actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2011, 09:55
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
KU Leuven wil vier examenperiodes

KU Leuven wil vier examenperiodes

BRUSSEL - In verschillende richtingen komen er binnenkort mogelijk vier examenperiodes per jaar, in plaats van twee. De unief wil zo de resultaten verbeteren.

De invoering van de semesterexamens betekende goed tien jaar geleden een ware revolutie: studenten moesten niet één maar twee keer per academiejaar in de boeken duiken.

De nieuwe plannen van de KU Leuven zijn nog ingrijpender. De faculteit Wetenschappen wil in de richtingen Fysica en Wiskunde geen twee, maar liefst vier keer per jaar examens. Het gaat om een proefproject dat ten vroegste in het academiejaar 2012-2013 zal starten, zegt decaan Peter Lievens.

Momenteel worden de studenten en het academische korps geïnformeerd en geconsulteerd. 'Nu hebben onze studenten dertig tot veertig uur les per week. Daardoor hebben ze weinig tot geen tijd om terug te koppelen met professoren of assistenten. Bovendien merken we dat er weinig lesstof blijft hangen en dat het hele academiejaar in het teken staat van de twee stresspieken tijdens de examens.'

In het nieuwe systeem, met vier blokken van telkens zeven à acht weken les en een week examens, is er dagelijks maximaal vier uur les. 'De rest van de dag kunnen de studenten samen studeren of werken aan opdrachten. We voorzien daarvoor in lokalen waar ook de professoren en assistenten geregeld binnenspringen', zegt Lievens.

'Het is niet de bedoeling om gewoon dubbel zo vaak examens te organiseren. Door permanent te evalueren en veel oefeningen te maken, zou je als student lang voor het examen moeten weten hoe je ervoor staat. Zo hopen we iets te doen aan de te lage slaagcijfers', vertelt Lievens.

De andere Vlaamse universiteiten staan niet te springen om het voorbeeld te volgen. Zo vreest vicerector Yvette Michotte van de Vrije Universiteit Brussel dat de studenten te veel leerstof op te weinig tijd moeten verwerken.

Aan de Universiteit Hasselt bestaat het vierblokkensysteem al meer dan vijftien jaar. Met succes, zegt rector Luc De Schepper, want heel wat studenten kiezen precies daarvoor voor Hasselt.

De Leuvense studenten kijken de kat uit de boom. Bij Wina, de faculteitskring van de richtingen Wiskunde, Fysica en Informatica, buigen ze zich vandaag over de resultaten van een enquête bij de studenten.

'We zijn vooral erg nieuwsgierig', zegt Thomas in 't Veld van de overkoepelende studentenkring Loko. 'Op onderwijskundig vlak zullen er zeker voordelen zijn, maar het is nog niet duidelijk hoe alles praktisch in zijn werk zal gaan. Ook vragen we ons af wat dit betekent voor het sociale engagement en de vrije tijd van de studenten.'

bron: www.destandaard.Be
Eigen mening: ik zou dit een goed idee vinden, veel studenten hebben gewoon geen tijd om na de schooluren nog in hun boeken te vliegen. Meestal is de fit er ook niet meer om dit nog te doen als je tot 18u les hebt en als je niet op kot zit kan het al vele later zijn als je thuis komt. Ik denk dat zo'n systeem als in Hasselt voor mij persoonlijk ook beter zou zijn, je bent verplicht om je leerstof bij te houden omwille van de naderende examens.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th March 2011, 12:10
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Ik denk dat dit systeem wel eens een goed effect kan hebben op de resultaten van studenten. De hoeveelheid leerstof vermindert waardoor men volgens mij de leerstof grondiger kan doornemen. Vervolgens zal men ook sneller in de boeken moeten vliegen zoals Charlotte zegt. De examens staan dan immers nog sneller voor de deur. Bovendien krijgt men een betere vakkennis wat in de praktijk ook zijn voordelen zal meebrengen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th March 2011, 13:12
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Ook ik ben een voorstander van dit gegeven.
Vier keer examens per jaar maakt inderdaad dat die twee stresspieken waar alles om draait verdwijnen. Zo is er ook meer betrouwbaarheid, want je kan al eens een slechte dag hebben en je examen zal dan maar eens mislukken.. Met dit nieuwe systeem heb je nog drie nieuwe kansen om jezelf te bewijzen.
Door dit systeem zouden ze de leerlingen meer tijd willen geven aan opdrachten en samen werken, ook dit vind ik een zeer goed idee. Want datgene wat je samen maakt of waar je samen aan werkt, blijft bij mij toch altijd veel beter hangen dan datgene dat ik alleen zit te blokken op mijn kamer...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th March 2011, 15:45
axel.vangompel axel.vangompel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: mol
Posts: 27
Dit lijkt mij een zeer goed idee. Het zal zeker de slaagkansen verhogen. Men zal minder leerstof moeten leren en er is minder tijd tussen de eerste les van een "blok" en de examenreeks van dit blok zodat de leerstof niet zo ver weg zit als bij een semestervak. Zo zal de leerstof ook beter gekend zijn. Het zal ook de leerlingen verplichten vaker te leren aangezien er dan vier examenreeksen zijn ipv twee. Dit kan goed nieuws zijn voor bepaalde studenten die anders alles laten liggen tot vlak voor de examens.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th March 2011, 20:47
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik ben eveneens een voorstander van 4 examenperiodes. Dan wordt de last van de studenten minder zwaar en worden ze gestimuleerd om heel het jaar door te leren. Want door dit systeem word je verplicht om te leren omdat de examenperiodes korter op elkaar volgen, waardoor je beter gespreid gaat studeren i.p.v. juist voor de examenperiode (wat nu het geval is).

Enkele vrienden van mij studeren in Hasselt (waar het systeem van kracht is) en ze zijn er zeer optimistisch over. Ze zeggen veel te moeten werken voor school (dit hoort erbij), maar het is draaglijker omdat het zo verspreid is, waardoor ze makkelijker de inhouden weten te spreiden over deze periodes.

De vier lesuren maximum voor een dag dienen dan ook echt benut te worden om te studeren. Wie niet leert en zegt, "dit haal ik wel", straft zichzelf. Wat dan weer positief is, is dat de student die slecht scoort door onvoldoende te leren zich kan herpakken voor de drie andere examenperiodes i.p.v. die ene examenperiode op het einde van het jaar. Ik hoop dat ze dit systeem ook bij ons invoegen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th March 2011, 14:08
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ook ik ben een voorstander van dit systeem. Vaak zijn er studenten die geen grote brokken informatie kunnen onthouden hoe vaak ze ook studeren. Het is voor hen dus een enorm voordeel dat ze meerdere keren per jaar examen zouden hebben. De leerstof zit ook nog fris in je hoofd en zal dus makkelijker oproepbaar zijn. Je zet studenten op deze manier ook aan om elke dag te studeren want de examens staan namelijk bijna altijd voor de deur.
Ik zou dit systeem, hoe positief het ook is, niet toepassen op een lerarenopleiding. Een lerarenopleiding wordt gekenmerkt door veel taken en deze taken nemen veel tijd in beslag. Op momenten dat je de taken aan het maken bent kan je niet studeren. Als ik naar mijn to do-lijstje van taken kijk. Vermoed ik dat de takenbelasting fel verminderd zou moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th March 2011, 20:34
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Ik ben geen voorstander van 4 examenperiodes. Er moet een onderscheid blijven tussen middelbare school en verder studeren. Als je geen grote gehelen kunt verwerken, moet je maar vroeger beginnen. Er zijn dagen dat je niet bezig bent met taken en tijdens de springuren kan je ook al heel wat zien.
Ook moeten we ook denken aan ons toekomstig beroep. Als we 4 examenperiodes gaan hebben, zullen de leerlingen minder stress hebben omdat alles nog fris in het hoofd zit. Maar omdat ze steeds minder en minder stress gaan hebben, zullen ze ook minder en minder stressbestendig zijn. Later in ons beroep zullen we ook goed moeten functioneren in stresssituaties.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.