actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 22:47
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Vloeibaar pantser

Vloeibaar pantser

Geschreven op 16 oktober 2012 door Redactie Know How

Kevlar is een aramidevezel dat goed kogels kan tegenhouden. Maar het maakt een pantser ook stijf, zwaar en warm – temeer omdat een gemiddeld pak uit meer dan twintig lagen bestaat. De oplossing? Een vloeibaar pantser…

Een vloeibaar pantser lost de problemen grotendeels op door Kevlar-lagen te combineren met een vloeistof die bij inslag dik wordt. De vloeistof verspreidt de energie van de kogelinslag over een groter oppervlak en wordt vast, vergelijkbaar met het inkoken van een saus of pap.

Eerst is het vloeibaar, maar door het te verwarmen, wordt het dikker. Door de chemische samenstelling van de vloeistof – die top secret is – en de intense hitte van de kogel verloopt dit verhardingsproces bliksemsnel.

En nadat de kogel is tegengehouden, wordt de gestolde laag weer vloeibaar. Het pantser biedt zodoende een betere bescherming en kan langer mee. Ook zijn er minder lagen Kevlar nodig, waardoor het maar half zo dik is en een stuk comfortabeler draagt dan een standaard pak.

Bron: http://www.knowhownu.nl/2012/10/16/vloeibaar-pantser/

Opnieuw gaat de wetenschap een stukje verder in het gebruik van kogelvrije vesten, in dit geval door chemische reacties toe te voegen die ook nog duurzaam zijn en dus niet al te schadelijk voor het milieu! Ik denk dat het ook wel belangrijk is dat deze uitvinding uiteindelijk bestaat en op de markt komt. Enerzijds biedt het een nieuwe basis voor de wetenschap om die technologie in andere uitvindingen te verwerken. Anderzijds zie ik er ook een ethisch verantwoord voordeel in. Vaak worden soldaten opgeroepen om hun land te gaan verdedigen in oorlog of omdat hun leider dit zo wel. Door het gebruik van deze nieuwe vesten of dit nieuw pantser liggen de kansen op overleven toch een klein stukje hoger. Dat feit alleen al vind ik voldoende verantwoord. Maar daarnaast is er ook het principe van soldaten die onder dwang moeten doden. Zij worden ingezet als pionnen om de meningsverschillen en conflicten tussen leiders uit te vechten en daarvoor vallen vaak oneindig veel onschuldige slachtoffers, daar zijn al bewijzen genoeg van in de geschiedenisboeken! Misschien biedt deze revolutionaire uitvinding toch een voordeel en een klein sprankeltje hoop? Het lijkt misschien of ik in een ideaalwereld leef met dit idee, in realiteit is het allemaal niet zo rooskleurig. Maar toch wil ik vasthouden aan dit sprankeltje hoop, al ligt de moraal bij de leiders om niet hun eigen soldaten de dood in te sturen natuurlijk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2012, 14:05
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Graaf!

Volgens mij wordt hier gebruik gemaakt van een niet-newtoniaanse vloeistof.
We kennen allemaal dat trucje wel dat ze lieten zien op tv:

Men liet in een glazen bokaal, een bepaalde hoeveelheid maïzena oplossen in water. Wanneer men rustig met de vinger door deze vloeistof bewoog, leek het alsof men gewoon door een dikke stroop ging. Wanneer men sloeg op deze vloeistof, reageerde dit als een vast blok. Men kon er niet doorheen geraken. De vloeistof werd bij een snelle inslag dus enorm vast.

Toch wel knap hoe ingenieus de wetenschap is!
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.