actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 17:38
sven.s*ets sven.s*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Turnhout
Posts: 19
Dit zijn de 116 dingen waarvan je kanker kunt krijgen

Waar moet je tegenwoordig allemaal voor opletten?

"Je mag niks meer tegenwoordig of je krijgt er kanker van." De kans dat u die verzuchting deze week hebt gemaakt is niet denkbeeldig, na het nieuws dat ook 'verwerkt vlees', zoals worst, spek en ham, voortaan wordt beschouwd als kankerverwekkend. Wat is dan wel veilig? In elk geval niets dat op deze lijst van het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek staat.

Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) heeft intussen al een lange lijst van meer dan 1.000 stoffen, mengsels en situaties waarvan je mogelijk een vorm van kanker kunt oplopen. Die 1.000 dingen zijn natuurlijk niet allemaal even gevaarlijk of even volwaardig onderzocht. Daarom hanteert het IARC een classificatie in groepen. Groep 1 is het meest pertinent. Die omvat vandaag 116 substanties en activiteiten waarvan vandaag voldoende bewijs geleverd is dat ze kankerverwekkend zijn bij mensen. Soms levert dat dubbels op (bijvoorbeeld 'roet' en de job 'schoorsteenvegen' zijn allebei kankerverwekkend, maar de job is uiteraard gerelateerd aan de stof). The Guardian verdeelde de lijst daarom in stoffen, mengsels en 'omstandigheden'.

Goed om weten: met 'hoe kankerverwekkend' een stof of bezigheid op deze lijst is, houdt het IARC hier geen rekening. Ook wordt er geen melding gemaakt van de manieren waarop je je kan beschermen tegen bepaalde stoffen.

Dit verscheen 28 oktober 2015 om 13u25 op de site van De Morgen. Op onderstaande link zie je de 116 dingen ook mooi opgesomd staan.
http://www.demorgen.be/wetenschap/d...ijgen-b0e8352c/

'We zouden ons beter allemaal isoleren en nooit meer naar buiten komen.' Zo lijkt het als je de lijst bekijkt. Ik vind het heel fijn dat ze dit allemaal in een lijst hebben gezet maar er had (zoals het artikel zelf al vermelde) inderdaad beter bij gestaan hoe kankerverwekkend ze zijn (op een schaal van 1 tot 10 bijvoorbeeld). Zo zou deze lange lijst minder inspelen bij de mens en veel serieuzer genomen worden. Zo zouden we geen drinkwater meer mogen drinken omdat dit kankerverwekkend is (zie punt 20) of zou ik later (student voor leerkracht PO) mijn leerlingen niet mogen laten schilderen (zie punt 14). De grootste vraag die ik me dan eigenlijk stel is... Heeft iedereen dan al lang kanker ?

Laatst aangepast door sven.s*ets : 28th October 2015 om 18:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2015, 21:59
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Alles is kanker

Mijn mening komt overeen met de mening van Sven. Als je alle berichten in de media nauw neemt als het gaat om stoffen, producten en gewoonten die de kans op kanker verhogen, kunnen we beter niet meer buiten komen. Sterker nog, zelfs binnenblijven is kankerverwekkend voor verschillende stoffen die in huis aanwezig zouden kunnen zijn! Als we ons alles zo hard zouden aantrekken, is het leven eigenlijk niets meer waard. Wat hebben we aan een leven waarin we ons constant om alles druk maken? Iedereen weet dat roken longkanker in de hand werkt, maar toch zijn er mensen die verkiezen om eerder te sterven en toch te roken. Ik vind dit jammer, maar het is hun eigen keuze. De vraag van Sven 'Heeft iedereen dan al lang kanker?' vind ik wel terecht. We worden zo enorm bang gemaakt voor alles dat we onszelf onnodig veel zorgen maken. En jawel, ook dat werkt kanker in de hand! Ik denk dat als mensen hun gezond verstand gebruiken, ze wel zullen weten wat wel en wat niet kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.