|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
"Duitsland onderzoekt Zuckerberg voor ophitsing"
Artikel:
Mark Zuckerberg wordt mogelijk in Duitsland aangeklaagd wegens stemmingmakerij en ophitsing. De openbaar aanklager van München heeft plannen om de topman van Facebook, Facebook-directeur Sheryl Sandberg en lobbyisten Richard Allan en Eva-Maria Kirschsieper van het bedrijf voor de rechter te dagen, meldt het Duitse weekblad Der Spiegel. Facebook is in Duitsland verplicht om illegale berichten zodra het daarover hoort direct van zijn site te verwijderen. Een advocaat uit Würzburg diende echter een klacht in waaruit bleek dat het sociale netwerk ook na herhaalde oproepen bepaalde berichten niet verwijdert. Het ging daarbij om moordoproepen, bedreigingen met geweld en ontkenning van de Holocaust. Facebook ligt in Duitsland al langer onder vuur. Een eerdere klacht tegen Zuckerberg, Sandberg en andere topmanagers van het bedrijf bleef begin dit jaar echter zonder gevolgen. De beschuldigden bevonden zich namelijk buiten het bereik van de Duitse rechtspraak, besliste de rechter. Er werd een vooronderzoek tegen een Duitse vertegenwoordiger van Facebook ingesteld. Bron: http://www.demorgen.be/technologie/...tsing-b0654f47/ de morgen 21:26 4/11/2016 Eigen mening: Persoonlijk snap ik de openbare aanklager van München hier wel deels in. Het is naar mijn mening ook effectief de taak van facebook om dergelijke berichten zo snel mogelijk offline te halen. Echter is dit in de praktijk niet altijd even makkelijk. Vaak worden berichten of posts valselijk beschuldigd om naar maar te zwijgen over het aantal alleen al. Het is bijna onmogelijk om hier geen fouten in te maken. Ik vind dat hier dan ook rekening mee moet gehouden worden. Een oplossing zou kunnen zijn dat facebook hun regels hierover veel duidelijker en strenger gaan maken, meer kan er echter langs hun kant niet verwacht worden. Al bij al vind ik dit een overdreven reactie maar zit er wel effectief waarheid in. |