actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2008, 18:16
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
Thumbs up Twee Belgische films maken kans op Europese Filmprijs

Zaterdag worden in de Deense hoofdstad Kopenhagen voor de 21ste keer de Europese filmprijzen uitgereikt. België is vertegenwoordigd met een Vlaamse en een Waalse prent.

Gomorra
In de categorie beste film valt vooral de aanwezigheid op van Gomorra, de film van Matteo Garrone gebaseerd op het controversiële boek van Roberto Saviano over de Napolitaanse maffia. Saviano leeft momenteel ondergedoken uit angst voor represailles van de Camorra. De prent is ook de Italiaanse inzending voor de Oscars.

Naast Gomorra dingen ook Il Divo van Paolo Sorrentino (Italië), Entre les Murs van Laurent Cantet (Frankrijk), Happy-Go-Lucky van Mike Leigh (Groot-Brittannië), El Orfanato van Juan Antonio Bayona (Spanje) en Waltz with Bashir van Ari Folman (Israël) mee naar de hoofdprijs.

België
België maakt kans op twee prijzen, met een nominatie voor beste muziek van Aanrijding in Moscou en een nominatie als beste actrice voor Arta Dobroshi in Le Silence de Lorna. Daarnaast maakt Ben X, de debuutfilm van Nic Balthazar, kans op de publieksprijs, de People's Choice Award. (belga/bdr)
04/12/08 14u26

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1008/S...Filmprijs.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2008, 19:45
Lien Hooyberghs
Gast
 
Posts: n/a
trots

Ik vind dat dit toch wel iets is waar we als Belg fier op mogen zijn!
We hebben dan nog niet gewonnen, maar de prestatie om met een film zover te geraken is op zich al een knappe prestatie!

We zijn al zo'n klein land binnen Europa en dan 'vechten' we tegen grote landen als Frankrijk voor een filmprijs.

Ik denk dat de film LOFT ook zeker in aanmerking zou kunnen komen. Het is een knap verhaal met een vele wendingen, zodat het spannend blijft gedurende de hele film.

België mag oprecht trots zijn op deze nominatie!
Lien
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2008, 13:27
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Ben X is zeker een verdiende kanshebber. Je ziet eventjes het leven door de ogen van 'iemand die anders is' en dan dat einde, daar krijg je echt wel een 'bezinningsmoment' bij.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th December 2008, 14:03
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Zo zie je maar dat er in ons land toch ook nog talent is!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th December 2008, 17:36
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Nog maar eens een mooie bekroning voor het berewerk dat onze Belgische filmproducers de laatste jaren hebben verricht. Buiten dat ze vele filmzalen hebben doen vollopen, doen we nu ook nog eens mee voor de prijzen op een grote filmwedstrijd. Zelf heb ik Ben X al een keer gezien, volgens mij een terecht keuze om met deze film ten strijde te trekken in Denemarken. Echt op zulke films mogen we als klein landje zeer trots zijn. En als ik me niet vergis staan er nog enkele mooie films te wachten in de nabije periode. Als ze met hun beperkte middelen zulke mooie films blijven maken dan belooft dat voor de toekomst!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st December 2008, 01:00
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Tot enkele jaren geleden vond ik alle Vlaamse films slecht. Mijn mening veranderde echter toen ik de film BenX had gezien. Om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het in België in hun mars hadden om zo'n goede films te maken en deze professioneel af te werken. Dus ik vind het goed dat en ook Belgische films zijn die kans maken op een prijs
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st December 2008, 01:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Heb jij 'Daens' van Stijn Coninckx ooit gezien? Of ook maar enige film van de gebroeders Dardenne?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.