actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2017, 09:27
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
'Vluchtelingen horen thuis op het platteland, niet in de stad'

Een verhuis naar het platteland is voordeling voor vluchtelingen én voor de stad, zegt Antwerps schepen Fons Duchateau. Hij wil vluchtelingen de stad uit. Eerder gaf Duits bondskanselier Angela Merkel aan dat vluchtelingen beter op het platteland wonen.

Erkende vluchtelingen horen niet thuis in de stad, maar op het platteland. Dat zegt Antwerps schepen voor Inburgering Fons Duchateau (N-VA) woensdag in De Morgen. 'Vaak denken vluchtelingen dat ze in de stad land- en taalgenoten zullen vinden, maar ze komen terecht in een netwerk van armoede. Daardoor verloopt hun integratie net trager dan verwacht.'

In oktober 2016 brachten VRT Nieuws en Het Laatste Nieuws dat erkende vluchtelingen meestal naar de centrumsteden trekken. Nochtans is een verhuis naar het platteland voordelig voor de vluchteling en voor de stad, claimt Duchateau. 'Dit is een win-win. Antwerpen heeft een kinderarmoede van een op de vier', zegt Duchateau. 'Je kunt alleen maar vaststellen dat de absorptiegraad is bereikt.'

De schepen grijpt uitspraken van de Duitse bondskanselier Angela Merkel aan. Zij riep vluchtelingen op om in landelijke gebieden te gaan wonen met het oog op integratie. 'Vaak in die plaatsen kunnen de mensen beter zorgen voor de belangen van de vluchtelingen en hen integreren', zei Merkel toen. 'Ze zegt hetzelfde als wat ik al twee jaar zeg', aldus Duchateau.

Duchateau pleit niet voor een verplicht spreidingsplan, wat ook wettelijk niet mogelijk zou zijn. 'We voeren een ontmoedigingsbeleid. Door bijvoorbeeld de regels te verstrengen wanneer iemand een huis wil betrekken, geen asielplaatsen te organiseren, noch in extra huisvesting te voorzien.'

'De bezorgdheid is te begrijpen', zegt socioloog Johan Wets (KU Leuven) in De Morgen. 'Antwerpen staat effectief onder druk. Omgekeerd wil een aantal vluchtelingen ook verhuizen voor het werk.'

Bron: Knack, 05/04/2017

Eigen mening: Ik begrijp dat een stad zoals Antwerpen sterk onder druk komt te staan door de vluchtelingen. Dat is ook logisch. Vluchtelingen trekken denk ik automatisch naar de grootsteden als ze een nieuw land binnenkomen. Ik snap de bezorgdheid van de schepen voor sociale zaken ook goed. Ik ben er van overtuigd dat vluchtelingen beter kunnen integreren op het platteland. Ik denk dat er op het platteland beter gezorgd kan worden voor de belangen van de vluchtelingen. IK denk ook dat de meeste vluchtelingen gewoon in de stad willen blijven wonen, dat ze niet zo maar naar het platteland willen gaan. In de stad kennen ze namelijk mensen die dezelfde taal spreken en die misschien hetzelfde hebben meegemaakt dan zij. In het artikel wordt de verhoogde kans op armoede in dit geval aangehaald. Dit lijkt logisch, maar als je vluchtelingen naar het platteland gaat integreren, wat in theorie een goed idee is, moet de praktijk natuurlijk ook goed worden uitgevoerd. Als je ze niet goed gaat integreren of gaat opvangen, ga je naar mijn mening hetzelfde effect creëren. Ik denk ook dat je de vluchtelingen niet in asielcentra moet plaatsen op het platteland, zo geraken ze ook niet geïntegreerd. Als je echt voor de integratie wil gaan, moet je met een andere methode op de proppen komen. Ik denk nu bijvoorbeeld om de vluchtelingen te laten inwonen bij mensen thuis. Zo leren ze de taal en de cultuur snel kennen. De mensen thuis kunnen ze ook beter opvolgen en begeleiden om bijvoorbeeld werk te vinden. Dit is een utopie, en ik twijfel eraan of dit haalbaar is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2017, 12:01
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ik begrijp niet waarom ze vluchtelingen willen laten thuis horen in de stad of op het platteland. Vluchtelingen zijn ook maar mensen met een eigen wil die alleen maar hopen op een beter leven. Ik vind het jammer dat wij, als gemeenschap, de vluchtelingen in een soort van hokjes willen duwen zoals ze thuis te laten horen in een stad of op het platteland. Om het van het andere standpunt te bekijken is het wel zo dat ze in dit artikel hun best doen om de vluchtelingen zo snel mogelijk te laten integreren in onze gemeenschap. Ze hebben hierbij de juiste bedoelingen maar ik denk naar de vluchtelingen toe dat dit niet zo goed overkomt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2017, 13:08
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik snap wat ze bedoelen maar het komt echt enorm verkeerd over. Ik vind dat mensen de vrijheid moeten krijgen om te gaan wonen waar ze willen en niet gewoon ergens gedropt moeten worden waar het uitkomt. Als wij in hun plaats zouden zijn zouden we dit ook niet bepaald fijn vinden denk ik dan. Misschien moeten ze dat eens proberen, zich in te leven in de situatie waar die mensen uitkomen. Misschien kunnen ze dan op een net iets menselijkere manier reageren en een oplossing zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.