist die combinatie zo verslavend werkt op ons. We moeten meer ‘bewust’ eten en een lange termijn denken hanteren om gezonder (lichamelijk en geestelijk) te leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.