actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2016, 23:16
Felia.T*ys Felia.T*ys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Nijlen
Posts: 75
Lightbulb Computer kan beter liplezen dan professional

Opnieuw heeft de computer een overwinning geboekt op de mens. Engelse wetenschappers hebben samen met Google een computer gemaakt die beter kan liplezen dan professionals.

Was het eerder dit jaar de wereldkampioen Go die zijn meerdere moest erkennen in een zelflerende computer van Google, dit keer zijn het de professionele liplezers die eraan moeten geloven. Onderzoekers van de Universiteit van Oxford zijn er samen met Googles kunstmatige intelligentieprogramma DeepMind in geslaagd computers behoorlijk accuraat te laten liplezen.

'Behoorlijk accuraat' is een slagingspercentage van 46 procent van alle woorden bij video's van tv-programma's die DeepMind niet eerder had gezien. Dit klinkt voor de leek wellicht weinig overtuigend, maar ook minieme foutjes als een ontbrekende 's' worden de liplezer zwaar aangerekend. Met 46 procent doet Google het stukken beter dan ingehuurde professionals, die niet verder komen dan 12,4 procent van de woorden.

'Spectaculair'

Sander Bohte doet aan het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam onderzoek naar diepe neurale netwerken en machine learning en is onder de indruk van dit resultaat. 'Dat de machine zoveel beter presteert dan de mens, is echt spectaculair.'

Het is volgens Bohte niet verrassend dat deze nieuwe doorbraak ook weer met DeepMind gebeurt. Sinds Google die in 2014 overnam, is het hard gegaan. Nu werken in Londen honderden kunstmatige intelligentie-experts. In combinatie met de gigantische computerfaciliteiten van Google leidt dit tot veel opvallende resultaten. Bohte: 'Google is natuurlijk niet de enige die hiermee bezig is, maar Google DeepMind is op dit moment het verst met kunstmatige intelligentie.'

Zoals bij alle kunstmatige intelligentie-experimenten van Google geldt het adagium 'oefening baart kunst'. Dit is dan ook een van de redenen van Googles bijna niet te stillen datahonger. In dit geval bood de BBC uitkomst. De onderzoekers voedden hun computer met vele duizenden uren video van bestaande Britse tv-programma's met pratende hoofden.

Natuurlijke omgeving

De BBC-programma's waren goed voor ruim 118 duizend verschillende zinnen en 17.500 unieke woorden, afkomstig van zo'n duizend sprekers. Ter vergelijking: een ander onderzoeksprogramma in Oxford, genaamd LipNet, moet het doen met duizend zinnen van 34 verschillende sprekers. Dit LipNet gebruikte ook nog eens videomateriaal dat speciaal voor dit doeleinde was opgenomen. Geen presentatoren die door elkaar praten of woorden inslikken, maar mensen die duidelijk articulerende zinnen inspreken.

DeepMind doet zijn werk in een veel natuurlijker omgeving, wat de weg vrijmaakt voor allerlei praktische toepassingen. De onderzoekers noemen in hun artikel de mogelijkheid van het geven van instructies in een mobiele telefoon in een lawaaiige omgeving. Denk aan Siri, maar dan beter. 'Sorry, ik denk niet dat ik u helemaal verstond' is er dan niet meer bij. Een andere toepassing is directe transcriptie van uitgesproken teksten, bijvoorbeeld voor ondertitels. 'Als je dat combineert met spraakherkenning, kom je nog verder dan nu al het geval is', stelt Bohte.

Her en der is al geopperd dat geheime diensten ook wel veel belangstelling zullen hebben voor de liplezende computer. Een vertrouwelijk gesprek in een mensenmassa is er dan niet meer bij. Of is dat sciencefiction? 'Nee hoor', zegt Bohte. 'Dat is prima mogelijk als de kwaliteit van de beelden maar hoog genoeg is.'

Bron: de Volkskrant 29/11/2016
http://www.volkskrant.nl/tech/compu...ional~a4424658/

Eigen mening: In mijn ogen is het sensationeel dat een computer in staat is om te kunnen liplezen. Ik vind het uitmuntend dat DeepMind er in slaagt om 46 procent van alle woorden te herkennen. Dit is ook stukken beter dan professionals en daarom biedt het volgens mij veel mogelijkheden voor de toekomst. Zo zou het bijvoorbeeld mooi zijn voor slechthorenden of doven om mensen alsnog te begrijpen door het gebruik van de kunstmatige intelligentiesoftware. Verder zou ik het heel handig vinden om instructies te kunnen geven aan mijn mobiele telefoon op een rumoerige plaats zoals een fuif. De geheime diensten zullen ongetwijfeld ook belangstelling hebben voor de nieuwe tool. Toch moeten we met dit laatste oppassen, want ik denk dat niemand graag heeft dat al zijn gesprekken gevolgd kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.