actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2014, 11:18
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
'Televisie is tegen 2030 gewoon dood'

"Het is een beetje zoals een paard. Paarden waren nuttig tot de auto kwam, weet je. Televisie zal waarschijnlijk tot zowat 2030 standhouden. Dan is het voorbij."

Dat zegt Reed Hastings, de CEO van het streaming filmkanaal Netflix. Hastings reageerde daarmee op de aankondiging van kijkcijfermeetbureau Nielsen, dat voortaan ook Netflixtrafiek wil gaan meten. Too little, too late..., denkt Hastings, omdat Nielsen enkel de Netflixtrafiek van televisie gaat meten, niet van de mensen die op hun smartphone of computer kijken.

Uit cijfers van zakenbank Morgan Stanley bleek eerder deze week dat de Amerikaanse tv-stations tussen 2002 en 2012 ruim de helft van hun kijkers zijn kwijtgespeeld.

Bron: Express, 29 november 2014
http://www.express.be/sectors/nl/me...dood/209569.htm

Mening:
In de meeste huiskamers is een televisietoestel momenteel (nog) niet weg te denken. Gedurende de jaren vorderden, kreeg de televisie kleur, werden beeldbuizen vervangen door lcd- en Plasmaschermen en werden ze steeds groter en smaller.
Wat in de 20ste eeuw uitgroeide tot een massamedium, dreigt in het begin van de 21ste eeuw zijn hoogtepunt bereikt te hebben en bovendien in vrije val te verkeren. De Amerikaanse tv-stations hebben immers tussen 2002 en 2012 de helft van hun kijkers kwijtgespeeld.

De oorzaak van dit enorm verlies is naar mijn mening te wijten aan de opkomst van smartphones en tablets. Deze snufjes zijn zo uitgerust dat je nauwelijks een kwaliteitservaring merkt tussen tv kijken met een smartphone/tablet en tv kijken op een televisie. Bijgevolg zijn jongeren sneller geneigd om voor de 1ste optie te kiezen. Ze hoeven geen rekening te houden met de voorkeuren/wensen van anderen, ze kunnen immers zelf bepalen welk programma ze waar en wanneer kijken. We kunnen hieruit afleiden dat de manier waarop mensen tv kijken een evolutie is aan het ondergaan, die moeilijk af te stoppen is. Jongeren worden immers ook volwassen en geven deze trend door aan de volgende generatie.

Ik vrees er bijgevolg voor dat er minder gezamenlijk wordt televisie gekeken in de huiskamer. Ik kan me het al voorstellen: elk gezinslid die voor zijn smartphone of tablet zijn eigen programma, serie, film, sportevenement, ... is aan het bekijken. Dit is namelijk een kans om je eigen verlangen/wens (= het programma dat je wil bekijken) in vervulling te laten gaan. Dit zou ik ten zeerste betreuren. Je verliest hierdoor immers het gezellige, familiale aspect dat naar mijn mening altijd verbonden moet zijn bij het televisie kijken. Het is véél toffer om een sportevenement, film, serie, ... programma thuis te bekijken, gezellig in je huiskamer, samen met je naasten. Denk hierbij aan volgend spreekwoord: 'samen, gezellig voor de buis'. Sommige mensen hebben tegenwoordig misschien al minder oog voor hun naasten, omdat ze het gevoel hebben dat ze steeds minder tijd hebben. Laat hetgene dat geliefden bij elkaar brengt (= 's avonds samen, gezellig televisie kijken) niet verdwijnen, een mens heeft immers nood aan voldoende 'quality-time'. Laat ons niet vereenzamen achter smartphones en tablets. Ik hoop bijgevolg dat de televisie ingeburgerd blijft in de maatschappij.

Daarom ben ik gedeeltelijk akkoord met de uitspraak van Reed Hastings, de CEO van het streaming filmkanaal Netflix, die stelt dat de televisie tegen 2030 gewoon dood is. Volgens mij zal in 2030 de televisie immers niet uitgestorven zijn. Er zal altijd een groep mensen blijven bestaan die liever tv kijken op een televisietoestel dan voor een smartphone of tablet. Hoe groot die groep wordt, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 29th November 2014 om 12:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.